وزیر نیرو در سفر به قم مطرح کرد:
با ادامه روند الگوی مصرف در زمینه برق هر اندازه هم که سرمایه‌گذاری برای توسعه نیروگاه‌های برق صورت بگیرد نتیجه‌ای از آن حاصل نمی‌شود. صنعت کشور باید به پساب متکی شده و از آب شهری در بخش صنعت استفاده نشود، آب شرب شهری به‌سختی و با منابع مالی بسیار بالا تأمین می‌شود.
کد خبر: ۶۶۶۵۵۴
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۶ 11 October 2018

به گزارش تابناک قم، رضا اردکانیان وزیر نیرو در نشست بررسی مشکلات آب و برق قم که در سالن جلسات استانداری برگزار شد، اظهار داشت: در مورداستفاده از ظرفیت پساب تصمیم‌گیری‌های جدیدی در مورد تفویض اختیارات به استان‌ها در دستور کار بوده که در روزهای آینده به‌صورت رسمی ابلاغ می‌شود.

وی با انتقاد از سبک مصرف‌گرایی اشتباه مردم در زمینه انرژی افزود: هزینه بد مصرفی مردم در زمینه آب و برق بسیار زیاد است در حالی‌که این هزینه‌ها به‌صورت کامل از بیت‌المال و هزینه‌های عمومی تأمین می‌شود.

وزیر نیرو گفت: باید گروه‌های مختلفی در زمینه الگوی مصرف درست آب، بالاتر از الگوی مصرف و مشترکین پرمصرف تدوین‌شده و سازوکارهای لازم برای قیمت‌گذاری آب نیز بر مبنای آن اندیشیده شود، تا از این طریق هزینه‌های استخر و دیگر مباحث زندگی مردم متمول جامعه از جیب اقشار مستضعف و فقیر هزینه نشود.

اردکانیان با اشاره به اهمیت نگهداری از تجهیزات آب‌رسانی در کشور عنوان کرد: متأسفانه به دلیل عدم مراقبت‌ها و تدابیر لازم هزینه‌های انتقال آب به برخی نقاط کشور با فرسودگی و استهلاک فراوان تجهیزات دچار چالش و مشکل شده است.

وی با تأکید بر لزوم اتکای بخش صنعت کشور به مسئله پساب تصریح کرد: صنعت کشور باید به پساب متکی شده و از آب شهری در بخش صنعت استفاده نشود، آب شرب شهری به‌سختی و با منابع مالی بسیار گزاف تأمین می‌شود.

وزیر نیرو ادامه داد: استفاده صنعت از پساب‌های شهری به معنای اتکای این بخش به یک منبع پایدار و همیشگی بوده که می‌تواند در شرایط سخت و دشوار نیز به راه توسعه خود ادامه دهد، تشکیل کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی نافی وظایف و رسالت‌های وزارت‌های خانه دخیل نیست، اهمیت مسئله آب در شرایط کنونی بسیار مهم‌تر از چیزی بوده که احساس می‌کنیم.

اردکانیان خاطرنشان کرد: برای تأمین آب پایدار قم باید طرح آمایش آب محور استان را تهیه‌شده و برای اجرا به‌صورت یک قانون به اجرا درآورده شود، برای مدیریت آب باید در درجه نخست تصویر دقیقی از منابع، مصارف، هزینه‌ها و چالش‌های پیش رو داشته باشیم.

وی تأکید کرد: در مبحث انتقال آب از مناطق دیگر باید حقوق شهرهای هم‌جوار مدنظر قرارگرفته شود تا اختصاص حقابه های دریاچه نمک و دشت مسئله بدون مشکل خاصی عملیاتی شود.

انتقاد از الگوی اشتباه مصرف برق در ایران

وزیر نیرو همچنین در حاشیه افتتاح نیروگاه 6 مگاواتی قم در جمع خبرنگاران اظهار داشت: 13 پروژه صنعت برق و نیروگاه‌های مولد در استان قم در آینده افتتاح می‌شود.

وی افزود: عملیات اجرایی 4 پروژه جدید صنعت برق در استان آغاز شده است، همچنین بالغ‌بر 111 میلیارد تومان برای پروژه‌های جدید برق قم اعتبار هزینه و 107 میلیارد تومان نیز برای طرح‌های آینده پیش‌بینی‌شده است.

اردکانیان گفت: در مجموع وزارت نیرو 764 طرح در بخش‌های مختلف آب، برق و فاضلاب در استان قم دارد که بیش از 460 میلیارد تومان برای آن اعتبار در نظر گرفته‌شده است.

وی ادامه داد: سیاست وزارت نیرو و دولت سوق دادن بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در نیروگاه‌های برق و در صنعت آب و فاضلاب است تا نیازهای پایه‌ای صنایع و واحدهای تولیدی از این طریق تأمین شود.

وزیر نیرو با انتقاد از الگوی مصرف اشتباه جامعه در مورد برق ابراز کرد: با ادامه روند الگوی مصرف در زمینه برق هر اندازه هم که سرمایه‌گذاری برای توسعه نیروگاه‌های برق صورت بگیرد نتیجه‌ای از آن حاصل نمی‌شود.

وی خاطرنشان کرد: برای تأمین نیاز 8هزار مگاواتی کشور به برق، 26 نیروگاه جدید در دست احداث است، همچنین برای کمبود 3 هزار مگاواتی برق در کشور 11 برنامه مدیریتی تدوین‌شده که به زودی اطلاع‌رسانی می‌شود.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار