شهر قم که درواقع ازلحاظ فرهنگی، اجتماعی و مذهبی به‌عنوان شهر شاخص در کشور شناخته می‌شود دارای مهدکودک‌هایی است که هنوز مجوز ندارند و هیچ نظارتی نیز بر روی آن‌ها نیست.
کد خبر: ۶۶۶۵۴۲
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۵ 11 October 2018

 

به گزارش تابناک قم، اگر قرار است شما یک دفتر کاری یا مغازه را برای شروع کسب‌وکار ایجاد کنید و اگر قصد داشته باشید چند ماهی قید دریافت مجوز و پروانه کسب‌وکار را بزنید حتماً با شما برخورد خواهد شد.

درواقع مأموران سازمان‌ها و نهادهای بازرسی و نظارتی بلافاصله سراغتان را خواهند گرفت و شما مجبور هستید که مجوز و پروانه کسب‌وکارتان را اخذ کنید فرقی هم نمی‌کند که شما در چه صنفی می‌خواهید فعالیت کنید.

درست برخلاف این رویه اگر شما قرار است مهدکودکی را افتتاح کنید و در آن با کودکان و فرزندان این شهر در ارتباط باشید می‌توانید این کار را به‌راحتی و بدون هیچ دغدغه‌ای انجام دهید، این اتفاق تلخی است که سلیقه مدیرکل بهزیستی استان قم آن را بارها اعلام کرده اما ظاهراً گوش شنوایی برای شنیدن وجود ندارد.

رضا سلیقه در گفتگو با خبرنگار ما دراین‌باره می‌گوید: در خصوص مهدهای کودک اولاً مشکل چند مسئولی است که باعث ایجاد مشکلات شده است به‌عنوان‌مثال دفتر تبلیغات مجوز مهدهای قرآنی را می‌دهد، آموزش پرورش مجوز پیش‌دبستانی و بهزیستی مجوز مهد را می‌دهد که بر اساس قانون وظیفه‌دارند اما در کنار این مهدها بیش از 400 مهد بدون مجوز نیز در حال حاضر در استان وجود دارد.

وی ادامه می‌دهد: 66 مهدکودک مجوز فعالیت دارند و تعداد مراکزی که مجوز ندارند بیش از این حرف‌ها است که بررسی‌ها و پیگیری‌های لازم برای برخورد با آن‌ها از سوی ما صورت گرفته اما دستگاه‌های دیگر همکاری لازم را در این خصوص انجام نمی‌دهند.

درواقع باید گفت نظارت و ارزیابی مهدهای کودک حلقه‌ای مفقوده‌ای است که مسئولان استان همچنان اهمیت آن را درک نکرده‌اند.

دکتر منصوره کریم‌زاده استاد دانشگاه در گفتگو با خبرنگار ما در خصوص اهمیت مهدهای کودک اظهار داشت: قبل از هر چیز باید ببینیم دوره پیش از دبستان چرا مهم است و باید به آن توجه شود. در دنیا از ۳ سال اول زندگی تحت عنوان «هزار روز طلایی» یاد می‌شود و در ۶ سال اول تقریباً ساختار مغز شکل می‌گیرد و به دلیل تجربه‌هایی که کودکان در جنبه‌های مختلف شناختی، زبانی و اجتماعی پیدا می‌کنند بسیار حائز اهمیت است؛ طوری که تقریباً ۹۰ درصد رشد در همه زمینه‌ها در ۶ سال اول شکل می‌گیرد. کسب مهارت‌های اجتماعی، مهارت‌های اخلاقی، توانایی حل مسئله، مسئولیت‌پذیری، آشنایی باارزش‌ها و آداب‌ورسوم، احترام به خانواده نیز در این ۶ سال باید محقق شود.

وی ادامه داد: در مورد رشد هیجانی هم اگر کودکان در همان چند سال اول شناخت هیجانات و مدیریت آن‌ها را یاد نگیرند، کار در آینده حتماً سخت‌تر می‌شود. به لحاظ پیشرفت تحصیلی نیز این دوره، مهم است. البته بنا به دلایلی برخی پژوهش‌ها در ایران نشان می‌دهند که پیشرفت تحصیلی معناداری در ایران در این دوره اتفاق نمی‌افتد که این موضوع هم باید آسیب‌شناسی شود، هرچند در همین پژوهش‌ها در خصوص جنبه‌های رشد اجتماعی تفاوت معناداری بین کودکانی که دوره پیش‌دبستانی را گذرانده‌اند با کودکانی که از این آموزش‌ها محروم بوده‌اند، وجود دارد.

درواقع باید گفت تعلیم و تربیت فرزندان قمی در شروع دوران زندگی‌شان در دست افرادی که مشخص نیست چه دوره‌هایی را گذرانده‌اند و یا اصلاً صلاحیت این کار رادارند یا نه؟

منبع: قم فردا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار