آیت الله مکارم شیرازی:
گاهی عده‌ای مسائل و مشکلات کشور را به گردن خارجی‌ها می‌اندازند، در حالی‌ که باید مشکل را هر کسی از خودش شروع و صادقانه با مشکلات برخورد کند. صادقانه این است که هر ‌کس سهم خود را در مشکلات بپذیرد، اگر دنبال سرچشمه‌های مشکلات برویم، این مشکلات پیش نمی‌آید.
کد خبر: ۶۶۶۰۳۰
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۴ 10 October 2018

 

به گزارش تابناک قم، آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی در جلسه درس خارج فقه خود که در مسجد اعظم برگزار شد، با نقل حدیثی اعتقادی از پیامبر اکرم (ص) اظهار داشت: بر اساس این حدیث، درباره ذات خداوند نباید فکر کرد، چون انسان به ‌جایی نمی‌رسد و هر چه آدمی می‌تواند باید در مورد مصنوعات خدا تفکر کند، بهتر است.

وی با بیان مشکلات جاری کشور ابراز کرد: این مشکلات پیچیده هستند، در درجه اول مشکل گرانی وحشتناک در جامعه است که به تعبیر برخی کمر جامعه را شکسته است؛ عده‌ای برای مخارج درمان و تحصیل مانده‌اند، در اینجا می‌خواهند مشکل را گردن دیگری بیندازندف در حالی‌ که هم مردم و هم دولت در مشکلات گرانی سهم دارند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم ادامه داد: معلوم می‌شود دولت در بالا و پایین رفتن بازار ارز نقش دارد. مسئولان باید مشکلات را به مردم صادقانه بگویند. از طرفی می‌بینیم تا دلار بالا می‌رود عده‌ای به ‌صف می‌ایستند که ارز و دلار یا طلا خریداری کنند، عده‌ای هم احتکار می‌کنند، سه هزار انبار احتکاری در کشور پیدا شده که جای تأمل دارد.

این مرجع تقلید با تأکید بر اینکه دولت بدون شک در مشکل گرانی بی تقصیر نیست، تصریح کرد: ابتدا بازار اولیه، بعد ثانویه و حالا هم بازار ثالثه درسته کرده اند تا مبادا دلار از 10 هزار تومان پایین تر بیاید؛ مشخص است که خودشان در این قضیه نقش دارند.

آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان راه‌های برخورد با محتکران اظهار داشت: دولت باید این کالاهای احتکاری را آزاد کند. پلمب فایده‌ای ندارد، حکم شرعی این است، در صورتی ‌که کالایی احتکار می‌شود، دولت ‌درب انبارها را باز کرده و به قیمت عادلانه در اختیار مردم قرار دهند.

مرجع تقلید شیعیان خاطرنشان کرد: گاهی عده‌ای مسائل و مشکلات کشور را به گردن خارجی‌ها می‌اندازند، در حالی ‌که باید مشکل را هر کسی از خودش شروع کند و باید صادقانه با مشکلات برخورد کرد. صادقانه این است که هر‌کس سهم خود را در مشکلات بپذیرد. اگر دنبال سرچشمه‌های مشکلات برویم، این مشکلات پیش نمی‌آید، امیدواریم این وضع را پشت سر بگذاریم و همان‌گونه که در دستورهای شرع آمده، عیوب خود را بررسی و در رفع آن‌ها تلاش کنیم.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار