انبارهای استان قم پر از کالاهای اساسی است و هیچ مشکلی در این زمینه در استان وجود دارد.
کد خبر: ۶۶۳۹۷۹
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۶ 06 October 2018

 

به گزارش تابناک قم، نابسامانی‌های اقتصادی طی چند ماه اخیر موجب شد که شاهد اخلال‌هایی در عرضه برخی از کالاها در کشور و استان قم باشیم و برخی از افراد سودجو نیز در این مدت دست به گران فروشی و احتکار کالاها برای کسب سودهای بادآورده کردند.

دستگاه‌های مسؤول استان قم با توجه به این وضعیت کمیته‌هایی را برای مبارزه با سودجویان تشکیل دادند و بازرسی‌های خود را از واحدهای تولیدی و توزیعی و انبارها در استان تشدید کردند تا با افراد متخلف برخوردهای لازم را داشته باشند.

تشکیل پرونده برای افراد گران فروش

احمدرضا سمیعی نسب در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم با اشاره به مبارزه با سودجویان اقتصادی در استان قم اظهار کرد: برخی در وضعیت کنونی به دنبال سوء استفاده از شرایط بازار هستند که تعداد این افراد در استان قم انگشت شمار است و به دنبال برخورد با این افراد متخلف و سودجو هستیم.

وی ادامه داد: برخی از افراد، قیمت مصرف درج شده بر روی کالاها را مخدوش کردند تا این کالاها را با قیمت بالاتر بفروشند، پرونده‌هایی برای این افراد تشکیل شده است و پرونده‌های این افراد را برای برخورد به تعزیرات استان قم ارسال کردیم.

معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم با بیان اینکه ، فضای ناامنی برای متخلفین در استان ایجاد شده است افزود: بازرسان این سازمان در سه ماه دوم سال جاری بیش از 13 هزار بازرسی از واحدهای تولیدی، صنفی و توزیعی داشتند که براساس این بازرسی‌ها بیش از 900 پرونده برای متخلفان تشکیل شد، همچنین در این مدت شاهد تشکیل 470 پرونده دیگر برای متخلفان توسط بازرسان اتاق اصناف در قم بودیم.

عرضه کالاهای احتکار شده در قم

سمیعی نسب با اشاره به عرضه کالاهای احتکار شده در استان قم اظهار کرد: زمانی که پس از کشف یک کالا برای آن پرونده ای با عنوان احتکار یا اختفا تشکیل می‌شود، به سرعت رای الزام به عرضه آن کالا صادر خواهد شد، قیمت و نحوه عرضه چنین کالایی توسط یک کمیته کارشناسی با حضور نمایندگان دستگاه‌های مختلف و کارشناسان مشخص می‌شود.

وی ادامه داد: سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم و اتاق اصناف این استان بر توزیع کالاهای احتکارشده در قم در بازار نظارت دارند و اخیرا شاهد توزیع دو هزار و 400 حلقه لاستیک احتکار شده در میان رانندگان تاکسی در شهر قم بودیم.

معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم خاطرنشان کرد: متقاضیان دریافت پروانه کسب در استان باید در کلاس‌های آموزش قوانین و مقررات و احکام کسب و کار شرکت کنند.

وجود موجودی کافی در انبارهای کالاهای اساسی

سید ابراهیم صحفی هم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم با اشاره به وضعیت تامین کالاهای موردنیاز استان قم اظهار کرد: از نظر موجودی کالاهای اساسی در استان مشکلی نداریم و انبارهای استان در این زمینه پر است، به عنوان مثال هم اکنون پنج هزار تن برنج در انبارهای قم داریم و صنوف استان مدام در حال انتقال کالاهای موردنیاز مردم به استان هستند.

وی ادامه داد: البته زمانی که در یک مدت کوتاه تقاضا در خصوص یک کالا بیشتر از عرضه آن باشد، به تبع شاهد افزایش قیمت آن کالا خواهیم بود، به عنوان مثال همیشه روزهای منتهی به ماه محرم شاهد افزایش تقاضا برای خرید کالاها در بازار هستیم، اما علاوه بر آن طی ماه‌های اخیر اشتهای خرید کاذب در بین مردم مشکلاتی را به وجود آورد.

برگزاری کلاس احکام کسب و کار برای صنوف

عضو هیأت رئیسه اتاق اصناف استان قم افزود: عمده تخلفات کشف شده توسط بازرسان اتاق اصناف در قم در زمینه گران فروشی است، ملاک در بحث قیمت فروش یک کالا، قیمت مصرف کننده درج شده بر روی آن کالا است و اگر کسی بالاتر از آن قیمت بفروشد، گران فروشی کرده است و بازرسان اتاق اصناف با چنین مواردی برخورد می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: اتاق اصناف استان قم و اتحادیه‌های صنفی در این استان نهایت تلاش را برای قانونمند شدن اصناف دارند، البته اعضای اتحادیه‌های صنفی معمولا قواعد صنفی و احکام کسب و کار را می‌دانند، چون پیش از اخذ پروانه کسب، در کلاس‌هایی در این خصوص شرکت می‌کنند.

لزوم تلاش برای شفافیت در واحدهای صنفی

به نظر می‌رسد گرچه که بحث گران فروشی عواملی خارج از اختیارات مدیران استان قم دارد، اما این مدیران می‌توانند که با افزایش نظارت‌های خود بر واحدهای صنفی استان جلوی سوء استفاده برخی از افراد سودجو را از وضعیت کنونی بگیرند.

همچنین شرایط کنونی می‌تواند موجب آن شود که شفافیت در بازار استان قم و واحدهای صنفی، توزیعی و تولیدی و انبارهای استان با اجرای برنامه‌هایی افزایش پیدا کند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار