کد خبر: ۶۵۹۷۴۵
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۷ - ۰۱:۲۷ 26 September 2018

به گزارش تابناک قم، صنعت گردشگری اولویت نخست اقتصادی قم بوده و در حال حاضر بیش از 50 درصد از اقتصاد و اشتغال استان بر محور گردشگری و خدمات مربوط به آن استوار است، وجود بارگاه ملکوتی کریمه اهل‌بیت(س)، مسجد مقدس جمکران، وجود امامزادگان شاخص، مراکز و مدارس متعدد دینی و تاریخی و در کنار دیگر جاذبه‌های طبیعی و بومی از ظرفیت‌های اصلی توسعه گردشگری در استان است.

طبق آمار و ارقام رسمی استان سالانه بالغ‌بر 20 میلیون نفر به شهر مقدس قم سفر کرده و از مراکز مذهبی و تاریخی این شهر دیدن می‌کنند، هرچند زمان ماندگاری بسیاری از مسافران و زائرانی که به قم سفر می‌کنند به دلیل عدم وجود جاذبه‌های تفریحی، رفاهی و دیگر زیرساخت‌های لازم برای توسعه صنعت گردشگری بسیار اندک است که این موضوع بسیار قابل‌توجه و باید موردتوجه مسئولان باشد.

با وجود اهمیت بسیار زیاد جذب گردشگر و توریست مذهبی به قم، به دلیل برخی مشکلات ساختاری و شهرسازی، رفت‌وآمد و تردد مسافران خارجی و زائران دیگر کشورها، مشکلات و چالش‌هایی ایجاد کرده است که بی‌توجهی به آن‌ها می‌تواند در آینده تصور نامطلوبی را از شهر مقدس قم در بین گردشگران خارجی ایجاد کند که از جمله آن‌ها می‌توان به مسئله تردد و یا عدم تردد اتوبوس‌های زائران کشورهای دیگر در هسته مرکزی شهر اشاره کرد.

مشکلات نبود پارک‌سوار اتوبوس‌های زائران خارجی در قم

یکی از معضلات اصلی شهر قم ترافیک شدید و کلافه کننده هسته مرکزی شهر است که این مسئله سبب شده تا شهرداری محدوده طرح ترافیک را در این منطقه با تصویب شورای عالی ترافیک کشور اجرا کند، باوجوداین موضوع اما هنوز شاهد تردد برخی از اتوبوس‌های زائران خارجی در دل ترافیک هسته مرکزی شهر هستیم که با توجه به آشنا نبودن اتوبوس‌های زائران کشورهای دیگر در مناطق پرتردد و طرح‌های ترافیکی شهر و اوقات پیک ترافیکی، گره‌های ترافیکی شهر کورتر شده و موجبات کلافگی گردشگران خارجی و سایر شهروندان را فراهم می‌کند.

نکته دیگر اسکان بسیاری از زائران و توریست‌های مذهبی در حاشیه خیابان بوده که منظره نامطلوبی را به شهر می‌بخشد که وجود چنین مناظری لزوم ساماندهی و مدیریت صحیح مسیر رفت‌وآمد و تکریم گردشگران و زائران کریمه اهل‌بیت(س) را بیشتر می‌کند.

در وضعیت کنونی ورود اتوبوس‌های مسافران خارجی به هسته مرکزی شهر از طرفی موجبات نارضایتی و کلافگی این گردشگران را به دلیل حجم بالای ترافیک و شلوغی به بار آورده و از طرف دیگر نیز مشکلاتی برای شهروندان به دلیل کندی در رفت‌وآمد و ترافیک ایجاد می‌کند.

در این شرایط به نظر می‌رسد راهکار منطقی این بوده که سازمان میراث فرهنگی استان و انجمن هتل‌ها، آی دی کارت‌های ویژه‌ای صرفاً برای اتوبوس‌های اختصاص دهد که مسافران خارجی که وارد شهر قم می‌شوند با مشکلات کمتری روبرو شوند.

یکی دیگر از راهکارهای اساسی در این زمینه ساماندهی اتوبوس‌های مدرن و مجهز شهری و پیش‌بینی توقف گاه منطقی برای آن‌هاست تا از این طریق هم زائران و مسافران خارجی بدون دردسر و کلافه شدن در ترافیک از سفر خود لذت ببرند و هم از ایجاد گره‌های کور ترافیکی جلوگیری به عمل آید.

50 درصد از اقتصاد استان بر مدار گردشگری می‌چرخد

استاندار قم با اشاره به معضل جابه‌جایی یا عدم جابه‌جایی مسافران خارجی در قم تأکید می‌کند: اتوبوس‌ها باید تا محل استقرار مسافران خارجی آن‌ها را حمل کرده و بعد از آن راهی پارک‌سوارها شده و سبب معطلی و آزار مسافران نشوند.

سید مهدی صادقی با بیان نقش پررنگ گردشگری در اشتغال و اقتصاد استان قم تأکید کرد: صنعت گردشگری در قم موضوعی محوری بوده که بیش از 50 درصد از اقتصاد استان درمجموع گردشگری و خدمات مربوط به آن تعریف و عملیاتی می‌شود.

با توجه به نبودن فرودگاه در قم امکان سفر هوایی مستقیم به این شهر ممکن نیست و از همین رو نیز عمده توریست‌های مذهبی که به قم سفر می‌کنند به صورت گروهی و با استفاده از اتوبوس‌های مبدأ وارد شهر می‌شوند که این مسئله به دلیل اطلاعات ناکافی آن‌ها از طرح‌های ترافیکی و دیگر امور ایمنی می‌تواند مشکل‌آفرین باشد، بنابراین ساماندهی و مدیریت شهری در این زمینه احساس می‌شود.

اما گردشگرانی که قصد سفر هوایی به قم را داشته باشند نوعاً با مشکلاتی بیشتر از گردشگران که به صورت جمعی سفر می‌کنند روبه‌رو هستند که به‌هیچ‌وجه زیبنده شهر قم به عنوان ام القرای جهان اسلام و زائران کریمه اهل‌بیت(س) نمی‌تواند باشد، در وضعیت کنونی مسافران خارجی پس از پیاده شدن در فرودگاه امام خمینی(ره) باید ابتدا با اتوبوس به پارکسوار مراجعه کرده و پس از انتظار طولانی در گرما و سرما با تعویض خودرو به سفر خود ادامه دهند که نمونه این عمل در هیچ‌کدام از شهرهای کشور مشاهده نمی‌شود، این مسئله در درازمدت می‌تواند به کاهش ملموس زائران و گردشگران خارجی بینجامد، چرا اصولاً گردشگران تجربه‌های خود را به دیگران منتقل کرده می‌کنند، همچنین نفس این عمل می‌تواند احساس بی‌احترامی را در گردشگران به وجود آورد.

برای این مشکل اساسی یکی از راهکاری‌های منطقی ساماندهی اتوبوس و خودروهای گردشگران خارجی از لحظه ورود به فرودگاه امام با هماهنگی ناجا و انتقال بدون توقف و معطلی آن‌ها به مراکز مذهبی و رفاهی شهر قم است که در تمام دنیا رایج و از اصول ابتدایی جذب و تکریم گردشگر است.

رفت‌وآمد گردشگران به پارکسوارها سبب آزار و اذیت آن‌ها می‌شود

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از رفت‌وآمد گردشگران خارجی به پارکسوارهای قم معتقد است: حقیقت این بوده که در رفت‌وآمد اتوبوس مسافران و زائران خارجی به پارک‌سوارهای شهر نتیجه‌ای جز آزار و اذیت آن‌ها ندارد، برای ساماندهی اتوبوس اتباع خارجی و زائران کشورهای دیگر باید فکری اساسی صورت گیرد.

احمد امیرآبادی فراهانی با تأکید بر اجتناب‌ناپذیر بودن سرویس‌دهی به مسافران خارجی از طریق اتوبوس ادامه می‌دهد: سرویس‌دهی به زوار و اتباع خارجی با توجه به زمینی بودن مسیر رفت‌وآمد به قم اجتناب‌ناپذیر است، اما باید کیفیت وسایل نقلیه مورداستفاده قرارگرفته نیز شرایط استاندارد را داشته باشد.

وی با انتقاد از جابجایی اتوبوس مسافران خارجی در شهر قم تأکید می‌کند: در هیچ جای دنیا اتوبوس مسافران خارجی جابه‌جا نشده و همواره در طول سفر ثابت است، از این‌رو جابه‌جایی اتوبوس‌های اتباع در داخل شهر معقولانه نبوده و تصویری مناسبی را در بین توریست‌های خارجی ایجاد می‌کند.

در کنار ظرفیت بالای استان قم در توریست مذهبی ماهانه بین 4 الی 5 هزار زائر خارجی غیر مسلمان از حرم مطهر و مسجد مقدس جمکران بازدید کرده و اصولاً توقفی در قم ندارند و به ادامه سفر خود به سمت اصفهان و کاشان می‌پردازند که برای توسعه گردشگری در قم شایسته برخی مشکلات پیش روی آن افراد نیز مدیریت شود.

در پایان باید گفت که رفاه، امنیت، آسایش و فراهم بودن زیرساخت‌های اولیه از بدیهیات و لوازم توسعه و پویایی صنعت گردشگری و به ویژه توریست مذهبی در استان قم است که امید می‌رود با تدوین برنامه‌های منسجم و یکپارچه از این ظرفیت عظیم و پر پتانسیل استان استفاده بهتری شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار