معاون دادگستری قم:
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری قم گفت: ریشه اصلی 10 جرم نخستی که سال گذشته در این استان به ثبت رسیده، به علت ناتوانی افراد در کنترل خشم بوده است.
کد خبر: ۶۵۴۸۹۵
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۶ 13 September 2018

به گزارش تابناک قم،حجت الاسلام والمسلمین مجید یزدی افزود: بررسی پرونده های مختلف در استان نشان می دهد خشم در مسائل بسیار جزیی باعث وقوع انواع جرم شده است.

وی خاطرنشان کرد: سرقت مستوجب تعزیر، ضرب و جرح عمدی، توهین به اشخاص عادی، ایجاد صدمه بدنی غیرعمدی در صحنه تصادف، تهدید، تخریب، کلاهبرداری، رانندگی بدون گواهینامه، خیانت در امانت و نگهداری و مالکیت مواد مخدر، به ترتیب 10 اتهام نخست رخ داده در استان قم طی سال گذشته است.

وی تصریح کرد: اگر افراد خشم خود را فرو ببرند و به آرامش برسند، بسیاری از آسیب های اجتماعی و پرونده ها در محاکم قضایی کاهش می یابد.

یزدی تاکید کرد: خشم قابلیت ارزشمندی در وجود انسان است که باید از طریق قوه عاقله، کنترل شود و فقط در مسیر درست آن به کار رود تا جامعه عاری از مشکلات شود.

وی گفت: دستورات دینی و علمی زیادی از جمله وضو گرفتن، قدم زدن و تصمیم نگرفتن در هنگام عصبانت برای کنترل خشم توصیه شده است.

وی اضافه کرد: تمام قشرها با سنین مختلف درگیر اتهام های ناشی از عصبانیت هستند، به طوری که ضرب و جرح عمدی در قشر جوان و خیانت در امانت در افراد با سنین بالا بیشتر مشاهده می شود.

یزدی، وضعیت استان قم نسبت به سایر استان ها را در زمینه اتهام های ناشی از خشم، خوب ارزیابی کرد و گفت: توقع از قم به دلیل جایگاه ویژه این استان بالاست و به هیچ وجه به وضعیت فعلی راضی نیستیم.

وی با اشاره به این که در برخورد با اتهام های ناشی از خشم کمبود قانون نداریم، گفت: در کشور قانون کم نداریم، بلکه عمل به قانون مشکل دارد؛ در هر عرصه ای قانون به اندازه کافی داریم که اگر عمل شود مشکلی پیش نمی آید.

وی تاکید کرد: باید قوانین را به مردم آموزش دهیم و پس از آموزش از مردم بخواهیم که عمل کنند و قبل از وضع این قوانین، خداوند در قرآن دستور داده که خشم خود را کنترل کرده و با مومنان رحیم و مهربان باشیم.

یزدی با اشاره به تاثیر قدرت استدلال در مکالمه ها بر کاهش خشونت، بیان کرد: یکی از شاخص های کاهش خشونت افزایش استدلال است، ولی ممکن است فردی با دانش بالا، استدلالش و به همان اندازه غرورش نیز افزایش یابد و اهل تنش و درگیری باشد؛ از سوی دیگر نمی توانیم بگوییم هر کسی فقیر و بیکار است، خشم بیشتری دارد؛ بسیاری افراد متدین و فقیر هستند، ولی خشم خود را کنترل می کنند.

وی تاکید کرد: مهم این است که هر چه دانش انسان بالا می رود توانایی هایش بیشتر شود.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار