کد خبر: ۶۵۴۷۹۴
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۰:۴۹ 13 September 2018

به گزارش تابناک قم، هفته نامه ندای وطن قم در شماره جدید خود مطلبی با عنوان «انگشترهای چینی در کمین تسخیر بازار» را به قلم ایمن سادات موسوی ‌نژاد منتشر کرد.

در این مطلب می خوانیم: قاچاق انگشتر از کشورهای چین و دیگر کشورها معضلی برای سازندگان انگشتر محسوب می ‌شود به طوری که حتی با قیمت ارزان ‌تر چنین انگشترهایی عرضه می ‌شود و شرایط بازار را برای انگشترسازان دیگر تنگ ‌تر می ‌کند.

سنگ عقیق را در دستی داشت و دست دیگرش را داخل رینگ ‌های سایز انگشتری کرد، 71 میلیمتر اندازه ‌اش بود. پس از انتخاب رکاب، نگینش را در اختیار انگشترساز قرار داد تا انگشتر دلخواهش را با واسطه هنر دست خود خلق کند.

مهدی ابراهیمی از انگشترسازانی است که از سن 14 سالگی وارد حرفه انگشترسازی شده و اکنون در این کار سابقه 30 ساله دارد. اوایل شاگرد طلاساز بود ولی اکنون استادکاری است که در این حرفه حرفی برای گفتن دارد.

وی به ترتیب ملیله ‌سازی، طلاسازی و نقره ‌سازی را تجربه کرده و ملیل ه‌سازی را از رشته‌ های منسوخ شده در قم عنوان می ‌کند. او توانایی خلق انگشتر، گردنبند، سینه ریز، گوشواره را با واسطه هنر دست خود دارد.

اندازه ‌گیری انگشت نخستین مرحله ساخت انگشتر است. اندازه رینگ انگشترها از 40 تا 72 میلیمتر است ولی برخی اوقات سایز انگشت متقاضی به اندازه‌ای بزرگ است که اندازه هیچ یک از رینگ‌ها نیست بنابراین انگشترساز خودش انگشت فرد را اندازه‌ گیری و اقدام به ساخت انگشتر م ی‌کند.

زمان ساخت یک انگشتر از نصف روز تا دو هفته متغیر است. سنگ‌های انگشتری فیروزه، یاقوت، زمرد، عقیق و... هر یک بر اساس سلیقه و هدف خاصی از سوی اشخاص انتخاب می‌شود. طرح انگشتر روی کاغذ پیاده می ‌شود سپس ریخته ‌گری نقره صورت می‌گیرد و به واسطه ابزار، قالب‌ها و شکل روی کار در می ‌آید.

سوهان، اره، سرمته ‌ها و قلم‌ های مختلف استفاده می ‌شود تا فرم دلخواه روی انگشتر پیاده شود. پس از تکمیل، سمباده ‌های مختلف از زبر تا نرم استفاده شده تا کار خش ‌گیری شود و در نهایت نیز برای براق شدن پولیش می ‌شود تا مانند آینه بدرخشد.

نبود قوانین برای جلوگیری از کارهای کپی

ابراهیمی در زمینه نامگذاری طرح ‌های انگشترها می ‌گوید: طرح‌ های قدیمی نام ‌های محدودی داشت که از جمله آنها که از قدیم باقی مانده چهارچنگی، فیلی، شطرنجی و دامله است ولی اکنون به اندازه ‌ای طرح‌ها گسترده شده که هر سازنده بر اساس ذوق خود برای طرح انگشتری خود یک اسم انتخاب می‌کند.

وی با بیان مثالی در زمینه طرحی با نام سپهر تصریح می ‌کند: این طرح را ضمن تماشای آسمان طراحی کردم بنابراین نام آن را سپهر گذاشتم.

این هنرمند با بیان اینکه حدود 500 مدل طرح‌ های شخصی بنده است می‌گوید: ساخت طرح‌ های اصیل یک ماه زمان نیاز دارد ولی زمانی که وارد بازار می‌شود برخی افراد کپی‌برداری می‌کنند. در برابر چنین افرادی کاری نمی‌توان کرد زیرا قوانین مؤثر در این بخش وجود ندارد.

ابراهیمی با بیان اینکه حکاکی روی نگین از قدیم الایام رسم بوده و اکنون گسترده ‌تر شده است می ‌گوید: برخی مردم دوست دارند روی نگین انگشترشان ذکری حکاکی شود که از جمله آنها می ‌توان به اسامی و حدیثی از ائمه اطهار(ع)، اسماء الله و حتی آیت الکرسی اشاره کرد.

به گفته وی نگین و سنگ با یک حرکت خطا ممکن است بشکند بنابراین اگر فردی نگین گران قیمت داشته باشد به طور معمول به ما مراجعه می‌کند زیرا بر خلاف سازندگان دیگر سنگ گارانتی می‌شود در حالی که در مغازه برخی همکاران نوشته شده «در صورت شکسته شدن نگین شما هیچ مسؤولیتی متوجه ما نیست».

این انگشترساز با سابقه با بیان اینکه اگر کسی بخواهد انگشتری بسازد با سرمایه اندک می ‌تواند وارد این کار شود. اصلی ‌ترین ابزار این کار را فرز، سوهان ‌ها، اره‌ها و انواع سرمته ‌ها و قلم ‌ها، سمباده و لاستیک، گیره، پیچ و میزکار عنوان می ‌کند.

انگشترسازی رشته ‌ای مناسب برای بانوان

وی معتقد است: انگشترسازی می‌تواند یکی از رشته ‌های پرطرفدار برای بانوان باشد زیرا با یک میز کار و صندلی و تعدادی ابزار می‌توانند در منزل کار کنند و سفارش خود را به بازار تحویل دهند.

ابراهیمی میزان درآمد فرد در صورت دریافت آموزش کامل را ماهانه 2 میلیون تومان عنوان می ‌کند و می ‌افزاید: اکنون چند نفر از شاگردانم به صورت مستقل مشغول کار شدند ولی اکثر بانوان بیشتر برای سرگرمی آموزش دریافت می‌کنند.

تنگ شدن عرصه رقابت با افزایش تعداد انگشترسازان

وی در پاسخ به پرسشی در زمینه افزایش تعداد انگشترسازان و لطمه به بازار انگشترسازی می ‌گوید: معتقد به بازار اقتصاد آزاد هستم هر اندازه بخواهند انگشترسازان می ‌توانند وارد این رشته شوند ولی هر چه تعداد زیادتر باشد عرصه رقابت تنگ ‌تر می ‌شود و قوی ‌ترها باقی می ‌مانند و ضعیف ‌ترها باید شغل خود را عوض کنند.

این انگشترساز ضمن ابراز نگرانی از سازندگان جدیدی که تجربه کمی دارند و خواسته یا ناخواسته سبب بی‌ اعتمادی مشتریان می ‌شوند می‌افزاید: برخی افراد به طور عمدی وارد بازار کار شدند و نقره را با کیفیت پایین عرضه می‌کنند و عیار را پایین می‌آورند و به هر وسیله ‌ای می‌ خواهند کسب سود کنند که این امر از مشکلات اصلی محسوب می ‌شود.

عیار را به طور معمول رو یا داخل حلقه حک می ‌کنند که عیارهای 925، 900، 84 برای نقره مشاهده می ‌شود. 925 عیار استرلینگ است و هر اندازه پایی ن‌تر بیاید کیفیت کمتر می ‌شود. اسم و آدرس سازنده داخل حلقه انگشترهای حرفه‌ ای درج می ‌شود مانند قم، ابراهیمی.

اقتصاد ضعیف ضربه به بازار انگشترسازی

ابراهیمی ضعف اقتصادی را از جمله مشکلات موجود ذکر می‌کند و می‌افزاید: اگر اقتصاد قوی باشد مردم فرصت پیدا می ‌کنند پس از اینکه مایحتاج آنها تأمین شد به ذوق و علاقه خود برسند ولی زمانی که در تأمین مایحتاج مشکل داشته باشند به انگشتر فکر نمی ‌کنند.

وی معتقد است: دستفروشان که انگشتر خرید و فروش می‌کنند به بازار ضرر می ‌زنند و ممکن است به مردم نیز انگشتر بدلی بفروشند.

این انگشترساز در زمینه تأمین سنگ‌های انگشتر می ‌گوید: اکثر سنگ‌ ها از مشهد است و فیروزه از نیشابور و برخی از سنگ‌ها از کشورهای دیگر تأمین می‌شود که یاقوت و زمرد از جمله آنها است.

وی انگشترسازی را از مشاغل سخت نمی‌داند و معتقد است: انگشترسازی هنری زیبا است و انرژی مثبت به سازندگان منتقل می ‌کند که برای آنها لذت‌ بخش است.

ابراهیمی تصریح می‌کند: کسانی که می‌خواهند وارد این حرفه شوند به پیش زمینه نیاز ندارند و اگر کسی علاقه داشته باشد بهتر رشد می ‌کند. کسانی که این حرفه را می‌آموزند باید خلاقیت خود را پرورش دهند.

صادرات کار هنرمند نیست

وی با اشاره به شرکت در 35 نمایشگاه و نمایشگاهی در لبنان می ‌گوید: استقبال از انگشتر در این نمایشگاه خوب بود و مراجعه ‌کنندگان به کارهای ایرانی علاقه داشتند.

این هنرمند در زمینه ورود پیدا نکردن در زمینه صادرات تصریح می‌کند: من هنرمند این کار هستم پس از صرف زمان برای کسب تجربه بهتر است که به تولید بپردازم. صادرات شامل امور و مسائل مختلفی است که فرد باید انجام دهد.

وی ابراز امیدواری می ‌کند وضعیت اقتصادی بهتر شود زیرا با بهتر شدن وضعیت اقتصادی خواه یا ناخواه وضعیت انگشترسازی نیز بهتر می ‌شود.

ابراهیمی به کسانی که در این حرفه اشتغال دارند توصیه می ‌کند: جهانی‌تر فکر کنند اکنون زمان رقابت بین همکاران نیست بلکه رقابت اصلی کل سازندگان ایرانی با کل سازندگان کشورهایی مانند چین، هند و... است.

وی ضمن ابراز رضایت از شغل خود می ‌گوید: انگشترسازی شغل هنری است و از نظر بازده مالی مناسب است ولی اکنون به دلیل شرایط بازار، یک مقدار رکود داشته است.

این انگشترساز خواستار رسیدگی مسئولان در سطح کلان شد می ‌گوید: قوانینی قرار دهند تا در مواردی که تولیدات وجود دارد قاچاق نشود اگر چنین فرآیندی به وجود بیاید و جلوی قاچاق را بگیرند به جرأت می‌توان بیان کرد این شغل ظرفیت پذیرش و اشتغال دارد.

وی خاطرنشان می ‌کند: قانون اشتباه موجود باید اصلاح شود تا هیچ صنایع دستی وارد ایران نشود زیرا مهد صنایع دستی در ایران وجود دارد.

ابراهیمی از واردات کالا و انگشترهای چینی تنها به دلیل ارزان ‌تر بودن اظهار تعجب می ‌کند و می‌افزاید: این کالاها ارتباطی به ریشه ‌های هنری و فرهنگ ما ندارد بنابراین باید از واردات آنها جلوگیری کرد.

وی با بیان این که قیمت انگشترها را بازار تعیین می ‌کند می ‌گوید: قیمت یک انگشتر در بازار بر اساس شناخت از سازنده، حرفه ‌ای بودن و عرصه رقابت تعیین می ‌شود که رقابت در این بخش تنگاتنگ است.

انگشترسازی با هنر پیوند خورده و انگشترسازان زحمات فراوانی متحمل می‌شوند تا انگشتری ساخته شود در حالی که وجود انگشترهای چینی و دیگر کشورها در بازار با قیمت کمتر، شرایط را برای عرضه انگشترهای صنایع دستی سخت کرده است بنابراین بسیاری از انگشترسازان با آگاهی از این امر خواستار رسیدگی برای حل این معضل هستند تا جلوی جولان این انگشترها در بازار گرفته شود.

انگشترسازان نیز باید خود را برای رقابت گسترده ‌تر آماده کنند تا شاهد خودنمایی این هنر اصیل در عرصه جهانی باشیم.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار