رئیس اداره سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم گفت: پیش تولید ساخت فیلم مستند داستانی بلند پیرامون شخصیت و زندگی امام زاده موسی مبرقع(ع) فرزند بالافصل امام جواد(ع) در قالب اطلس فرهنگی سینمایی قم آغاز شد.
کد خبر: ۶۵۴۵۲۷
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۶ 12 September 2018

به گزارش تابناک قم،محمدکاظم رضوانی افزود: مراحل مطالعاتی این فیلم توسط مرکز پژوهشی صدا و سیمای قم انجام و فیلم نامه آن نیز توسط سید امیر طباطبایی نوشته شده و در صورت تخصیص اعتبارات اولیه، مراحل تولید و فیلمبرداری آن نیز آغاز می شود.

وی با بیان اینکه تاکنون 2 فیلم میرزای قمی و صَحوری پیرامون شخصیت و زندگی میرزا ابوالقاسم بن حسن معروف به «میرزای قمی» و همچنین احمد ابن اسحاق قمی نماینده امام حسن عسکری(ع) در قم توسط این نویسنده نوشته و ساخته شده است گفت: سرمایه گذاری برای ساختن فیلم های مستند داستانی بلند در ژانر تلویزیونی علاوه بر معرفی شخصیت علمی و معنوی این امامزادگان و عالمان برجسته استان، موجب تحول در اقتصاد، فرهنگ و اصلاح ساختارهای اجتماعی می شود.

رئیس اداره سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم گفت: با توجه به تجربه موفق عوامل تولیدی این فیلم در ساخت فیلم های تاریخی انتظار داریم که فیلم امام زاده موسی مبرقع(ع) نیز از نظر تکنیکی، هنری و تاریخی دارای غنای بسیاری باشد.

رضوانی بیان کرد: تمام عوامل فنی ساخت این فیلم از سینماگران و هنرمندان فعال قم در زمینه فیلم و سینماست به همین دلیل ساخت چنین فیلمی می تواند بخشی از توان تکنیکی و هنری استان در زمینه تولید فیلم های داستانی و تلویزیونی را به نمایش بگذارد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه فیلمنامه در قالب مستند داستانی بلند در ژانر تلویزیون نوشته شده است پیش بینی می شود زمان نهایی این فیلم بین 50 تا 80 دقیقه باشد.

رضوانی با اشاره به وجود 400 بقعه متبرکه و همچنین حضور و تدفین شخصیت ها و عالمان برجسته در قم گفت: تا کنون برای معرفی امامزادگان و نیز عالمان و شخصیت های جامع فرهنگی، هنری و دینی استان در تولید فیلم های بلند کارهای بسیار کمی صورت گرفته است به گونه ای که حتی برای معرفی حضرت معصومه(س) نیز تاکنون هیچ فیلم مستند تحقیقی در استان و کشور تولید نشده است.

وی کارهای تاریخی را جزو سخت ترین ژانرهای سینمایی دانست و گفت: به دلیل اینکه برای فیلمبرداری فیلم های تاریخی نباید هیچ یک از مظاهر و وسائل امروزی درتصویر وجود داشته باشد، عوامل فیلم های تاریخی مجبور به بازسازی بسیاری از لوکیشین ها و محل های فیلمبرداری هستند که این کار هزینه تولید آثار تاریخی را بسیار بیشتر از سایر آثار سینمایی می کند.

رئیس اداره سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم، نبود هم افزایی میان ادارات و نهادهای فرهنگی استان را مورد انتقاد قرار داد و گفت: کارهای فرهنگی و هنری به ویژه درحوزه سینمایی و فیلم سازی کارهای پر هزینه و نیازمند هماهنگی های بسیار توسط ادارت و نهادهای مختلف است که نبود هم افزایی در این زمینه تولید آثار فاخر هنری را با چالش مواجه می کند.

وی پشتیبانی مجموعه های مختلف فرهنگی به ویژه اداره کل اوقاف و امور خیریه از ساخت این فیلم بلند را ضروری دانست و ادامه داد: معرفی شخصیت های علمی برجسته و امامزادگان، معرفی تاریخ، پیشینیه و جایگاه های علمی، معنوی و معرفتی قم است.

فیلم داستانی صَحُوری، به تهیه کنندگی و کارگردانی سید امیر طباطبایی هنرمند قمی پیرامون زندگی احمد ابن اسحاق قمی نماینده امام حسن عسکری(ع) در قم، اواخر سال 95 پیش تولید و فیلمبرداری آن آغاز و در اردیبهشت ماه 97 در تالار مرکزی قم با حضور مسئولان استان رونمایی شد. در این اثر 52 دقیقه ای، 250 هنرمند و هنرور که تعدادی از آنها قمی هستند، هنرنمایی کردند.

ابواحمد موسی مبرقع فرزند امام نهم شیعیان جوادالائمه(ع) و برادر تنی امام هادی(ع) است. ایشان در سن 40 سالگی از مدینه به قم مهاجرت کرد و تا پایان عمر دراین شهر ساکن بود. مرقد مطهر آن حضرت در چهل اختران و خیابان آذر قم واقع شده است.

بعد از حرم مطهرحضرت معصومه(س) و مسجدمقدس جمکران، بقعه امامزاده موسی مبرقع(ع) فرزند بلافصل امام جواد(ع) شاخص ترین مکان زیارتی قم است.

برگزاری کنگره بین المللی تکریم امامزاده موسی مبرقع(ع) و تصویب پیگیری ثبت 22 ربیع الثانی به نام امامزاده موسی مبرقع(ع) در تقویم رسمی کشور از جمله اقدام های مسئولان فرهنگی قم برای معرفی این امامزاده عظیم الشان است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار