گلایه مدیرکل آموزش و پرورش قم؛
استان قم به دلیل تک شهرستانی بودن در زمره استان های درجه سوم احتساب شده و اعتبارات تخصیصی به این استان بسیار کمتر از عقب ماندگی‌های آن است که این کمبود در تخصیص بودجه، قم را به شهری تبدیل کرده که حدودا 50 درصد مدارس آن دو شیفت می‌باشد.
کد خبر: ۶۵۴۳۷۱
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۲:۲۸ 12 September 2018

به گزارش تابناک قم، قم شهری است که به عنوان ام القرای جهان اسلام شناخته می‌شود و جایگاه علمی و معنوی قم را به نسبت دیگر شهرها‌ متمایز می‌کند.

این در حالی است که با توجه به آمار، استان قم رتبه 26 از لحاظ سرانه فضای آموزشی مدارس را دارد که به ازای هر دانش آموز 4.5متر مربع فضای آموزشی وچود دارد و نسبت به متوسط سرانه کشور که 5.17 متر است، 0.67 درصد تفاوات داریم که این آمار متناسب با ظرفیت و جایگاه علمی قم نیست!

استان قم به دلیل تک شهرستانی بودن در زمره استان های درجه سوم احتساب شده و اعتبارات تخصیصی به این استان بسیار کمتر از عقب ماندگی‌های آن است که این کمبود در تخصیص بودجه، قم را به شهری تبدیل کرده که حدودا 50 درصد مدارس آن دو شیفت می‌باشد.

کاستی های آموزشی استان قم، مدیرکل آموزش و پرورش استان قم را بر آن داشت تا در نشست خبری با اصحاب رسانه، یکی دیگر از بمب‌های خود را منفجر کرده و از کمبود 1500 معلم در استان پرده بردارد!

حمیدرضا شیخ الاسلام در نشست خبری با اصحاب رسانه استان قم با اشاره به تعداد دانش آموزان استان قم اظهار کرد: امسال تعداد دانش آموزان استان به 250 هزار می‌رسد که رشد چشمگیری نسبت به سال گذشته دارد، در هفته آینده در روز شنبه به صدادرآمدن زنگ شکوفه ها و در روز یکشنبه بازگشایی مدارس را شاهد خواهیم بود و دانش آموزان استان در هزار و 400 واحد آموزشی تحصیل را آغاز می کنند.

رشد جمعیت و کاستی‌های آموزشی در قم / کمبود 1500 معلم در استان

وی ادامه داد: استان یزد 28 سال است که رتبه نخست کنکور سراسری را در کشور به خود اختصاص داده است، بالاترین سرانه فضای آموزش را این استان دارد و استان قم دارای کمبود در زمینه فضای آموزشی است. در سال 92 استان قم بالاترین کمبود فضای آموزشی را در کشور داشت و رتبه سرانه فضای آموزشی در استان قم در چند سال گذشته با احداث و مقاوم سازی 149 مدرسه به رتبه 26 رسیده است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قم افزود: سال 93 رتبه دانش آموزان قمی در کنکور سراسری به رتبه پنج کشور رسید و این رتبه ثابت مانده است، کمبود فضای آموزشی و مهاجرت پذیری جزو مشکلات استان قم در بخش آموزش است، در این استان با کمبود هزار و 500 معلم مواجه هستیم و در مقطع ابتدایی برخی از معلمان استان قم به صورت دو شیفت تدریس می‌کنند.

شیخ الاسلام، بخشی از معلمان استان قم را در معرض بازنشستگی دانست و تصریح کرد: طی سال‌های گذشته شاهد انتقال فرهنگیان استان به بهانه‌های مختلف به استان‌های دیگر بودیم، در این راستا برای استخدام معلمان جدید در استان قم تلاش کردیم.

وی ادامه داد: برای جذب معلمان به شیوه جذب از طریق دانشگاه فرهنگیان اعتقاد داریم، بسیاری از نخبگان به این دانشگاه می‌روند و به لحاظ علمی ورود به دانشگاه فرهنگیان رتبه بالایی می‌خواهد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قم افزود: هزینه‌های جاری واحدهای آموزشی استان حدود 40 میلیارد تومان است و مردم در زمینه کمک به این واحدها مشارکت خوبی داشتند، هیچ مدیری در زمان ثبت نام، حق اجبار مردم به پرداخت هزینه برای مدرسه را ندارد.

شیخ الاسلام تشکیل مدارس هیأت امنایی را براساس درخواست اولیای دانش آموزان دانست و تصریح کرد: حدود 60 مدرسه هیأت امنایی در استان قم داریم و این گونه از مدارس در تمام مناطق استان تشکیل نمی‌شود، کیفیت آموزش در مدارس هیأت امنایی با کمک مردم بالا رفته است.

وی ادامه داد: کاربری مدارس، کاربری آموزشی است و اسکان گردشگران در ایام نوروز در مدارس جز ضرر مالی چیزی ندارد. هزینه بسیار کمی بابت اسکان در مدارس در آن ایام از مردم دریافت می‌شود، این کار برای آموزش و پرورش درآمدزا نیست.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قم افزود: براساس قانون بودجه امسال مجوزی برای ایجاد فضای تجاری در مدارس داده شد، امسال 100 مدرسه را در این خصوص معرفی کردیم تا مجوز در این زمینه توسط کمیسیون ماده پنج صادر شود، البته اعتباری برای ساخت فضای تجاری در مدارس نداریم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: میزان کودکان بازمانده از تحصیل در استان قم، بسیار اندک است و مدیران و فرهنگیان استان به صورت جدی برای کاهش این آمار در قم تلاش می‌کنند.

شایان ذکر است که با توجه به افزایش روز افزون جمعیت استان قم و روند رو به رشد مهاجرت به این قم، در صورت بی توجهی مسئولان به زیساخت های آموزشی این استان، دیری نمی‌پاید که شاهد مدارس چند شیفتی در قم خواهیم بود.

گفتنی است که با وجود اینکه قم از جمله استان‌های برتر در رتبه کنکور سراسری است ولی میزان سرانه فضای آموزشی آن جزء پایین‌ترین‌ها در کشور است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار