وقتی تصمیمات کوتاه‌مدت هم مشکلی را حل نمی‌کند
اجرای پروژه پیاده راه ارم با همه مزایا و نقاط مثبتش اما ترافیک سنگینی را به محور بازار تحمیل کرده، ترافیکی که پیگیری‌ها برای رفع‌ و رجوعش بی‌پاسخ‌ مانده و محول می‌شود به زمانی که هنوز مشخص نیست.
کد خبر: ۶۵۴۳۵۷
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۲:۰۴ 12 September 2018

به گزارش تابناک قم، خلاصه کلام این است "فعلاً برای مشکل ترافیکی سه‌راه بازار هیچ راه‌حل عملی و کوتاه‌مدتی وجود ندارد". در ماه‌های اخیر بعد از اجرای پروژه پیاده راه ارم که با هدف آرام‌سازی و زیباسازی هسته مرکزی شهر اجرایی شد، اما محور بازار با مشکلی جدی مواجه شده است. هرج‌ومرجی که همه زیبایی پروژه پیاده راه ارم را تحت‌الشعاع قرار داده به‌طوری‌که حالا، نه‌تنها آرام‌سازی نشده بلکه بلبشویی در مرکزی‌ترین نقطه شهر شده است.

اتوبوس‌ها یکی پس از دیگری در حاشیه خیابان صف می‌کشند، خیابان کم‌عرضی که حالا یا قامت بلندبالای اتوبوس‌ها مسدود شده و تاکسی‌ها چپ و راست برای پیدا کردن راه فرار به هم گره‌خورده‌اند. در این میان تنها موتورسیکلت‌سواران هستند که می‌توانند با باز کردن راه خود از مسیر پیاده‌رو راهی برای رهایی از این ترافیک پیدا کنند. تنها ایستگاه اتوبوس هم کفاف جمعیت حاضر را نمی‌دهد برای همین در هر ساعت از شبانه‌روز شاهد شلوغی غیرعادی و ترافیک غیرقابل‌تصور هستیم.

اجرای پروژه پیاده راه ارم که منجر به رونق اقتصادی مغازه‌های این مسیر بود هم برای کسبه رضایت‌بخش بود هم برای عابرینی که حالا با امنیت خاطر قدم می‌زنند و به خرید خود می‌رسند، این اما شامل کسبه و شهروندان در مسیر بازار نمی‌شود چرا که حالا سر ریز ترافیک و جمعیت پیاده راه ارم به تنها معبر موجود در بازار منتقل‌شده، کسبه ناراضی، راننده ناراضی و شهروند هم ناراضی.

عبدالله جلالی رئیس شورای شهر هم نگران وضع موجود است اما می‌گوید: شورا و شهرداری همه تلاش خود را برای ساماندهی این مسیر به کار می‌برد، ساعت‌ها مطالعات میدانی برای رسیدگی به وضع ترافیکی بازار در حال انجام است اما باید بپذیریم که نمی‌توان با تصمیمات کوتاه‌مدت مشکلی را حل کرد.

وی با بیان اینکه نگران وضع موجود در مسیر بازار هستیم ادامه می‌دهد: برای تغییر مسیرها و هر گزینه‌ای باید با کار کارشناسی تصمیم‌گیری کرد تا در آینده نزدیک دوباره با چنین مشکلی مواجه نشویم.

این گفته را رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر قم تائید می‌کند و بازار را نابسامان‌ترین نقطه شهر می‌داند. روح‌الله امراللهی یادآور می‌شود: بارها به شهرداری درباره این محور تذکر دادیم و در این زمینه پیگیریم ولی نمی‌توانیم بگوییم که چه زمانی این پیگیری‌ها به نتیجه خواهد رسید.

عباس ذاکریان معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اما پاسخ دیگری می‌دهد، او می‌گوید: رفع مشکل سه‌راه بازار نیازمند مطالعاتی است که در حال حاضر پیگیری می‌شود، ولی نمی‌توانیم وعده زمان خاصی را بدهیم.

وی با اشاره به اینکه مطالعات جامع حمل‌ونقل شهر بازنگری و بر اساس آن‌همه مشکلات ترافیکی احصا شده است تصریح می‌کند: یکی از اقدامات عملی که در حال حاضر در دستور کار قرار گرفته ساماندهی موتورسیکلت‌ها در هسته مرکزی شهر است که در فاز نخست آن از سمت خیابان انقلاب آغاز می‌شود، می‌توانیم خوش‌بین باشیم که از طرح تا حد زیادی از بار ترافیکی و مشکلات این محور کاهش می‌دهد.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار قم اما معتقد است: تعریف الگوی حمل‌ونقل بر اساس حجم ترافیک و تردد در محورها یکی از اقدامات راهگشا برای رفع مشکلات پیش رو است ولی باید پذیرفت که با تصمیمات ساده و کوتاه‌مدت نمی‌توان در هر مقطعی مشکلات را حل کرد.

به گفته وی، تغییر مسیرها در کوتاه‌مدت امکان‌پذیر نیست، از همین رو یکی از اقداماتی که برای ساماندهی هسته مرکزی شهر در نظر گرفته‌شده برنامه‌ریزی برای شبکه معابر اتوبوس‌ها است که در طرح بازنگری مطالعات حمل‌ونقل موردتوجه قرارگرفته، از همین تأکیدداریم که برای حل مشکل محور بازار کمی زمان نیاز است و تا تصمیم‌گیری قطعی نمی‌توان کاری کرد.

شهروندان قمی به انتظار برای به ثمر رسیدن پروژه‌های طولانی‌مدت عادت کرده‌اند اما برخی اقدامات کاسه صبر مردم را لبریز می‌کند، در شرایطی که هسته مرکزی شهر قم محل تردد اکثر شهروندان و زائران است طبیعتاً تصمیماتی که سر صبر و با خونسردی اتخاذ شود درحالی‌که مردم در سختی و رنج هستند، اگر در زمان مناسب و نیاز نباشد نمی‌تواند رضایتمندی به همراه داشته باشد.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار