رئیس هیات بدنسازی:
رئیس هیات بدنسازی و پرورش اندام قم با اشاره به فعالیت 20 هزار ورزشکار درباشگاه های بدنسازی این استان گفت: گسترش استفاده از مکمل های غذایی در باشگاه های بدنسازی موجب افزایش احتمال درگیر شدن بسیاری از ورزشکاران حرفه ای قم با این معضل شده است.
کد خبر: ۶۵۴۳۵۴
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۲:۰۰ 12 September 2018

به گزارش تابناک قم، سعید آمده با بیان اینکه بیشتر ورزشکاران رشته های مختلف ورزشی، فعالیت های بدنسازی خود را درباشگاه های بدنسازی انجام می دهند، افزود: گسترش استفاده ازمکمل های غذایی در باشگاه ها، موجب درگیر شدن بسیاری از هیات های ورزشی با این معضل شده است به همین دلیل معضل مکمل های غذایی بخش مهمی از ورزشکاران حرفه ای استان را تهدید می کند و احتمال گریبان گیر شدن آنها با این چالش وجود دارد.

وی، با بیان اینکه اثرات برخی هرمون های موجود در مکمل های غذایی تا یک سال در بدن ورزشکاران باقی می ماند اظهار داشت: استفاده از مکمل های غذایی به طور مطلق نکوهیده نیست بلکه زیر نظر مشاور تغذیه و با هماهنگی مربیان موجب بهبود عملکرد ورزشکاران نیز می شود.

رئیس هیات بدنسازی و پرورش اندام قم، کیفیت پایین و دارا بودن هرمون های پودر شده را مهمترین آسیب های بیشتر مکمل های غذایی موجود در بازار غیررسمی دانست و گفت: بیشترین آسیب به ورزشکاران از طریق استفاده از مکمل های غذایی دارای هرمون وارد می شود که به دلیل اینکه ورزشکار از وجود هرمون غذایی در مکمل غذایی خود آگاه نیست، دوره پاکسازی این هرمون ها را انجام نمی دهد و این باعث آسیب به کلیه، کبد و برخی غدد چربی در بدن آنها می شود.

نبود مرکز جامع مشاوره غذایی موجب رونق مکمل های غیرمجاز شده است

آمده، با تاکید بر ضرورت ساماندهی باشگاه های بدنسازی در این استان ادامه داد: ساماندهی باشگاه ها مقدمه برنامه ریزی برای مقابله با معضل ترویج و تجویز مکمل های غذایی مجاز و غیرمجاز در این باشگاه های ورزشی که متاسفانه بخش زیادی از تخلفات در باشگاه های بدنسازی را به خود اختصاص داده است.

وی، با بیان اینکه استفاده از مکمل های غذایی غیرمجاز دارای هرمون به برخی از ورزشکاران استان آسیب وارد کرده است گفت: مربیانی که پس از گذراندن دوره های آموزشی، مجوز فعالیت در باشگاه های استان را می گیرند تنها مربی علم تمرین هستند و باید نسبت به نوع فعالیت و تمرین ورزشکاران را راهنمایی کنند ولی متاسفانه شاهد هستیم که برخ مربیان به تجویز کننده برنامه غذایی، مکمل های غذایی و دارو در باشگاه ها تبدیل شده اند.

رئیس هیات بدنسازی و پرورش اندام قم، تاکید کرد: استفاده از داروهای و مکمل های مجاز نیز باید با تجویز مشاور تغذیه صورت گیرد و هرگونه تجویز استفاده از مکمل غذایی برای ورزشکاران توسط مربیان نه تنها تخلف است، بلکه احتمال آسیب به ورزشکاران را نیز دارد.

آمده، نبود مرکز جامع در مورد مشاوره غذایی به ورزشکاران را دلیل ترویج استفاده از مکمل های غیرمجاز در بین ورزشکاران دانست و افزود: این خلاء باعث شده تا ورزشکاران برای برطرف کردن نیازهای خود به سراغ مکمل های غیرمجاز و مشورت های غیرکارشناسی مربیان روی آوردند و این در حالی است که ایجاد یک مرکز جامع و علمی که بر اساس نیاز ورزشکاران مکمل های غذایی استاندارد و مجاز را بین ورزشکاران توزیع کند ضروری به نظر می رسد.

وی ادامه داد: تا زمانی که این خلاء در فضای ورزشی وجود دارد برخورد با باشگاه های متخلف هیچ سودی ندارد بلکه باید راه های قانونی برای رفع این مشکل در استان ایجاد و پس از آن زمینه برای برخورد با متخلفان فراهم شود.

ابزاری برای برخورد با باشگاه های غیرمجاز نداریم

رئیس هیات بدنسازی و پرورش اندام قم با اشاره به فعالیت حدود 30 باشگاه غیرمجاز دراین استان گفت: هیات بدنسازی خواستار برخورد با باشگاه های فاقد مجوز است ولی هیچ ابزاری برای برخورد در اختیار ندارد و مسئولان ذیربط نیز نسبت به برخورد با این باشگاه ها مماشات می کنند.

وی کل تعداد باشگاه های بدنسازی فعال در استان قم را حدود 140 باشگاه برآورد کرد و افزود: ساماندهی باشگاه های غیرمجاز خواست و هدف هیات بدنسازی و پرورش اندام است ولی نه تنها ابزاری برای برخورد با باشگاه های بدون مجوز در اختیار این هیات نیست بلکه در هیات بازرسی حراست اداره کل ورزش و جوانان که بر فعالیت باشگاه ها نظارت می شود نیز هیچ نماینده ای از این هیات وجود ندارد.

وی سهم هیات بدنسازی و پرورش اندام در برخورد با تخلفات را محدود به گزارش تخلفات به دستگاه های ذی ربط دانست و ادامه داد: در سال های گذشته با وجود اینکه در برخی باشگاه ها تخلفات آشکاری صورت گرفته و به مراجع ذیصلاح نیز گزارش داده شده است ولی با مماشات و اغماض بسیار با این باشگاه ها برخورد شده است به همین دلیل هیات ورزشی بدنسازی قم تا ابزار لازم را برای برخورد با این باشگاه ها در اختیار نداشته باشد به این پرونده ها ورود نمی کند.

رئیس هیات بدنسازی و پرورش اندام قم، بازرسی و نظارت از باشگاه های بدنسازی را نیازمند تخصص و اشراف به موضوعات مبتلا به باشگاه ها دانست و گفت: بازرسی اداره کل ورزش و جوانان قم به طور مستمر بر فعالیت باشگاه ها نظارت می کند ولی به دلیل همراهی نکردن نماینده ای از هیات بدنسازی در این نظارت ها، این بازرسی ها از کیفیت پایینی برخوردار هستند و بیشتر جنبه محیطی و کمی دارند.
20 هزار ورزشکار به صورت مستمر در باشگاه های بدنسازی قم فعالیت می کنند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار