مدیر کل میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم:
مدیر کل میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم از ثبت ملی پنج پرونده میراث ناملموس این استان خبر داد.
کد خبر: ۶۵۴۰۲۶
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۴ 11 September 2018

 

به ‌گزارش تابناک قم، حمید یزدانی اظهار کرد: در کمیته ثبت ملی میراث ناملموس سازمان میراث فرهنگی کشور که با حضور پژوهشگران و کار‌شناسان برجسته برگزار شد، پنج پرونده میراث ناملموس مربوط به هنر مروار بافی، هنر سراجی، هنر مجلد سازی(صحافی سنتی)، پرونده فن و مهارت معرق چوب و فنون و دانش نقاشی پشت شیشه مورد بررسی مسؤولان و کار‌شناسان قرار گرفت و به ثبت رسید.

وی افزود: در فرهنگ ایران اسلامی، صحافی بخشی از حرفه وَرّاقی بوده است، وَرّاق به کسی گفته می شد که نسخه ها را کتابت و تزئین و تجلید می کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم قم ادامه داد: با توجه به وجود کتب قدیمی بسیار در موزه حرم حضرت معصومه سلام الله علیها و کتابخانه بزرگ آیت الله مرعشی نجفی و کارگاه های فعال در استان هنر مجلد سازی و صحافی در شهر قم از جایگاه ویژه و قدمت بسیاری برخوردار است.

وی بیان کرد: معرق چوب نیز در قم از سابقه کهنی برخوردار است، قدیمی ترین نشانه های این هنر در قم مربوط به یک منبر چوبی (قرن 8) است که در آن از هنر معرق مشبک استفاده شده است.

یزدانی خاطرنشان کرد: به همت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم هنر معرق مورد حمایت سازمان قرار گرفته و هنر مندان این رشته زیرپوشش بیمه تامین اجتماعی هستند.

مدیرکل میراث فرهنگی فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم افزود: : هنر مروار بافی یا حصیر بافی در شهر قم از جایگاه ویژه ای برخوردار است و از آنجایی که این هنر- صنعت در استان قم از قدمت چند صد ساله برخوردار است ثبت آن در فهرست آثار ملی ضروری است، تا هر چه سریعتر در زیر چتر حمایت میراث فرهنگی قرار گیرد.

وی ادامه داد: سراجی جزئی از صنایع دستی است که صنعتگر طی فرایند آن و پس از دباغی پوست به ساخت انواع کیف‌ها، کمربند، قطار فشنگ، زین اسب، جلد اسلحه، و... می‌پردازد و شواهد موجود نشان دهنده قدمت این هنر در استان قم است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم با بیان اینکه نقاشی پشت شیشه در زندگی مردم تاثیر زیادی داشته است، تصریح کرد: این نقاشی تلفیقی از هنر و مذهب است. حتی رنگ در این نوع نقاشی حرمت داشته که بسیاری از نقاشان پشت شیشه قبل از به دست گرفتن «قلم مو» وضو می گرفتند و گاهی نیز با خون خود، رنگ سرخ صحنه کربلا را نقاشی می کردند.

منبع: فارس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار