دریاچه نمک کانون گرد و غبار با ذرات نمکی می شود
اراده قوی برای احیای دریاچه نمک قم وجود ندارد، با ادامه روند کنونی، این دریاچه کانون اصلی گرد و غبار با ذرات نمکی در جوار پایتخت و در نزدیکی کانون های بزرگ جمعیتی مرکز کشور خواهد شد. نباید اجازه دهیم تجربه تلخ تالاب‌های خشک شده در مرکز کشور تکرار شود.
کد خبر: ۶۵۲۶۹۳
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۷ 08 September 2018

به گزارش تابناک قم، سید رضا موسوی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم اظهار داشت: در سال های اخیر کانون های گرد و غبار داخلی در کشورمان بسیار توسعه یافته و مشکلات متعددی را بوجود آورده که نیازمند توجه و تامل جدی از سوی مسئولان است.

وی با اشاره به روند سریع خشک شدن دریاچه نمک و از میان رفتن کارکردهای اکولوژیکی این تالاب، خاطرنشان کرد: با احداث سدها و قطع حقابه دریاچه نمک و همچنین گسترش خشکسالی و برداشت بی رویه منابع آبی در این منطقه، روند نگران کننده ای شکل گرفته است که می تواند دریاچه نمک را به عنوان یک بحران زیست محیطی در مرکز کشور مطرح سازد.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه حقابه دریاچه نمک تاکنون تخصیص پیدا نکرده و این یک مطالبه جدی از وزارت نیرو است که باید پیگیری شود.

موسوی بر ضرورت ارائه راهکارهای علمی و عملیاتی برای نجات این اکوسیستم آبی ارزشمند تاکید کرد و گفت: شاید این موضوع جدی گرفته نشده و یا منابعی برای تخصیص حقابه دریاچه نمک وجود ندارد، اما به هر حال نباید اجازه دهیم تجربه تلخ تالاب های خشک شده متعدد از جمله هامون، ارومیه و بختگان در مرکز کشور تکرار شود.

وی کاشت درختان مقاوم به خشکی و شوری در اطراف دریاچه نمک را نیز راهکار موثری برای کاهش گرد و غبار در این منطقه دانست و افزود: هر گونه فعالیت اقتصادی که قرار است در این تالاب انجام شود، حتما باید با رعایت ملاحظات زیست محیطی باشد، زیرا دریاچه نمک اکوسیستم بسیار شکننده و حساسی دارد که در صورت تخریب، هزینه های زیادی را به دنبال خواهد داشت.

دریاچه نمک در ناحیه شرقی استان قم و درحد فاصل سه استان قم، سمنان و اصفهان قرار گرفته و بزرگترین دریاچه فصلی و فراشور کشور است که حدود 200 هزار هکتار وسعت داشته و یک سوم آن در محدوده جغرافیایی استان قم قرار گرفته است و دارای ساختار زمین شناختی کم نظیر شامل پوسته نمکی و حاشیه باتلاقی است.

این دریاچه که در دهه های گذشته از طریق رودخانه های کرج، جاجرود، شور، قمرود و قره چای کاملا پرآب بوده است، اکنون با قطع حقابه ها، خشکسالی مستمر و برداشت بی رویه از منابع آب زیرزمینی که باعث پیشروی آب های فراشور در سفره های زیرزمینی به سمت دشت ها و نابودی پوشش گیاهی و اکوسیستم منطقه شده، به یکی از کانون های فعال القاء ریزگردها در منطقه تبدیل شده است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار