استان قم در نواحی خشک و نیمه خشک کشور واقع شده است و از نظر میانگین بارندگی سالانه 150 میلی متر با کمبود آب مواجه است، به طوری که بخش عمده ای از نیازهای آبی آن از مناطق مجاور قم تامین می شود. کاهش بارش در سال های اخیر در استان قم، خشکسالی های مکرر و متناوب مشکلاتی در زندگی مردم استان پدید آورده اند.
کد خبر: ۶۵۰۴۷۰
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۲:۱۳ 03 September 2018

به گزارش تابناک قم، روزنامه ایمان قم در شماره روز یازدهم شهریور ماه یادداشتی با عنوان«بررسی بحران آب استان قم» را به قلم منصوره عسگری منتشر کرد.

در این یادداشت می خوانیم: استان قم در نواحی خشک و نیمه خشک کشور واقع شده است و از نظر میانگین بارندگی سالانه 150 میلی متر با کمبود آب مواجه است، به طوری که بخش عمده ای از نیازهای آبی آن از مناطق مجاور قم تامین می شود.

درواقع کمبود منابع آبی، کیفیت نامناسب آب و بهره برداری بی رویه از آب ها و از سوی دیگر روند روبه رشد جمعیت و افزایش تقاضا برای مصرف آب در شهر قم باعث محدودیت منابع آب در استان شده است.

کاهش بارش در سال های اخیر در استان قم، خشکسالی های مکرر و متناوب مشکلاتی در زندگی مردم استان پدید آورده اند.

یکی از علل کمبود بارش دراستان پایین بودن میانگین ارتفاع استان است.

در واقع خشکسالی در استان قم به خاطر این است که در مناطق خشک و نیمه خشک کشور واقع شده است، پدیده جدیدی نیست و این استان اغلب مواقع با این مخاطرات مواجه است.

براساس مطالعات انجام گرفته توسط ستاد حوادث غیر مترقبه استان، پیامدهای خشکسالی در مناطق کوهستانی استان 'جنوب و غرب استان' بیشتر دیده می شود حتی برخی از قنات ها و چشمه های این مناطق خشک شده است.

اما در دشت های استان به دلیل اینکه بیشتر از آب چاه ها استفاده می شود این پیامدها کمتر و یا به تاخیر صورت می گیرد. از عوامل موثر در تشدید بروز خشکسالی در استان میتوان کاهش شدید میانگین بارش سالیانه در سال های اخیر و بهره برداری غیر اصولی و نامناسب از منابع آب در بخش های مختلف را نام برد. آب های استان قم به دو دسته آب های سطحی و آب های زیرزمینی تقسیم می شوند.

یکی از مشکلات زیست محیطی استان آلودگی آب های استان است که مهمترین آن ورود پساب های صنعتی و پساب های فاضلاب های خانگی می باشد. برای مقابله با مشکل آلودگی آب ها اقدامات زیر صورت گرفته که عبارتند از:احداث تصفیه خانه سد 15خرداد.

ایجاد شبکه جمع آوری فاضلاب شهری در قم هدف از اجرای این طرح جلوگیری از آلودگی منابع آب زیرزمین برگشت آب به چرخه طبیعت است.

آموزش همگانی که باعث بالا بردن آگاهی مردم درباره حافظت از منابع آبی می باشد.

در نتیجه می توان گفت در سال های اخیر برای تامین کمبود بارندگی و کاهش آب سطحی به آب زیرزمینی رو آورده شده است که این امر و حفر چاه های غیر مجاز و گسترش شهرک های صنعتی و افزایش روبه رشد جمعیت این استان را دچار بحران آب کرده است که با آموزش از طریق رسانه ها و ارتقاء آگاهی عمومی و فرهنگ بهینه مصرف آب و تصفیه کامل پساب و استفاده از آن در صورتی که برای انسان مضر نباشد بهتر است پساب در صنعت استفاده گردد.

جلوگیری از حفر چاه های غیر مجاز و ایجاد تعادل بین مدیریت تقاضا و عرضه می تواند از راهکارهای پیشنهادی برای جبران بحران آب استان قم باشد.

 

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار