در جلسه کارگروه توسعه صادرات استان قم بررسی شد
در جلسه کارگروه توسعه صادرات استان قم بر لزوم عدم تولید مواد خام و بدون ارزش‌افزوده تأکید و نیز کاهش صادرات استان قم به عراق و ترکمنستان بررسی شد. ترس از عدم تعهد، ترس از ایفای تعهدات ارزی، تفاوت قیمت فروش داخلی و چند نرخی بودن ارز ازجمله مشکلات صادرکنندگان به کشور عراق و ترکمنستان است.
کد خبر: ۶۵۰۰۰۵
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۰ 01 September 2018

 

به گزارش تابناک قم، جلسه کارگروه توسعه صادرات ظهر امروز با حضور مدیران استانی در سالن جلسات امام جواد(ع) استانداری قم برگزار شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری قم با اشاره به پروژه‌های انجام‌شده در هفته دولت اظهار داشت: در هفته گذشته تمام فعالیت سال اخیر در زمینه‌های گوناگون به ثمر نشست و حاصل این تلاش‌ها تکمیل این پروژه‌ها شد که امیدواریم سبب رضایت‌مندی مردم و همشهریان قم شود.

مهرداد غضنفری با بیان ضرورت افزایش تولید در استان قم افزود: باید محصولاتی با رویکرد صادرات و ایجاد ارزش‌افزوده تولید شود، بنابراین ضمن توجه به اصل تولید دیدگاه ما باید به تکمیل زنجیره تولید باشد.

وی با تأکید بر توجه به صنایع ادامه داد: در تولید و تکمیل حلقه صادرات در مراحل پس از تولید نیز مشکل داریم که سعی بر عدم تولید بدون ارزش‌افزوده و خام را داریم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری قم تصریح کرد: اگر این مسیر را به درستی طی کنیم، قطعاً به سمت اقتصاد مقاومتی حرکت خواهیم کرد.

وی اطلاع‌رسانی درباره ابلاغ بخشنامه و تکالیف دستگاه‌ها را ضعیف برشمرد و گفت: ضروری است که دستگاه‌ها از محتوای بخشنامه‌ها و موضوعات مرتبط مطلع شوند، چراکه این کار در تسهیل امور و هماهنگی بخش‌های مختلف بسیار ضروری و مهم خواهد بود.

غضنفری خاطرنشان کرد: هدف ما در صادرات حداقل رشد 20 درصدی است ولی با توجه به تحولات ارزی و افزایش نرخ ارز در کشور ما در این زمینه رشد خوبی داشتیم.

وی افزود: استان قم در نیمه دوم سال رشد بیشتری نسبت به نیمه نخست سال در حوزه صادرات به خصوص محصولات کشاورزی خواهد داشت.

رشد صادرات به هشت کشور و کاهش صادرات به عراق و ترکمنستان

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم نیز در این جلسه با اشاره به اقلام صادراتی استان قم به کشورهای دیگر ادامه داد: مواد پلاستیکی، اسنک، فلزات و فرش ازجمله اقلام صادراتی قم به کشورهای خارجی است.

محمود سیجانی با تأکید بر لزوم صادرات غیرنفتی و افزایش صنایع صادراتی استان قم خاطرنشان کرد: کشور عراق، افغانستان، پاکستان، امارات متحده عربی، پاکستان، ترکیه، هند، ارمنستان، ازبکستان ترکمنستان و آذربایجان ازجمله کشورهای بازار هدف صنایع استان قم هستند.

وی افزود: درصد رشد صادرات ما به کشورهای دیگر افزایش‌یافته اما متأسفانه به دلایل متعددی صادرات صنایع استان به کشورهای عراق و ترکمنستان کاهش‌یافته است.

وی با اشاره به برخی از علل کاهش صادرات قم به ترکمنستان و عراق تصریح کرد: افزایش قیمت دلارسبب افزایش وزنی محصول و کاهش ارزش محصول می‌شود، عدم توزیع مواد اولیه توسط پتروشیمی‌ها و تعاونی‌ها و کاهش محسوس سهمیه مواد اولیه، رقابت‌های ناسالم صادرکنندگان در کشور عراق و کاهش قیمت کالاهایی صادراتی استان، ترس از عدم تعهد، ترس از ایفای تعهدات ارزی، تفاوت قیمت فروش داخلی و چند نرخی بودن ارز ازجمله مشکلات صادرکنندگان به کشور عراق و ترکمنستان است.

برگزاری نمایشگاه‌های داخلی و بین‌المللی در استان قم

سیجانی با اشاره به تقویم نمایشگاهی استان ادامه داد: طبق تقویم نمایشگاهی لازم به برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی و استانی است که الکامپ، دنیای نوزاد، ملزومات ازدواج کاشی و سرامیک، رستوران و شیرینی و شکلات نمایشگاه تخصصی درب و پنجره، و فرش استان ازجمله این نمایشگاه‌ها خواهد بود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم خاطرنشان کرد: نمایشگاه عرضه مستقیم کالا از 15 تا 22 شهریور، نمایشگاه صنعت دام و طیور 3 تا 6 مهر، جشنواره ملی اقوام 15 تا 18 آبان، نمایشگاه خودرو و موتورسیکلت 23 تا 25 آبان ماه در استان قم برگزار خواهد شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار