اظهارات نمایندگان قم در جلسه سوال از رییس جمهور
در نشست علنی که به بررسی سوال ۸۲ نماینده مجلس از رییس جمهور پرداخت، حجت الاسلام ذوالنور به عنوان نماینده سوال‌کننده از رئیس‌جمهور انتقادات تندی به عملکرد دولت نمود و گفت: شما رییس جمهور سوییس هستید یا جمهوری اسلامی؟تضادهای آماری را چگونه باید بفهمیم؟
کد خبر: ۶۴۸۷۴۲
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۱:۳۲ 29 August 2018

به گزارش تابناک قم، در نشست علنی (سه شنبه، 6 مردادماه) که به موضوع سوال ۸۲ نماینده مجلس از رییس جمهور درباره‌ی عدم موفقیت دولت در کنترل قاچاق کالا و ارز، استمرار تحریم‌های بانکی، عدم اقدام شایسته دولت در خصوص کاهش نرخ بیکاری، رکود اقتصادی شدید چندین ساله و افزایش شتابان نرخ ارزهای خارجی و کاهش خرید ارزش پول ملی بود، حجت الاسلام مجتبی ذوالنور نماینده قم یکی از کسانی بود که به پشت میکروفن رفت و به عنوان نماینده سوال‌کننده از رئیس‌جمهور انتقادات تندی به عملکرد دولت آقای روحانی کرد و گفت: شما رییس جمهور سوییس هستید یا جمهوری اسلامی؟ چرا با بانک‌های درپیتی ما مشکلی نداریم ولی با بانک‌های بزرگ مشکل داریم؟مشکل این است که شما در برجام نتنواستید تضمین بگیرید و آدرس غلط می‌دهید.

مجتبی ذوالنوری ضمن تبریک هفته دولت به دولتمردان به ویژه رییس جمهور در سخنان خود به عنوان یکی از سوال کنندگان از رییس جمهور، گفت: رییس جمهور به کاهش قاچاق از 25 میلیارد دلار به 12 میلیارد دلار اشاره کرده است و همچنین مکررا در آمارها نیز به کاهش واردات از حدود 70 میلیارد دلار به 40 میلیارد دلار تاکید کرده است.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: بر اساس حساب دودوتا چهارتا اگر چنین آمارهایی صحت داشته باشد باید در چند جا نمود داشته باشد؛
ابتدا در این 5 الی 6 سالی که دولت در اختیار آقای روحانی بوده تقاضای ارز روند کاهشی پیدا کند؛
دوم اینکه باید خودنمایی و رقص جنس خارجی در بازار کم شده باشد؛
سوم اینکه باید تولیدات داخلی برای تامین کاهش مذکور بیشتر فعال شده باشد و حال آنکه آمارها و کارشناسان عنوان می کنند امروزه ظرفیت بنگاه های تولیدی حدود 40 درصد است.

وی در ادامه افزود: چهارم اینکه باید مصرف کم شده باشد که این مهم در صورت تغییر سبک زندگی یا بر اثر کاهش جمعیت رخ خواهد داد که این امر نیز رخ نداده است. بنابراین بحث کاهش واردات یا نصف شدن قاچاق کجا باید خودش را نشان دهد.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی در ادامه: با انتقاد از عدم حضور رئیس جمهور در مدت شش سال ریاست جمهوری در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و حضور کم رنگ نماینده ویزه ایشان، رحمانی فضلی در ستاد مذکور پرداخت.

وی با اشاره به مسئله تحریم ها خطاب به رییس جمهور اظهارکرد: مردم وعده شما در مورد رفع تمامی تحریم ها با روز اول اجرایی شدن برجام، قول رفع همه تحریم های اقتصادی علاوه بر تحریم های هسته ای در تبلیغات انتخاباتی دولت دوازدهم و خطاب مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) در مورد مذاکرات هسته ای که فرمودند: این مذاکرات رفع تحریم ها بود و اگر نشود خسارت محض است، را به یاد دارند

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی در این راستا ادامه داد: چهارم اینکه در پاسخ ها ذکر کردید بعد از برجام با 300 بانک ارتباط برقرار کرده اید که این مهم جای سوال دارد که ارتباط با بانک های بزرگ بوده یا کوچک که قطعا با بانک های کوچک است.

با توجه به یکپارچه بودن بانک های اتحادیه اروپا و ابزار و امکانات فنی و نرم افزاری بانک های بزرگ برای انعطاف و مانور بیشتر، مشکل نرم افزاری داشتن در ارتباط با بانک ها بزرگ را غیر صحیح دانست.

وی در این زمینه، اظهار کرد: آقای روحانی اگر موضوع یاد شده را به FATF و کنوانسیون های مربوطه ارجاع می دهید که باید اذعان کرد از 49 اقدام اکثرا اجرایی شده و پالرمو و پولشویی نیز از مجلس شورای اسلامی عبور کرده و در اختیار شورای نگهبان است.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: البته کنوانسیون مقابله با منابع مالی تروریسم باقی مانده که اگر می خواهید همه امور را به آن ربط دهید، بیان می کنم که با نامه آقای طیب نیا در دو سال گذشته کشورمان کاهش ریسک از 6 به 5 داشته و از لیست سیاه خارج شده و در لیست خاکستری قرار گرفته ایم؛ در دو سال گذشته مشکل FATF نداشته ایم پس چرا بانک های بزرگ دنیا با کشورمان ارتباط برقرار نکرده اند؟

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی گفت: مشکل این است که نتوانستید در مذاکرات برجام تضمین بگیرد و سایه تحریم و تهدید آمریکا بر روی بانک های بزرگ دنیا است؛ بنابراین اگر صد مورد مانند FATF را حل کنید تحریم برداشته نمی شود لذا چرا مسائل دیگری به مردم گفته می شود. برجام ماموریت رفع تحریم ها را انجام نداده و تحریم ها سر جایش قرار دارد.

وی با اشاره به موضوع بیکاری، اظهار کرد: آقای روحانی من نمی دانم شما رییس جمهور سوییس هستید یا رییس جمهور جمهوری اسلامی ایران! وقتی 5 میلیون مسکن مهر ساخته میشد، کارگرانی که در این مسکن کار می کردند سالانه ده هزار شغل بود.

در سال سوم ریاست جمهوری دوره قبلی، در افطاری رهبر انقلاب عنوان کردید 2 میلیون و 500 هزار شغل ایجاد کردید. سال آخر نیز آقای جهانگیری و خودتان عنوان کردید 700 هزار شغل ایجاد کرده اید که در مجموع 3 میلیون و 200 هزار شغل می شود اما امروزه عنوان می کنید طی پنج سال، 2 میلیون شغل ایجاد کرده اید که تضاد در آمار است.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی افزود: در نطق تبلیغاتی عنوان می کردید آمارها لازم نیست، کدام خانه وجود دارد که 1 یا 2 نفر بیکار نداشته باشد. با حلوا حلوا کردن دهان شیرین نمی شود و مردم نیز به هر حال نان گندم خورده اند.

وی گفت: شغل هایی که ایجاد می شود در آمارها ذکر می شود اما از طرفی بنگاه های تولیدی که تعطیل می شود و سبب لشگر بیکاران می شود در آمارها ذکر نمی شود که باید این مهم لحاظ و بعد آمار اشتغال بیان شود.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی با اشاره به مسئله ارز، افزود: آقای روحانی بیان کردید که ساعت 9 نمی دانیم ساعت 11 قیمت ارز چقدر می شود لذا مشکل کجاست؟ مشکل سوء مدیریت است، مشکل مشورت نکردن با کارشناسان است، استفاده نکردن از ابزارهای علمی و خود شیفتگی است. اگر این دلایل در مقطعی می شود.

چرا در مقطع دیگری نمی شود. همچنین آیا همواره باید مشکلات بر سر مردم خُرد شود؟ قمیت ارز تغییر می کند گناهش بر گردن مردم است؟ چه اتفاقی رخ داده که بازار بهم ریخته است؟ تحریم ها تهدیدش بوده و هنوز نفت تحریم نشده، صدور نفت قطع نشده، ورود دلار به کشور قطع نشده است. این فضا را چه کسی درست کرده است؟

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: آقای رییس جمهور کاخی ساختید به نام برجام که آخرش هم منتهی شود به رابطه با آمریکا؛ وقتی با لگد ترامپ این کاخ خراب شد، دیگر گزینه بعدی نداشتید زیرا اقتصاد مقاومتی جدی گرفته نشد و تکیه بر توانمندی داخلی نشده است. همچنین ارتباط با همسایگان فراموش شد تا غربی ها قهر نکنند.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: آقای رییس جمهور بارها عنوان کردید اگر آمریکایی ها بیرون روند برای ادامه راه گزینه های مختلف داریم در حالی که دو گزینه بیشتر نبود؛ اگر ترامپ بود که نیاز به گزینه نبود. بنابراین نتوانستیم مدیریت کنیم و منشاء ارز چیست در حالی که در دست خودتان است. مشکل در توزیع ارز بود.

علی لاریجانی دیگر نماینده مردم قم نیز در آغاز جلسه با اشاره به سوال از رئیس جمهور گفت: همانطور که نمایندگان محترم مستحضرند، امروز سوال برخی از نمایندگان از رئیس جمهور محترم در دستور کار مجلس است، به ایشان و برخی اعضای هیات وزیران که در جلسه حضور دارند، خیرمقدم عرض می کنم و ملاحظاتی را تقدیم می کنم.

رئیس مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: نکته اول اینکه در اصل 88 قانون اساسی آمده است که حداقل یک چهارم کل نمایندگان می توانند از وظایف رئیس جمهور سوال کنند که نشانگر عمیق بودن تفکر دموکراتیک در نظام جمهوری اسلامی ایران است. بالاترین مقام اجرایی کشور خود را پاسخگو می داند و این ارزش بزرگی برای ملت ماست که همان مسئولان حتی در بالاترین سطوح خود را خادم ملت و پاسخگو در مقابل ملت و نمایندگان ملت می داند.

دکتر لاریجانی تاکید کرد: برای ملت ما که دوران طولانی سلطنت وابسته را تحمل کرده است که مسئولان نظام شاهنشاهی بی اعتنا به پاسخگویی ملت خود را مدیون و خاضع قدرت های بیگانه می دانستند، یک شکوفایی بزرگ سیاسی است که با مجاهدت های زیادی حاصل آمده است.

رئیس قوه مقننه کشورمان عنوان کرد: نکته دوم این است که از نمایندگانی که سوالاتی را مطرح می کنند و از رئیس جمهور محترم می خواهند طبق ماده 213 و ماده 113 آیین نامه داخلی مجلس مطالب خود را بدون خروج موضوعی از بحث که مستلزم تذکر رئیس مجلس باشد، بیان کنند.

وی بیان داشت: نکته سوم رعایت انصاف و حد کلام فاخر است که در بیان رهبری معظم(مد ظله العالی) به حفظ کرامت یکدیگر ظهور یافت و انشالله بر حُسن ظن نسبت به هم استوار باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: با رعایت اصولی که مذکور افتاد جلسه امروز می تواند در نوع خود کمال سیاست ورزی در کشور را نشان و شرافتی در حکمرانی را تصویر دهد و چون مستقیم مطالب در اختیار مردم عزیز قرار می گیرد، در عین جدیت موضوعات مطروحه، عواطف برادرانه و ادب نظام را عیان کند.

احمد امیرآبادی فراهانی نیز بعد از جلسه سوال از رئیس جمهور گفت:پرونده سوال از رئیس جمهور به دیوان عالی کشور نمی‌رود، اگر رئیس جمهور قانونی عمل کرده بود، نمایندگان قانع می‌شدند.

عضو هیات رئیسه مجلس گفت: ارجاع پرونده به قوه قضائیه به معنای آن نیست که حتما به دیوان عالی کشور می‌رود، بلکه این پرونده به یکی از شعب قوه قضائیه می‌رود.

احمد امیرآبادی فراهانی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در خصوص جلسه سوال از رئیس جمهور، اظهار داشت: نمایندگان از 4 پاسخ رئیس جمهور قانع نشدند و حتما سوالاتی که پاسخ قانع کننده‌ای نداشت به قوه قضائیه ارسال می‌شود، آن بخش از سوالاتی که استنکاف از اجرای قانون بود به قوه قضائیه می‌رود.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی بیان کرد: آئین نامه داخلی مجلس صراحتا مرجع تشخیص استنکاف از قانون را تعیین نکرده ولی برداشت من این است که صرف قانع نشدن نمایندگان مجلس، براساس ماده 213 قانون آئین نامه داخلی مجلس، به معنای آن است که رئیس جمهور استنکاف از قانون داشته است.

وی افزود: طبیعتا اگر رئیس جمهور قانونی عمل کرده بود، نمایندگان قانع می‌شدند.

امیرآبادی فراهانی با بیان اینکه ملاک تشخیص استنکاف از اجرای قانون هیات رئیسه مجلس نیست، ادامه داد: مفسر قانون آئین نامه داخلی مجلس، خود مجلس است و باید آن را تفسیر کند، اما آنچه که از قانون آئین نامه داخلی مجلس برداشت می‌شود این است که 4 پاسخی که قانع کننده نبوده، استنکاف از قانون است که آن را در دل رای گیری آورده است، بنابراین در صورت عدم اقناع نمایندگان، استنکاف از اجرای قانون است و برای بررسی بیشتر به قوه قضائیه ارجاع داده می‌شود.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی گفت: نمایندگان مستندات عدم اجرای قوانین از سوی رئیس جمهور را تجمیع کرده و به من ارائه کرده‌اند، زیرا من مسئول سوالات هیات رئیسه مجلس هستیم و باید در این زمینه بحث کنیم.

وی افزود: ارجاع پرونده به قوه قضائیه به معنای آن نیست که حتما به دیوان عالی کشور می‌رود، بلکه این پرونده به یکی از شعب قوه قضائیه می‌رود، همانطور که در تحقیق و تفحص‌ها نیز پرونده‌ها به یکی از شعب قوه قضائیه می رود. در قانون صراحتا ارجاع پرونده به دیوان مطرح نشده است.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس گفت: تشخیص با رئیس قوه قضائیه است و رئیس این قوه معمولا شعب را تعیین می‌کند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار