پروژه‌ای ناخلف و استخوانی درگلوی قم
کد خبر: ۶۴۷۷۲۳
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۲:۱۴ 27 August 2018

به گزارش تابناک قم، هفته نامه ندای وطن قم در شماره روز یکشنبه چهارم شهریورماه سال جاری مطلبی با عنوان«تعیین تکلیف مونوریل پشـت درهـای بسـته!» را به قلم فرزانه سیار منتشر کرد.

در این مطلب می خوانیم: پروژه مونوریل، بی گمان پرحاشیه ترین پروژه عمرانی شهر قم است. پروژه ای که شروع آن با اما و اگر همراه بود و روز به روز بر ابهامات این پروژه افزوده شد. این پروژه به رغم داشتن مخالفان پر و پا قرض، به دلیل حمایت بی شائبه دولت وقت، سر از زمین درآورد و ستون های آن به مانند یک علامت سوال هر روز در مقابل دیدگان کارشناسان و شهروندان قمی قد علم کردند.

بالاخره ابهام در نحوه عبور این قول بی شاخ و دم از مقابل حرم مطهر، پروژه را زمین گیر کرد. حدود شش سال از توقف عملیات عمرانی پروژه مونوریل می گذرد و هنوز تکلیف مشخصی برای صدها میلیارد تومان هزینه ای که خرج آن شده است، وجود ندارد. از اواخر سال 96 به دلیل اینکه مطالبات پیمانکار پروژه وارد فاز جدی شد، تعیین تکلیف مونوریل نیز بر سر زبان ها افتاد و هر روز شاهد اظهار نظرهای متفاوتی از سوی مسئولان شهری و استانی پیرامون این «استخوان در گلوی قم» بودیم.

شورای پنجم اما نظر متفاوت تری نسبت به شوراهای سوم و چهارم راجع به مونوریل دارد و تقریبا ساز مخالفی را با مدیران استانی و بخشی از بدنه شهرداری در خصوص این پروژه کوک کرده است. بازار بحث و گفت و گو در خصوص تعیین تکلیف مونوریل از آنجایی داغ تر شد که در اواخر هفته گذشته یکی از فعالان رسانه ای استان در استوری اینستاگرام خود خبر از برگزاری یک جلسه پشت درهای بسته با حضور نمایندگان قم، استاندار، معاون عمرانی استاندار، معاون فنی و عمرانی شهردار و بدون دعوت از اعضای شورا در دفتر دکتر لاریجانی در قم خبر داد.

نشست خبری استاندار تحت تاثیر جلسه چهارشنبه

واکنش های پیرامون جلسه چهارشنبه در دفتر دکتر لاریجانی ادامه داشت تا جایی که یکی از خبرنگاران در نشست خبری استاندار تحت عنوان یک سوال خواستار تشریح تصمیمات اتحاذ شده پیرامون مونوریل در این جلسه توسط استاندار قم شد. واکنش «صادقی» در خصوص طرح این سوال نیز در نوع خود جالب بود و گفت که «این یک جلسه خصوصی بوده و نمی دانم چه کسی مباحث مطرح شده در آن را به بیرون درز داده است».

تکمیل پروژه مونوریل 110 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد

در این جلسه سئوالاتی از سوی خبرنگاران مطرح و توسط مسئولان ارشد استان پاسخ داده شد؛ استاندار قم در پاسخ به سئوالی پیرامون مونوریل قم گفت: این داستان غم انگیزی است و اکنون برای جلوگیری از ضررهای بیشتر، ادامه ساخت آن متوقف شده است تا تصمیم گیری های کارشناسی در خصوص آن ارائه شود.

سید مهدی صادقی گفت: اکنون مسیر مونوریل از 18 کیلومتر به چهار و هفت دهم کیلومتر کاهش یافته است و هیچ تصمیم جدیدی در این خصوص گرفته نشده است، تنها در جلسه ای که در دفتر رئیس مجلس شورای اسلامی برگزار گردید، قرار بر آن شد که تکلیف طرح زودتر روشن شود.

وی ادامه داد: حتی اگر قرار باشد چهار و هفت دهم کیلومتر از خط مونوریل قم افتتاح شود به بیش از 110 میلیارد تومان اعتبار نیاز است که در حال حاضر نه دولت، نه شهرداری و نه بخش خصوصی، به دلیل هزینه های سنگین، آماده ورود به آن نیست.

صادقی افزود: یکی از اقداماتی که در استانداری قم صورت گرفت بازگرداندن خط «بی» مترو قم به مصوبه های عمرانی استان بود که در گذشته به دلیل ایجاد مونوریل حذف شده بود.وی ادامه داد: همچنین قرار است 200 هکتار زمین برای اجرای خط بی مترو در اختیار شهرداری قم قرار گیرد و این خط نقش موثری در حمل و نقل شهری به خصوص برای ساکنان پردیسان دارد.

وی بیان کرد: مونوریل و فرودگاه مشکل هایی بودند که سایرین ایجاد کردند و ما امروز باید در خصوص آن اظهار نظر کنیم.

مونوریل؛ پروژه‌ای ناخلف و استخوانی درگلوی قم

معاون عمرانی استاندار قم نیز در این جلسه گفت: مونوریل که یک پروژه ناخلف، وصله ناجور، ناقص الخلقه و استخوانی در گلوی قم هیچ گونه مطالعه کارشناسی نداشت.

محسن بهشتی در تشریح پروژه مونوریل گفت: مونوریل، یک پروژه ناخلف، وصله ناجور، ناقص الخلقه و استخوانی در گلوی قم است که هیچ گونه مطالعه کارشناسی برای اجرای آن وجود نداشت.

وی با بیان اینکه در آن زمان در شهرداری قم فعالیت داشتم و در جریان طرح بودم ادامه داد: مشاوری که برای حمل و نقل ریلی قم به کار گرفته شد بر اساس مسافرت‌های شهری و عرضه و تقاضا دو خط مترو برای قم تعریف کرد.

وی اظهار کرد: خط اول مترو از امام زاده ابراهیم تا جمکران در حال اجراست و دیگری از پردیسان تا باجک طراحی شد که نقطه مرکزی آن محدوده میدان مطهری تا سه راه بازار بود؛ مشاور گذر راه این طرح را ارائه داد و در شورای عالی ترافیک کشوری این طرح ارجاع شد.

معاون عمرانی استاندار قم توضیح داد: بر اساس این طرح، کمیته فنی بررسی قطار شهری در قم تشکیل و با بررسی‌ها در شورای عالی ترافیک کشور دو خط 14 و نیم و 18 و نیم کیلومتر مصوب شد، بر این اساس در شورای عالی ترافیک شهری کشور تصمیم گرفتند یکی از این خطوط تبدیل به منوریل شود.

وی تصریح کرد: در آن زمان شهردار وقت مجبور شد منوریل را بپذیرد زیرا اگر تقاضای مونوریل داده نمی‌شد، طرح مترو نیز از دستور خارج می‌شد؛ در آن سال 7 کلان شهر دارای مترو بود و سعی می‌شد قم نیز صاحب مترو شود.

بهشتی عنوان کرد: در رابطه با مونوریل نیز طرح در رودخانه قم مصوب شد و اعلام کردند بنا به درخواست شهردار قم این طرح انجام شده است و مطالعه ای نداشته است.

وی خاطرنشان کرد: اگر شهردار به مونوریل اعتراض می کرد خط مترو را نیز به قم نمی دادند، در ابتدا تلاش شد منوریل از پردیسان شروع شود اما با آن مخالفت شد و از رودخانه این طرح آغاز شد و گرفتاری‌هایی را به همراه داشت.

معاون عمرانی استاندار قم عنوان کرد: در حال حاضر در رابطه با سرنوشت مونوریل سه راه وجود دارد، یا این طرح باید رها شود و یا بر اساس آخرین مصوبه 4 و 7 کیلومتر اجرا شود و یا ستون‌های آن محو شود.

وی گفت: همه‌ی این تصمیمات به ضرر استان است و تنها میزان ضرر متفاوت است، بی شک جمع آوری آن تبعات اجتماعی دارد چرا که 220 میلیارد تومان از بودجه دولتی صرف این پروژه شده و دیوان محاسبات نیز در مورد صرف این بودجه پاسخ می‌خواهد.

بهشتی توضیح داد: این پروژه از اعتبارات دولتی برای مردم بوده است و استان قم متضرر شده است؛ در چند جلسه در شورای عالی فنی کشور حضور یافتیم تا ثابت کنیم منوریل تا همین جا حفظ شود، البته اینکه می گویند خط B مترو از پردیسان تا سه راه بازار وصل به ستون منوریل شود نیز غیر منطقی است.

وی خاطرنشان کرد: جمع آوری ستون‌های منوریل در حال حاضر منطقی نیست و هزینه ای سنگین تری برای قم به وجود می آورد.

طرح پیشنهاد تغییر کاربری مونوریل

هنگامی معاون عمرانی استاندار سه راه حل در قالب تکمیل پروژه، رهاسازی پروژه و تخریب پروژه، برای تعیین تکلیف مونوریل پیشنهاد داد، یکی از خبرنگاران راه حل چهارمی را نیز در قالب تغییر کاربری مونوریل را پیشنهاد داد که مورد استقبال حاضرین قرار گرفت.

بهشتی معاون استاندار اما در واکنش به طرح این پیشنهاد گفت که بیان چنین مطالبی بیشتر شبیه به «جّک» است. البته او نیز بعد از کمی تفکر راجع به این پیشنهاد و در حین سخنان خود اعلام کرد که می توان تغییر کاربری مونوریل را نیز به عنوان چهارمین راه مد نظر قرار داد.

تصمیم گیری راجع به مونوریل پشت درهای بسته ممنوع!

امروز به نظر می رسد که پروژه مونوریل بیش از هر چیز تشنه شفاف سازی است. یکی از دلایلی که مسئولان در اظهارنظرهای خود راجع به مونوریل به آن اشاره می کنند، تبعات اجتماعی ناشی از تصمیمات درست و کارشناسی است که راجع به مونوریل اتخاذ خواهند کرد. امروز هیچ کارشناسی را در سطح شهر و حتی کشور نمی توانیم نام ببریم که موافق اجرای مونوریل در شهر قم باشد، اما به رغم این مسئله هیچ یک از مسئولان استان نیز به خود اجازه نمی دهد یک تصمیم قاطع راجع به این موجود ناقص الخلقه بگیرند و برای همیشه شهر قم را از چنگال این هیولا نجات دهند.

اگر ابعاد مختلف پروژه مونوریل و تبعات مالی و اجتماعی این پروژه به صورت شفاف برای مردم بیان شود، بی گمان از حجم تبعات اجتماعی ناشی از تصمیم درست راجع به این پروژه کاسته خواهد شد و دیگر مسئولان به خاطر ترس از تبعات اجتماعی و سیاسی، تن به اجرای تصمیمات غیر کارشناسی نخواهند داد. بی گمان پروژه مونوریل مولد همین جلسات در اتاق های در بسته و تصمیمات پشت پرده ای است که مسئولان گذشته بدون در نظر گرفتن رای و نظر مردم اتخاذ کرده اند.

جلسه چهارشنبه دفتر دکتر لاریجانی که با حضور نمایندگان قم، استاندار، معاون عمرانی استاندار، معاون فنی و عمرانی شهردار و بدون دعوت از اعضای شورا برگزار شد، نمود بارزی از همین جلساتی است که بدون در نظر گرفتن نقطه نظرات مخالف، اقدام به اتخاذ تصمیماتی می کنند که بعدا در اجرا با مشکلاتی مواجه می شود. امروز دیگر به هیچ عنوان مردم قم تصمیم گیری راجع به مونوریل را در پشت درهای بسته نخواهند پذیرفت. به مسئولان استان هم توصیه می کنیم که هر گونه تصمیم گیری راجع به پروژه مونوریل باید در پیش چشمان مردم باشد و برگزاری جلسات در پشت درهای بسته ممنوع است!

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار