جمعیت در حال حرکت هستند تا به جمع جاماندگان از قافله بندگی نپیوندند و با راز و نیاز و اشک دیده آینه دل خود را جلا دهند و زنگارها را بزدایند تا به معبود نزدیک‌تر شوند.
کد خبر: ۶۴۶۱۴۴
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۱ 21 August 2018

به گزارش تابناک قم، حجاج رهسپار به عرفات هستند تا پیشانی بندگی بر زمین بگذارند و راز و نیاز با پروردگار را پلی برای طواف مقبول درگاه حق قرار دهند و در صحرای خشک و وسیع عرفات بذر شناخت و معرفت را در درون خود شکوفا کنند.

توقف در صحرای عرفه فرصتی برای دستیابی به شناخت و معرفت است تا آغازگر حرکتی بزرگ در زندگی باشد.

نزدیکی به معبود در عرفه

امروز قم حال و هوای عرفات را دارد. گروه‌های جمعیت در حال حرکت هستند تا از قافله بندگی بازنمانند و با راز و نیاز و اشک دیده آینه دل خود را جلا دهند و زنگارها را بزدایند و به معبود نزدیک‌تر شوند.

اشک‌هایی که در اثر زمزمه دعای عرفه از دیدگان جاری می‌شود مایه مباهات خداوند در برابر فرشتگان است. اعمالی مانند غسل، احیا، نماز، عبادت، قرائت دعای عرفه امام حسین (ع)، طلب بخشش و استغفار به پیشگاه خداوند و اعتراف به گناهان و دعا به عنوان اعمال این روز تعیین شده است.

عقربه‌ها از یکدیگر پیشی می‌گیرند تا به غروب نزدیک شوند حسین بن علی(ع) در صحرای عرفه مشغول راز و نیاز با پروردگار است «کُنْتُ مِنَ الرّاغِبینَ لا اِلهَ اِلاّ اَنْتَ. مـن از مشتاقانم، معبودى جز تو نیست...»

حرم حضرت معصومه(س) تجلی عاشقان در عرفه

همه عاشقان و شیفتگان در چشمه سار دعای عرفه غبار از دل می‌زدایند. حرم حضرت معصومه(س) و مسجد جمکران نیز از جمله تجلی‌گاه‌هایی است که خیل عظیم جمعیت دست به دعا برداشته و از پروردگار طلب بخشش می‌کنند بنابراین این روز تنها به حجاج و مسافران کعبه اختصاص ندارد.

پیر و جوان خود را به این اجتماع باشکوه رسانده تا در صحن‌ و خیابان‌های اصلی منتهی به حرم این دعای پر معنا را زمزمه کنند. خواسته دل با معبود در میان بگذارند و خدا را یار و یاور خود قرار دهند تا راه هر نوع ستم را بر خود ببندند و چه زیبا در این فراز دعا ذکر شده «یُبْلَغُ ثَنآؤُکَ وَلا تُکافى نَعْمآؤُکَ ستایشت بـه آخر نرسد و نعمت‌هایت را تلافى نتوان کرد».

جست‌وجوی شناخت در دعای عرفه

بسیاری از کسانی که در دعای عرفه حاضر می‌شوند شناخت خود را جست وجو می‌کنند تا در اعتقادات و باورها به شناخت درست برسند.

فاطمه شاکری از زائران حرم کریمه اهل بیت(س) درباره اهمیت دعای عرفه گفت: امام حسین(ع) در ابتدای این دعا با پروردگار سخن می‌گوید. عشق به خدا و توحید در لا به لای فرازهای این دعا وجود دارد بنابراین برای پیدا کردن خود و اتصال با خدا فرازهای این دعا قرائت می‌شود.

وی با بیان اینکه دعای عرفه زمینه شناخت نسبت به خدا را فراهم می‌کند تصریح کرد: کسی که خدا را بشناسد علاقه‌مند است در برابر او سر تعظیم فرود آورد و او را پرستش کند و از تصورات نادرست درباره خدا دوری کند.

راحله رضایی از شهروندان قمی خاطرنشان کرد: تدبر در مضامین دعای عرفه از جمله دستاوردهای امروز است. بر این اساس خداوند به کسانی که دست نیاز به سویش دراز کنند و بندگی و هدایت بخواهند عطا می‌کند.

دعای عرفه نقطه بی‌همتای مناجات با پروردگار

حجت‌الاسلام مرتضی سلطانی، استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه حج به عنوان مهمترین واجبات اسلامی در ماه ذی الحجه واجب شده است اظهار کرد: روز عرفه و وقوف در صحرای عرفات یکی از ارکان حج است که مهمانان حضرت حق در سرزمین امن باید خود را در این روز به صحرای عرفات برسانند.

وی عنوان کرد: همه اعمال و رفتار عبادی در حج و سیر شخصیتی به سمت کمال مؤثر است. روز عرفه نیز در امتداد شب‌های قدر تعریف شده است.

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: کسی که از دریای خروشان الهی در شب‌های قدر جا بماند و نتواند کام و جان خود را از زلال رحمت سیراب کند باید بتواند خود را در روز عرفه به این قافله و کاروان برساند و از زلال رحمت الهی بهره‌مند شود.

وی عرفه را روز شناخت خداوند به عنوان خالق یکتا و بی‌همتا ذکر کرد و افزود: در امتداد این شناخت در واقع محبتی ایجاد می‌شود که تجلی این محبت در مناجات‌هایی قرار دارد که از سوی اهل بیت(ع) در این روز به ما رسیده است.

سلطانی خاطرنشان کرد: عرفه روز مناجات با پروردگار عالم است و دعای عرفه امام حسین(ع) از جمله نقاط بی‌همتای این مناجات محسوب می‌شود.

عرفه تجلی گاه امام حسین(ع) پیش از عاشورا

وی با بیان اینکه امام حسین(ع) به عنوان شخصیتی است که در میدان عمل و اثبات بندگی خود نسبت به پروردگار عالم بی‌همتا است گفت: این امام بزرگوار مرد میدان حماسه، شجاعت و ایثار هستند و تجلی پیش از تجلی عاشورایی خود در روز عرفه دارند.

سلطانی خاطرنشان کرد: بر اساس نقل راوی امام حسین(ع) دعای روز عرفه را زمزمه می‌کنند و اشک می‌ریزند. نیایش امام حسین(ع) در روز عرفه یکی از منظومه‌های عاشقی و دلدادگی نسبت به پروردگار است.

وی با اشاره به اهمیت درس‌آموزی از نیایش امام حسین(ع) گفت: انسان برای پرواز نیازمند دو بال در قالب شناخت و معرفت است که ایشان برای بیان معتقدات در قالب نیایش در روز عرفه آن را به تصویر کشیدند و در میدان عمل کربلا و عاشورا تمام مفاهیم روز عرفه را بیان کردند.

کسانی که در مسیر اربعین قرار دارند باید خود را در چشمه‌سار روز عرفه شست‌وشوی اعتقادی دهند تا از زلال رحمت سیدالشهدا(ع) بهره کافی ببرند.

درهای رحمت پروردگار در روز عرفه روی بندگان گشوده می‌شود تا بتوانند به ذات و فطرت خود بازگشته و شیطان را از خود دور کنند و سبکبال به سمت کعبه الهی رهسپار شوند و حرم دوست را با طواف عشق زیارت کنند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار