ورزش استان قم براي نخستين‌بار در تاريخ برگزاري بازي‌هاي آسيايي و پاراآسيايي با 6 سهميه به كمين كسب عناوين برتر اين بازي‌ها نشسته است.
کد خبر: ۶۴۵۷۳۰
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۱ 20 August 2018

 

به گزارش تابناک قم، در حالی که استارت برگزاری بازی‌های آسیایی به عنوان بزرگترین رویداد ورزشی قاره کهن از سال 1951 در دهلی‌نو پایتخت هندوستان زده شده است، امسال هجدهمین دوره این بازی‌ها به میزبانی شهر جاکارتا در کشور اندونزی به انجام می‌رسد.

در این سال‌ها ورزشکاران زیادی به نمایندگی از ایران اسلامی در این رویداد بزرگ قاره به میدان رفته‌اند اما همواره رتبه‌های برتر رده‌بندی نهایی بخش تیمی به کشورهای پرجمعیت و مطرح شرق آسیا یعنی چین، کره‌جنوبی و ژاپن اختصاص یافته و ایران نیز سابقه کسب رتبه چهارم بازی‌ها را در سال 2010 دارد.

پاداش ویژه در انتظار مدال‌آوران بازی‌های آسیایی

بازی‌های آسیایی به دلیل اهمیت بسیار بالایی که دارد در جمع آسیایی‌ها به المپیک قاره کهن معروف است و ایران نیز همانند سایر کشورها به ورزشکاران مدال‌آور طلا، نقره و برنز رشته‌های مختلف این رخداد مهم آسیایی، پاداش‌های ویژه اختصاص داده است.

بر همین اساس ابتدا رقابت برای به دست آوردن سهمیه اعزام به بازی‌های آسیایی در کشورمان داغ، جذاب و پرهیجان است و در جریان بازی‌ها نیز ورزشکاران کشورمان با حریفانی از کشورهای مختلف قاره روبه‌رو می‌شوند تا بخت خود را برای رفتن روی سکوهای برتر این بازی‌ها بیازمایند.

کاراته شاخص‌ترین ورزش قمی‌ها در بازی‌های آسیایی

در حالی که شور، هیجان و جذابیت بازی‌های آسیایی تمام نقاط ایران اسلامی را فرا گرفته، خبرنگار فارس با گریزی به مدال‌های کسب شده توسط ورزشکاران قمی در ادوار مختلف این بازی‌ها، به وضعیت نمایندگان ورزش قم در بازی‌های آسیایی 2018 جاکارتای اندونزی نیز پرداخته است.

نکته جالب توجه این است که ورزش قم در 17 دوره قبلی بازی‌های آسیایی تنها موفق به کسب سه مدال از رشته کاراته شده و هنوز از هیچ رشته دیگر مدالی کسب نکرده است، اما در هجدهمین دوره این بازی‌ها با توجه به تنوع سهمیه خود در چهار رشته‌ به دنبال حداکثر مدال و مدال‌های جدید است.

3 مدال سهم ورزش قم از 17 دوره بازی‌ها

از سال 1951 تا 2014 که 17 دوره بازی‌های آسیایی سپری شده، تنها سه ورزشکار رشته کاراته به نام‌های علیرضا کتیرایی، مهدی عموزاده و امیر مهدی‌زاده در بخش کومیته این رشته موفق به کسب مدال از بازی‌های آسیایی سال‌های 2002 و 2014 شده‌اند.

البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که ورزش قم از بازی‌های پاراآسیایی نیز که بعد از بازی‌های آسیایی به انجام می‌رسد و تعداد دوران برگزاری آن کمتر از بازی‌های آسیایی است، مدال کسب کرده و امسال نیز دو سهمیه در رشته‌های بسکتبال با ویلچر و والیبال نشسته خواهد داشت.

کتیرایی نخستین طلایی ورزش قم در بازی‌های آسیایی

نخستین ورزشکار طلایی استان قم در ادوار مختلف بازی‌های آسیایی، یک چهره نام‌آشنا، مطرح و پرافتخار به نام علیرضا کتیرایی است، ورزشکاری که در رشته کاراته مقام‌های متنوع و متعددی را در سال‌های ورزش حرفه‌ای خود از میادین داخلی و برون‌مرزی به دست آورده است.

کتیرایی که یکی از نفرات نسل طلایی کاراته قم در دهه‌های 1370 و 1380 محسوب می‌شود، در مقطعی که چهره سرشناس مربیان کاراته قم و ایران یعنی غلامرضا دباغیان هدایت تیم ملی بزرگسالان را به مدت 15 سال بر عهده داشت، زیر نظر این مربی قهرمانی در چهاردهمین دوره بازی‌های آسیایی در سال 2002 به میزبانی شهر بوسان کره‌جنوبی را تجربه کرد و ورزش قم را صاحب نخستین مدال و نخستین طلای بازی‌های آسیایی کرد.

عموزاده نخستین مرد نقره‌ای ورزش قم در بازی‌های آسیایی

در سال 2002 که جام جهانی فوتبال برای نخستین‌بار به شکل مشترک در دو کشور کره‌جنوبی و ژاپن به انجام رسید و کره‌ای‌ها میزبانی چهاردهمین دوره بازی‌های آسیایی را در شهر بوسان بر عهده داشتند، رشته کاراته به تنهایی پنج مدال شامل دو طلا و سه نقره برای ورزش ایران به ارمغان آورد.

در آن سال پنج کاراته‌کای کشورمان به دیدار نهایی اوزان مختلف بخش کومیته راه یافتند و تنها علیرضا کتیرایی از قم و مهران بهنام‌فر به مدال طلا رسیدند اما سه کاراته‌کا در فینال شکست خوردند و به مدال نقره بسنده کردند، در حالی که یکی از آنها مهدی عموزاده از استان قم بود.

عموزاده که در آن مقطع یکی دیگر از شاگردان نمونه و شاخص غلامرضا دباغیان در کاراته قم و عضو تیم ملی ایران بود، با کسب عنوان نایب قهرمانی بازی‌ها، نخستین ورزشکار نقره‌ای استان قم در تاریخ بازی‌های آسیایی لقب گرفت، مردی که اکنون در عرصه مربیگری تجارب سال‌ها حضور در میادین حرفه‌ای ورزش کاراته را به نسل جوان و مستعد این رشته انتقال می‌دهد.

ربانی تنها ملی‌پوش ورزش قم در سال 2006

در بازی‌های آسیایی سال 2006 که به میزبانی شهر دوحه قطر به انجام رسید، قم تنها یک ورزشکار به نام محمدمحسن ربانی در رشته پرش با نیزه داشت اما ربانی که به عنوان رکورددار ایران و نخستین ملی‌پوش دوومیدانی قم به این بازی‌ها رفته بود موفق به کسب مدال نشد.

اعزام ورزشکاران کاراته و پرش با نیزه به بازی‌های آسیایی 2010

سال 2010 نیز بازی‌های آسیای در شرق قاره کهن و این بار به میزبانی کشور چین در شهر گوانگ‌ژو به انجام رسید، بازی‌هایی که در آن دو نماینده استان قم به نام‌های امیر مهدی‌زاده در رشته کاراته و محمدمحسن ربانی در رشته دوومیدانی به میدان رفتند اما مدالی کسب نکردند.

مهدی‌زاده که در آن مقطع یک کاراته‌کای جوان و کم‌تجربه بود در نهایت به مقام چهارم دست یافت اما محمدمحسن ربانی که به عنوان رکورددار ایران، دارنده مدال طلای آسیا در سال 2007 و قهرمان بی‌رقیب پرش با نیزه کشورمان به این بازی‌ها رفته بود بار دیگر دستش به مدال نرسید.

مهدی‌زاده سومین مدال‌‌آور ورزش قم از بازی‌های آسیایی

از بازی‌های آسیایی 2002 بوسان کره‌جنوبی تا سال 2014 که بار دیگر بازی‌های آسیایی در کره‌جنوبی و شهر اینچئون به انجام رسید، هیچ یک از نمایندگان ورزش قم موفق به کسب مدال از این رویداد بزرگ قاره نشدند، تا اینکه یک ورزشکار دیگر از رشته کاراته افتخارآفرینی کرد.

در این دوره امیر مهدی‌زاده به واسطه کسب عنوان قهرمانی سال 2012 کاراته جهان چهره‌ای سرشناس محسوب می‌شد و تمام رقبای وی در وزن منهای 60 کیلوگرم با ترس و لرز در مقابل وی قرار گرفتند، تا اینکه مهدی‌زاده تمام حریفان را با اقتدار برد و با قهرمانی خود، قم را صاحب نشان طلای بازی‌های آسیایی 2014 اینچئون کره‌جنوبی کرد.

قم با 6 سهمیه در جاکارتای 2018

اکنون هجدهمین دوره بازی‌های آسیایی در شهر جاکارتای اندونزی جریان دارد، بازی‌‌هایی که در آن چهار نماینده از ورزش قم حضور دارند و با احتساب حضور دو ورزشکار معلول در بازی‌های پاراآسیایی، مجموعا قم دارای 6 ورزشکار در این دوره است.

در بازی‌های آسیایی 2018 جاکارتا ورزشکارانی از رشته‌های کاراته، کشتی فرنگی، دوومیدانی و تنیس به نمایندگی از قم به میدان می‌روند و در بازی‌های پاراآسیایی ورزشکاران رشته‌های بسکتبال با ویلچر و والیبال نشسته در ترکیب کاروان اعزامی ایران حضور دارند.

تنیس و کشتی نخستین بار در بازی‌های آسیایی

چهار نماینده قم در بازی‌های آسیایی رضا ملک‌پور در رشته دوومیدانی، علی‌اکبر حیدری در رشته کشتی فرنگی، امیر مهدی‌زاده در رشته کاراته و امیرحسین بادی در رشته تنیس هستند و در بازی‌های پاراآسیایی حسین گلستانی در والیبال نشسته و محمد محمدنژاد در رشته بسکتبال با ویلچر اعزام می‌شوند.

نکته جالب توجه این است که قم در رشته‌‌های تنیس و کشتی فرنگی برای نخستین‌بار صاحب سهمیه این رویداد مهم قاره شده، در دوومیدانی بعد از یک دوره غیبت سهمیه کسب کرده و در کاراته برای سومین دوره متوالی ملی‌پوش خود را به این بازی‌ها اعزام کرده است.

بدرقه ملی‌پوشان ورزش قم در استانداری

امیرحسین بادی در بخش انفرادی رشته تنیس نخستین نماینده ورزش قم است که رقابت خود را با حریفان آغاز کرده، علی‌اکبر حیدری در وزن 97 کیلوگرم کشتی فرنگی به میدان می‌رود، رضا ملک‌پور در رشته 400 متر با مانع مسابقه می‌دهد و امیر مهدی‌زاده در وزن منهای 60 کیلوگرم به دنبال دومین طلای خود از بازی‌های آسیایی است.

این ورزشکاران در مراسمی که با حضور استاندار قم، مدیر کل ورزش و جوانان استان قم و دیگر مسوولان مرتبط در استانداری برگزار شد، به شکل باشکوهی برای اعزام به بازی‌های آسیایی 2018 و سفر به شهر جاکارتای اندونزی بدرقه شدند تا قم برای نخستین‌بار با چهار سهمیه در بازی‌های آسیایی و دو سهمیه در بازی‌های پاراآسیایی، ضمن رکوردشکنی از نظر کسب این تعداد سهمیه که تا کنون در ورزش قم سابقه نداشته، در کمین مدال‌های طلا، نقره و برنز مهمترین رویداد ورزشی قاره کهن باشد.

 

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار