معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری قم فعالیت شرکت مدیریت صادرات در این استان را برای توسعه صادرات ضروری دانست، گفت: ایجاد یک پایانه صادراتی باید در دستور کار حوزه صنعت استان قرار بگیرد.
کد خبر: ۶۴۵۴۲۲
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۳ 19 August 2018

به گزارش تابناک قم، مهرداد غضنفری روز یکشنبه در بیستمین جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در منطقه صنعتی امید قم اظهار داشت: این اقدام مزیت ها و تاثیر زیادی در رونق بازار صادرات استان دارد، و پایانه نقش نمایشگاهی و سفارش پذیری را انجام می دهد ، ضمن اینکه برای تامین مواد اولیه هم ظرفیت خوبی محسوب می شود.

وی اضافه کرد: وقتی این تشکل معنا پیدا کند، می تواند مواد اولیه را نیز به صورت یک جا تامین نماید، یعنی یک فردی از جنس تولید کنندگان مسئولیت این کار را بر عهده بگیرد، نه یک کسی که کار تجاری می کند و سنخیتی با تولید ندارد.

معاون استاندار قم همچنین با اشاره به مشکل پرداخت مالیات ارزش افزوده از سوی واحدهای تولیدی گفت: : بر اساس گفته تولیدکنندگان، اداره کل مالیاتی واحدهای تولیدی که فروش ندارند را مکلف به پرداخت مالیات نقدی می کند، ولی ظرفیت واحدها و میزان فروش آنها برای گرفتن مالیات باید به صورت میدانی بررسی شود.

غضنفری با اشاره به تبدیل منطقه صنعتی امید به یک شهرک صنعتی خصوصی، خواستار پیگیری این موضوع با محوریت دفتر اقتصادی استان شد، و افزود:با توجه به واقع شدن این منطقه در حریم، دستگاهی که متولی زمین است نیز باید این مساله را دنبال کند، و بقیه مسائل آن در قالب یک بسته و سازوکار منظم که کلیه تکلیف ها و وظایف دستگاه های مختلف مانند شهرداری و مجموعه های خدمات رسان در خصوص تامین روشنایی و آب و برق مشخص شده باشد، مورد پیگیری قرار گیرد.

معاون استاندار قم همچنین با اشاره به خوشه سنگ آن را به لحاظ تعداد واحدها و نوع فعالیت ها برای این استان یک مزیت دانست و گفت: اساسی ترین مشکل این بخش از صنعت و تولید استان نداشتن یک مدیریت واحد است، و برغم اینکه چیزی به نام خوشه سنگ داریم ولی بحث مهم آن بازار است، که این این حلقه هنوز تکمیل نیست.

وی با اشاره به مشکل تامین نشدن مواد اولیه برای تولید گفت: برخی واحدهای تولیدی با وجود داشتن بازار مناسب به دلیل کمبود مواد اولیه با خطر کاهش اشتغال و تعطیلی مواجه هستند، و رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان باید مکاتبه ای داشته باشد، و اسامی افرادی که با ارز 42هزار ریال این مواد را وارد می کنند به ما بدهد، تا مشخص شود این مواد اولیه در کجا مورد استفاده قرار می گیرد.

معاون استاندار قم با بیان اینکه مشکلات تولید کنندگان سنگ قم باید هر چند وقت یک بار با حضور آنها در کارگروه اقتصادی استان مطرح شود، اظهار داشت: یکی از مشکل های حوزه صنعت و تولید استان عرضه کالاهای تولید داخل با استفاده از برند خارجی است، که این باعث ناشناخته ماندن ظرفیت و توان اقتصادی داخل برای مصرف کنندگان است از این رو باید کار فرهنگی صورت گیرد.

وی همچنین بازپرداخت تسهیلات دریافتی از بانک ها را مورد تاکید قرار داد، وافزود: از آنجا که منابع بانک ها از محل وصول این تسهیلات تامین می شود، برابر قانون مکلفیم این موضوع را پیگیری کنیم، و هم واحدها و هم دبیرخانه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید باید در این زمینه مقید باشند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم نیز در این جلسه با بیان اینکه این استان در خوشه سنگ حرف های زیادی برای گفتن دارد، گفت: قم در حال حاضر دارای یک خوشه در حال اجراست، و بیش از 240 واحد سنگبری در این استان فعالیت می کنند.

محمود سیجانی افزود: این واحدها با مشکلاتی متعددی مواجه هستند که نیازمند پیگیری های کارشناسانه است.

وی با اشاره به بازدیدهای انجام شده از 92 واحد تولیدی استان، گفت: این واحدها در مجموع 175.2 میلیارد تومان دریافت تسهیلات داشتند، که این امر منجر به تثبیت اشتغال پنج هزار و 134 تن و اشتغالزایی برای 283 تن شده است.

مسئول دبیرخانه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید قم با اشاره به آخرین گزارش ها از عملکرد کمیته نظارت ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در بخش کشاورزی و دامداری به بازدید از سه واحد دامداری در بخش جعفرآباد قم اشاره کرد، و افزود: کل تسهیلات پرداختی به این واحدها با عاملیت بانک ملی 280میلیون ریال بوده است.

وی گفت: در مجموع 305 فرم بازدید به مبلغ تسهیلاتی250میلیارد ریال تکمیل شده که 36 مورد تثبیت اشتغال و 430 مورد اشتغال جدید را به همراه داشته است.

 

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار