یکی از ویژگی‌های بارز حضرت امام محمدباقر (ع)، علم و دانش وسیعی بود که ایشان داشتند و در واقع به عنوان چشمه ای برای تشنگان علم بوده و هستند که مشتاقان علم باید با تمسک به ایشان مسیر کسب علم و علم آموزی را به درستی طی کنند.
کد خبر: ۶۴۵۳۳۵
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۴ 19 August 2018

به گزارش تابناک قم، نام مبارکش «محمد»، از لقب‌هایش «باقرالعلوم»، کنیه اش «ابوجعفر» و نام مادر گرامی ایشان «فاطمه» دختر امام حسن مجتبی (ع) است. دوران امامت ایشان از سال 95 هجری آغاز و تا سال 114 هجری به مدت 19 سال و اندی ادامه داشت.

این امام همام بسیار گشاده رو و با مؤمنان و دوستان خوش برخورد بود و در دستگیری از نیازمندان و تشییع جنازه مؤمنین و عیادت از بیماران و رعایت ادب و آداب و سنن دینی و... پیشگام بوده و با چشمه سرشار و جوشان دانش و علم بی همتای خویش به مبارزه با دستگاه جور حکومت پرداختند.

علم سلاحی است علیه دشمنان

در واقع یکی از ویژگی‌های بارز آن حضرت علم و دانش وسیعی بود که ایشان داشتند تا جایی که لقب «باقرالعلوم» از سوی پیامبر (ص) به ایشان اعطا گردید. امام باقر(ع) بسیار شیعیان را به طلب علم سفارش کرده و می‌فرمودند: «به فراگیری دانش بپردازید؛ زیرا تحصیل دانش حسنه و طلب علم عبادت و گفت وگو درباره مسائل علمی تسبیح و تلاش برای یافتن معرفت، جهاد و تعلیم و آموزش آن به دیگران صدقه و قرار دادن آن در اختیار دیگران، مایه تقرب به خداوند است.»

همچنین ایشان در سفارش‌های ارزنده خویش به پیروان خود در راستای تشویق آنان به تحصیل علم، به توان و کارآیی دانش در میدان مقابله با دشمنان اشاره کرده و فرمودند: «علم سلاحی است علیه دشمنان».

لذا سزاست تا مردم و به ویژه جوانان که آینده کشورمان در دستان توانمند آنهاست، توجه بیشتری به کسب علم داشته باشند و از هر فرصتی برای علم آموزی استفاده کنند تا همانطور که امام محمدباقر (ع) فرمودند، در مقابله با دشمنان پیروز میدان باشند.

البته باید آن ضرب المثل معروف « عالم بی عمل به چه ماند گفت به زنبور بی عسل» را سرلوحه کار خود قرار دهیم و فراموش نکنیم که علم زمانی مفید و ثمربخش است که در زندگی عملی و اجتماعی عالم ظهور و بروز داشته باشد، نه اینکه به وسیله تفاخر بر دیگران یا ابزار سرگرمی آنان تبدیل شود.

مدرک گرایی تیری از جانب دشمن

حجت الاسلام سید حسین مومنی در گفت و گو با خبرنگار فارس، در خصوص ویژگی‌های بارز امام محمدباقر (ع) اظهار کرد: این امام همام از فضیلت‌های زیادی برخوردار بوده و در عبادت و یاد خدا همچون پدر بزرگوارشان امام سجاد (ع) و در بذل و بخشش از همگان پیشتازتر و از علم سرشاری برخوردار بودند.

این استاد حوزه علمیه قم با اشاره به علم سرشار امام محمدباقر (ع)، افزود: امام محمدباقر(ع) یک شخصیت علمی زبردست بودند که با انقلاب فرهنگی خود توانستند هدایت علما و فرهنگ جهان اسلام را طراحی و با حرکت علمی خود پاسخ دسیسه‌های دشمنان را داده و حرکت شان را خنثی کردند.

وی به بی توجهی به کسب علم در جامعه امروزی اشاره و بیان کرد: متاسفانه بعضا در جامعه امروزی می‌بینیم که برخی از مردم و به ویژه جوانان اقبال چندانی به کسب علم ندارند و بیشتر به سمت مدرک گرایی سوق پیدا کرده اند که این می‌تواند علل مختلفی داشته باشد.

مومنی ادامه داد: یکی از علل آن تاثیر رسانه است. بعضا دیده شده که در رسانه تمام توجه‌ها به سمت کسی می‌رود که تنها دارای یک مدرک است و از علم و سواد کافی برخوردار نیست که این باعث می‌شود تا گرفتن مدرک صِرف به هم و غم جوان امروزی تبدیل و به عنوان یک فرهنگ در جامعه نهادینه سازی شود.

وی فرهنگ مدرک گرایی را تیری از جانب دشمن دانست و عنوان کرد: فرهنگ مدرک گرایی از آن دسته از اموری است که دشمن در کشور ما نهادینه سازی کرده است. درحالی که اگر شما ببینید این موضوع در سایر کشورها اهمیت چندانی ندارد.

اهمیت به‌کارگیری اساتید و معلمان باتجربه و اهل علم

استاد حوزه علمیه قم از دیگر دلایل مدرک گرایی را سیستم‌های آموزش غیراستاندارد دانست و گفت: یکی دیگر از علل بروز مدرک گرایی در جامعه به جای مهارت گرایی و کسب علم، رشد سیستم‌های آموزشی غیراستاندارد است که با گرفتن یک مبلغی به راحتی مدرک در اختیار جوانان طالب آن قرار می‌دهد.

وی تصریح کرد: باید ارزش علم را به صورت حقیقی به جوانان نشان دهیم و حتی به صورت زیربنایی به این موضوع بپردازیم و از دوران پیش دبستانی و دبستان اهمیت جایگاه علم را به فرزندان بیاموزیم.

مومنی به اهمیت بکارگیری اساتید و معلمان باتجربه و اهل علم پرداخت و خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم معلمان و اساتید باتجربه و اهل علم را بیشتر در مدارس و دانشگاه‌ها به کارگیری کنیم تا جایگاه و ارزش علم و مطالعه را به جوانان القا و در بین آنها فرهنگ سازی کنند، قطعا می‌تواند کارگشا باشد.

با پول مدرک می‌توان خرید، علم نه!

وی درخصوص جمله «علم بهتر است یا ثروت» گفت: امروزه می‌بینیم که جمله معروف «علم بهتر است یا ثروت» به یک جک تبدیل شده و طرف با خود می‌گوید که من پول دارم و می‌توانم فلان مدرک و موقعیت را بخرم و نیازی به تلاش برای کسب آن ندارم اما نمی دانند که شاید بتوانند با پول مدرک بخرند، ولی علم را نه.

این استاد حوزه علمیه قم تاکید کرد: باید شخصیت‌های بزرگ علمی همچون پرفسور سمعیی را به جوانان و نوجوانان بیشتر و به درستی بشناسانیم که ایشان هیچ گاه به دنبال گرفتن مدرک نبودند و پیوسته در پی کسب علم بودند و بس.

وی با اشاره به موقعیت شهید اول و ثانی ابراز کرد: جوانان ما الان چه اطلاعات و معلوماتی از شهید اول و شهید ثانی که از علما و بزرگان و فقهای ما بودند و همچنین آیت الله العظمی مرعشی نجفی و علمایی که از دنیا رفتند و یا زنده اند، دارند.

تاثیر سیره امام محمد باقر (ع) در حرکت‌های علمی

مومنی با اشاره به جمله مقام معظم رهبری در خصوص امام محمدباقر (ع) اظهار کرد: جمله مقام معظم رهبری را قریب به مضمون عرض می‌کنم که ایشان فرمودند در حرکت‌های علمی سیره امام محمد باقر (ع) بسیار موثر است لذا باید با تمسک به ایشان مسیر کسب علم و علم آموزی را طی کنیم.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: بعد از واقعه کربلا مردم نسبت به کسب علم اقبال نشان دادند و وقتی امام محمدباقر (ع) این علاقه را دیدند به تربیت شاگرد پرداختند که این زمینه ای برای انقلاب فرهنگی امام صادق (ع) شد و ایشان توانستند در سطوح مختلف علم شاگرد تربیت کنند.

امام محمدباقر (ع) فرمودند «همانا اهل عمل و اقدام بسیار اندک و کمیاب هستند. ما برای کسی ارزش و منزلت قائلیم که هم اهل عمل باشد و هم اهل علم و سخن.». امید است ارزش و منزلت بی بدیل علم در کشور بیش از پیش شناخته و در جایگاه اصلی خود قرار بگیرد. باشد تا در آینده، کشورمان مملوء از دانشجویان و اساتید و بزرگان و علمای زبردست شود.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار