رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان قم مطرح کرد
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان قم، با بیان اینکه دانشگاه علمی کاربردی رسته‌ها را با توجه به نیاز شغلی استان‌ها انتخاب می‌کند، گفت: رشته‌های ارائه شده، با توجه به نیازهای استان‌ انتخاب می‌شود.
کد خبر: ۶۴۳۹۶۲
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۲ 15 August 2018

به گزارش تابناک قم، محمد حسن نادری ظهر امروز در نشست خبری، در جمع خبرنگاران، ضمن تبریک اعیاد پیش رو و همچنین تبریک روز خبرنگار، گفت: خبرنگاران، پل ارتباطی بین مسئولین و مردم هستند و همچنین وظیفه شفاف سازی مسائل را برعهده دارند که امیدواریم در این راستا موفق باشند.

وی با بیان اینکه دانشگاه جامع علمی کاربردی، یک دانشگاه مهارت محور و شغل محور است، اظهار کرد: این دانشگاه، به دانشگاه‌های نسل سوم نزدیک است، دانشگاه‌ها به سه دسته تقسیم می‌شوند، نسل اول آموزش محور، نسل دوم پژوهش محور و نسل سوم کارآفرین هستند و دانشگاه جامع علمی کاربردی از جمله دانشگاه‌های نسل سوم است.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان قم، با اشاره به اینکه حدود 400 هزار نفر از دانشجوها، دانشجوهای مهارتی هستند گفت: دانشجویان دانشگاه علمی کاربردی و دانشگاه‌های دیگر، در مجموع حدود 15 درصد دانشجوهای مهارتی را شامل می‌شوند که طبق دستورالعمل باید این رقم به حدود 30 درصد افزایش یابد.

وی با بیان اینکه اگر بخواهیم به یک کشور توسعه یافته تبدیل شویم باید دانشجوهای مهارتی را افزایش دهیم، گفت: نسبتی که در کشورهای پیشرفته وجود دارد، این است که 50 درصد دانشجوها در این کشورها دانشجوهای مهارتی هستند.

نادری با اشاره به اینکه هدف دانشگاه جامع علمی کاربردی افزایش مهارت دانشجوها است، گفت: حدود دو سوم دانشجوها در مقطع کاردانی، یک سوم در مقطع کارشناسی، و تعداد محدودی در مقطع کارشناسی ارشد در حال تحصیل هستند، زیرا هدف ایجاد شغل است و با مقطع کاردانی هم می‌توان به ایجاد شغل پرداخت.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان قم، با بیان اینکه در هر 31 استان حدود 900 واحد در حال فعالیت هستند، گفت: در استان قم، 18مرکز فعال وجود دارد که 4 هزار و 500 دانشجو در این مراکز در حال تحصیل هستند.

وی با بیان اینکه از ابتدای تأسیس دانشگاه علمی کاربردی حدود 20 هزار دانشجو فارغ التحصیل شده‌اند، اظهار کرد: می‌توان گفت که 100 درصد دانشجوها بومی هستند که این مسئله هزینه‌های اضافی، مانند خوابگاه، رفت و آمد و مسائل دیگر را کاهش می‌دهد، و موجب می‌شود نیروهای تربیت شده در همان استان شروع به فعالیت کنند.

نادری با اشاره به اینکه در مهر ماه بیش از 600 مرکز در 800 رشته در مقاطع کاردانی و کارشناسی پذیرش دارند، گفت: در استان قم 51 رشته در مهر ماه پذیرش دانشجو صورت می گیرد که 33 رشته در مقطع کاردانی و 18 رشته در مقطع کارشناسی پذیرش دارند و همچنین 12 رشته در مراکز برای نخستین بار در استان فعالیت می‌کنند.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان قم، با بیان اینکه دانشگاه علمی کاربردی رشته‌ها را با توجه به نیاز شغلی استان‌ها انتخاب می‌کند، ادامه داد: رشته‌های پذیرش شده، با توجه به نیازهای استان‌ها انتخاب می‌شود و مراکز این نکته را مورد توجه قرار داده‌اند، که با توجه به نیاز بازار کار استان، پذیرش دانشجو دارند.

وی با اشاره به اینکه با وجود کم بودن دانشجو، این دانشگاه در مسائل مختلف فرهنگی و ورزشی فعالیت دارد، اظهار کرد: برای رسیدن به فضای دانشجویی، این دانشگاه به مسائل فرهنگی و ورزشی، اهتمام ورزیده و مرکز قم دبیرخانه جشنواره قرآنی را برعهده دارد و همچنین در مسابقات فوتسال، بین 31 استان مقام اول را کسب کرده است.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان قم با اشاره به اینکه کتاب رشته شغل‌های دانشگاه به چاپ رسیده است، گفت: این کتاب، با هدف اینکه این دانشگاه باید آینده شغلی استان را در نظر بگیرد و در این راستا فعالیت کند، چاپ شده است.

نادری با اشاره به راه اندازی مشاوره شغلی و کارآفرینی اظهار کرد: از مأموریت‌های این دانشگاه، به شغل رساندن دانشجوها است که با راه اندازی این مرکز، در این راستا موفق بوده‌ایم.

وی با بیان اینکه باید سه رکن مدرسان، محتوای درسی رشته‌ها و دانشجوها را با کیفیت کرد، گفت: دانشجو باید اطمینان داشته باشد که مدرسان و محتوای درسی، به آینده شغلی کمک می‌کند.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان قم، با اشاره به موضوع مأموریت گرایی اظهار کرد: مأموریت این دانشگاه، تربیت دانش آموختگان آشنا به بازار کار است، به همین خاطر به هرکدام از مراکز ماموریتی داده شده و در آن زمینه مورد نظر، پذیرش دانشجو دارند.

نادری با اشاره به راه اندازی مرکز نوآوری گفت: دانشجوهایی که در این مرکز فعالیت کنند، منابعی از خود دانشگاه در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد تا از آن‌ها بهره مند شوند.

وی با اشاره به استقبال از راه اندازی مرکز علمی کاربردی در بخش خصوصی گفت: این موضوع شرایطی دارد، کسی که متقاضی راه اندازی مرکز در بخش خصوصی هستند، باید محیط کار قابل قبولی داشته باشد، و باتوجه به نیاز استان باشد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار