تغییر کاربری از جمله نیازهای بافت‌های فرسوده است زیرا در این بافت‌ها کمبود فضای سبز و پارکینگ وجود دارد.
کد خبر: ۶۴۳۸۸۱
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۸ 15 August 2018

به گزارش تابناک قم، بافت فرسوده در بازنگری اخیر از حدود هزار و 76 هکتار به هزار و 700 هکتار افزایش پیدا کرده است. این بافت‌ها از نظر خدمات، کیفیت زندگی‌، وضعیت رونق اقتصادی‌، شرایط بهداشتی، محیط زیستی و پایداری کالبدی در سطح پایین قرار دارند.

غیرمقاوم بودن ساختمان‌ها و فرسودگی ساختاری از جمله موارد تهدیدکننده و نقاط ضعف این بافت‌ها محسوب می‌شود و در صورت بروز حوادث غیرمترقبه مانند زلزله بیشترین آسیب به این بافت‌ها وارد خواهد شد.

کم بودن عرض معابر از دیگر مشکلات بافت فرسوده محسوب می‌شود که در صورت بروز حادثه ساکنان این مناطق را در زمینه تردد و بهره مندی از خدمات خودروهای آتش‌نشانی و اورژانس با مشکل مواجه می‌کند.

ایجاد دفاتر تسهیل‌گری در حوزه بافت فرسوده

محمود مسگری، رئیس کمیسیون شهرسازی شورای اسلامی شهر قم با اشاره به برنامه‌های شورا در زمینه احیای بافت فرسوده گفت: در شورای شهر بودجه خوبی برای بحث بازسازی و احیای برخی محورهای بافت فرسوده قرار داده شده که در برخی از محورها در حال اجرا است.

وی خاطرنشان کرد: احیای مرکز محله‌های قدیمی مانند بقاع امامزاده حمزه(ع) و امامزاده سلطان محمد شریف(ع) در قالب بدنه‌سازی و احیای کف محورها در حال انجام است.

رئیس کمیسیون شهرسازی شورای اسلامی شهر قم ایجاد دفاتر تسهیل‌گری را از دیگر اقدامات در بحث بافت فرسوده ذکر کرد و افزود: شهروندان با مراجعه به این دفاتر می‌توانند مباحث مربوط به بافت فرسوده را پیگیری کنند. در بحث عوارض نیز تخفیف‌های خوبی در نظر گرفته شده است.

وی عنوان کرد: مسکن و شهرسازی در کمیسیون ماده پنج به احیای بافت‌های فرسوده می‌تواند کمک کند. در بافت فرسوده با کمبود فضاهای سبز و پارکینگ مواجه هستیم که در این بخش تغییر کاربری‌ها از اهمیت ویژه برخوردار است.

وجود کمبود در زمینه سرانه‌های فضای سبز

مسگری با بیان اینکه 315 هکتار در شورای عالی شهرسازی به عنوان بافت تاریخی اعلام شده که برخی از آنها هیچ گونه ارزش تاریخی ندارند گفت: برخی بخش‌ها که می‌توانستند در بافت تاریخی قرار گیرند مانند مقابر گنبد سبز و امامزاده ابراهیم(ع) مغفول واقع شدند ولی مکان‌هایی در بافت قرار گرفتند که هیچ گونه ارزش تاریخی ندارد.

وی تأکید کرد: باید به سمتی حرکت کنیم که مانند اصفهان محورهای دارای ارزش تاریخی مانند مسجد جامع و راسته بازار احیا شود.

رئیس کمیسیون شهرسازی شورای اسلامی شهر قم عنوان کرد: در زمینه سرانه‌های فضای سبز کمبودهایی وجود دارد که در شورا با محوریت مساجد بحث ایجاد بوستان‌ها در حال پیگیری است.

وی با اشاره به تراکم و میزان طبقات در نظر گرفته شده گفت: با توجه به اینکه بخشی از بافت در سال‌های گذشته شکل گرفته به عنوان مثال برخی منازل مسکونی سه طبقه، ساخته شده ولی اکنون چنین مجوزهایی داده نمی‌شود.

ایجاد دوگانگی مردم را در احیای بافت فرسوده با مشکل مواجه می‌کند

مسگری ادامه داد: این ایجاد دو گانگی و احساس تبعیض بین مردم انگیزه احیای بافت را با مشکل مواجه می‌کند. پیگیری‌هایی از سوی میراث فرهنگی و مسکن و شهرسازی در حال انجام است و جلساتی در شورا نیز برگزار شده تا به این امر رسیدگی شود.

وی با بیان اینکه به دلیل ناایمن بودن بافت فرسوده باید اقدامی شود که مردم برای احیای بافت رغبت نشان دهند گفت: وعده تسهیلات با بهره بسیار پایین داده شده که در صورت همکاری بانک‌ها شاهد حرکات خوبی خواهیم بود.

رئیس کمیسیون شهرسازی شورای اسلامی شهر قم عنوان کرد: مراکز اقامتی اطراف حرم حضرت معصومه(س) یکی از مشکلات عمده است که با توجه به کاهش تراکم استقبال برای احیای این بافت‌ها وجود ندارد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار