پروژه نابودي قهرمان فوتبال ايران ساده‌تر از هر طرح و پروژه ديگر ورزش كشور به دست مسوولان استان قم كليد خورده است.
کد خبر: ۶۴۳۶۹۰
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۶ 15 August 2018

 

به گزارش تابناک قم، علاقمندان به ورزش به ویژه دوست‌داران رشته پرمخاطب و جذاب فوتبال امسال یازدهمین سال فعالیت باشگاه فرهنگی ورزشی صبا را در قم تجربه می‌کنند، باشگاهی که به واسطه قهرمانی در جام حذفی فوتبال ایران، قهرمانی در سوپر جام فوتبال کشور و سه دوره حضور در مسابقات لیگ قهرمانان فوتبال باشگاه‌های قاره کهن از اعتبار ویژه‌ای در آسیا برخوردار است.

سقوط آزاد صبا

صبا 9 فصل از هفتمین دوره لیگ برتر تا پایان پانزدهمین دوره آن در فصل 96 – 1395 به نمایندگی از استان قم در سطح اول فوتبال باشگاه‌های کشور یعنی لیگ برتر به میدان رفت اما در پایان دوره پانزدهم به دلیل کسب نتایج ضعیف به شکلی غیر منتظره به دسته اول سقوط کرد.

باشگاه و تیمی که از همان سال نخست با چالش بزرگ بی‌پولی مواجه بود و هیچ‌گاه مدیران تصمیم‌گیر آن به فکر یک راه حل اصولی برای ساختن آینده آن از نظر امکانات، منابع مالی و ... نبودند، برنامه‌ریزی و مدیریت منسجمی روی آن نداشتند، خیلی زود از لیگ دسته اول به لیگ دسته دوم فوتبال ایران رفت.

بدین‌ترتیب تیمی که 13 دوره (چهار دوره به نمایندگی از تهران و 9 دوره نمایندگی قم) در لیگ برتر فوتبال ایران حاضر بود اکنون در لیگ دسته دوم فوتبال کشور حضور دارد اما همین جایگاه صبا نیز در قم از نظر مسوولانش اهمیتی ندارد و به نظر می‌رسد صبا به زودی راهی دسته سوم فوتبال ایران شود تا سقوطی آزاد صبا از بالاترین به پائین‌ترین سطح فوتبال ایران را در این باشگاه شاهد باشیم.

صبا در مسیر نابودی و فراموشی

در هر حال استان قم قدر داشتن سرمایه بزرگی به نام صبا را ندانست، سرمایه‌ای که بارها گفته شده سایر استان‌ها و مسوولان آن به دنبالش بودند اما اکنون به پائین‌ترین حد اعتبار رسیده و هیچ مسوولی حاضر نیست به خاطر دل‌خوشی فوتبالیست‌های این شهر برای شکل گیری مجدد آن گامی بردارد.

صبا مانند یک پروژه است که از مراحل متنوعی تشکیل شده و هر مرحله با توجه به شرایط خاص خود نیازمند مدیریت صحیح و اتخاذ تصمیم به موقع و مناسب نظیر درک، برنامه‌ریزی، اجرا و به پایان رساندن پروژه است، چیزی که گویا راجع به پروژه باشگاه فرهنگی ورزشی صبا صدق نمی‌کند.

پروژه‌ها از مجموعه فعالیت‌هایی شکل گرفته‌اند که می‌بایست در زمانی مشخص و با هزینه و کیفیتی معین آنها به فکر اجرا آن بود اما در قم راجع به باشگاه فرهنگی ورزشی صبا که یک پروژه ویژه و وسیع برای ورزش این استان است، ظاهرا مسوول پروژه راجع به این موضوع هیچ تخصصی ندارد، بر همین اساس صبا راه سقوط و نابودی را در پیش گرفته است و در حال فراموشی است.

بلاتکلیفی هر 4 تیم زیر مجموعه باشگاه صبا

پروژه‌ها معمولا یک مرتبه اجرا و نهایی می‌شوند ولی گاهی اوقات پروژه باید در محدوده زمانی مشخص به فکر اجرای آن بود، اما در حالی در آستانه فصل جدید لیگ برتر فوتبال جوانان باشگاه‌های ایران هنوز هیچ اقدامی برای سر و سامان گرفتن صبا به چشم نمی‌خورد.

این در شرایطی است که بارها گفته شده، باشگاه فرهنگی ورزشی صبا متعلق به استانداری قم است و تیم‌های بزرگسالان، امید، جوانان و نوجوانان صبا باید با حمایت دستگاه اول استان قم بار دیگر با قدرت به چرخه فوتبال ایران بازگشته و اعتبار گذشته را به دست بیاورد.

امسال به نمایندگی از باشگاه فرهنگی ورزشی صبای قم، تیم بزرگسالان صبا در لیگ دسته دوم، امیدهای صبا در لیگ دسته اول، جوانان صبا در لیگ برتر و نوجوانان صبا نیز در لیگ برتر باید به میدان بروند، اما هنوز هیچ یک از این تیم‌ها وضعیت مشخصی ندارند.

باشگاهی که تعطیل است و مدیریت ندارد

صبا در حال حاضر هیچ تشکیلاتی دارد، باشگاه فرهنگی ورزشی صبا مدت‌ زیادی است که تعطیل شده، مدیرعامل باشگاه صبا مشخص نیست و هیچ کس نمی‌داند راجع به صبا و تیم‌های زیر مجموعه آن باید در قم با چه کس یا چه کسانی صحبت کند، استانداری قم نیز راجع به صبا هیچ عکس‌العملی نشان نمی‌دهد.

باشگاه فرهنگی ورزشی صبای قم تا سال 1396 سه تیم در لیگ برتر فوتبال باشگاه‌های کشور داشت اما از جمع آنها، دو تیم بزرگسالان و امید صبا به دلیل نداشتن حامی مالی و مدیریت مناسب از لیگ برتر به لیگ دسته اول سقوط کردند و نوجوانان صبا به سختی خود را در لیگ برتر حفظ کردند.

بلاتکلیفی قهرمان فوتبال ایران در قم

اما در این گزارش به شکل ویژه تیم جوانان صبای قم پرداخته شده، تیمی که سال 1396 در لیگ دسته اول فوتبال ایران بود و برخلاف سه تیم دیگر زیر مجموعه باشگاه صبا، از لیگ دسته اول با کسب نتایج بسیار خوب موفق به کسب مجوز صعود به لیگ برتر فوتبال جوانان کشور شد.

در فصل بد فوتبالی سال 96 برای باشگاه صبا و فوتبال قم که با کلّی جنجال، حاشیه، نتایج ضعیف و اتفاقات عجیب و قریب همراه بود، در واقع تنها این تیم جوانان صبا بود که آبروی فوتبال قم را خرید و در سومین سال حضور در مرحله نهایی لیگ دسته اول فوتبال جوانان ایران با اقتدار به لیگ برتر راه یافت.

فوتبالیست‌های جوان صبای قم که سال‌های 1394 و 1395 دو دوره متوالی در مرحله نهایی و در آستانه صعود به لیگ برتر با بدشانسی مواجه شده بودند، در سال 1396 میزبان دیدارهای مرحله پایانی بودند و با کسب عنوان قهرمانی مجوز صعود به لیگ برتر را کسب کردند.

وقتی مسوولان قم از قهرمانی صبا خوشحال نشدند

اما ظاهرا قم با تمام نقاط ایران فرق دارد، زیرا به نظر می‌رسد کسی در قم از قهرمانی تیم جوانان صبا خوشحال نشد، ظاهرا خیلی‌ها منتظر شکست تیم صبا همانند سه تیم دیگر زیر مجموعه این باشگاه بودند، تا به طور کلی در یک فصل پرونده صبا بسته شده و بسیاری در قم به خواسته خود که همانا فراموشی و نابودی صبا است، برسند.

اما اینگونه نشد و تیم جوانان صبای قم با تکیه بر توان جوانان با استعداد این شهر به لیگ برتر راه یافت ولی جوانان صبا اگر می‌دانستند که هیچ کسی در قم از قهرمانی آنها خوشحال نمی‌شود، بلکه آنها را به خاطر این قهرمانی فراموش می‌کنند، شاید هرگز انگیزه رسیدن به این جایگاه را نداشتند.

توقف تمرینات تیم جوانان صبا

بازی‌های فصل جدید لیگ برتر فوتبال جوانان ایران در راه است و هر روز که به زمان شروع این رقابت‌ها نزدیک‌تر می‌شویم به جای اینکه در قم خبری جدید از یک حرکت و اقدام جدید برای سر و سامان دادن به باشگاه صبا بشنویم، خبرها حکایت از تلاش برای فراموشی صبا دارد.

بزرگسالان، امیدها و نوجوانان صبا فعلا در بلاتکلیفی به سر می‌برند، اما تیم جوانان صبا نیز که استارت شروع دور جدید تمرینات خود را زده بود، به دلیل همین بی‌برنامگی خیلی زود فعالیت خود را متوقف کرد تا عملا پروژه نابودی قهرمان فوتبال ایران در قم کلید بخورد.

سرپرست تیم فوتبال جوانان صبای قم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس تصریح کرد: ما با امید به اینکه مسوولان استان قم به ویژه استانداری از این تیم حمایت کند، استارت تمرینات را با تست‌گیری از بازیکنان واجد شرایط رده سنی جوانان زدیم، اما متاسفانه خیلی زود مجبور به تعطیلی تمرینات شدیم.

زرگر: 100 کیلومتر خارج از قم قدر صبا را بیشتر می‌دانند

اصغر زرگر بیان کرد: واقعا جوانان وضعیت مشخصی ندارند، این تیم قهرمان ایران است، اگر 100 کیلومتر خارج از قم بروید مسوولان سایر شهرها به شما می‌گویند که قم چه سرمایه‌ای دارد اما قدر آن را نمی‌داند، این تیم به حال خود رها شده در حالی که سال گذشته قهرمانی فوتبال کشور را برای قم به ارمغان آورد.

وی خاطرنشان کرد: تیم نیاز به برخورداری از پشتوانه مالی دارد، ما زمانی که فراخوان تست‌گیری و شروع تمرینات را زدیم، فوتبالیست‌های زیادی از تمام نقاط کشور به قم آمدند تا در تست صبا شرکت کنند، این نشان می‌دهد که صبا از چه جایگاهی برخوردار است اما در قم ما قدر آن را نمی‌دانیم.

صبا در شرایطی به حال خود رها شده و در بحران به سر می‌برد که نسل مستعد فوتبال قم، کسانی که مسوولان آنها را آینده‌سازان این کشور یاد می‌کنند به صبا دل بسته‌اند، امیدشان به مسوولان استان قم است که صبا را نجات دهند و نگذارند دلگرمی آنها از بین برود اما ظاهرا ورزش جزو اولویت‌های مسوولان قم نیست.

مرادی: شیرینی قهرمانی با نگاه نامهربانانه مسوولان قم به کاممان تلخ شد

سنگربان تیم فوتبال جوانان صبای قم در حالی که از نامشخص بودن آینده صبا نگران است به خبرنگار فارس گفت: بازیکنانی که سال گذشته صبا را قهرمان لیگ دسته اول فوتبال جوانان ایران کردند و به لیگ برتر آوردند، با هزاران امید و آرزو به انتظار حمایت مسوولان بودند اما فکر نمی‌کردیم با قهرمان فوتبال کشور اینگونه برخوردار شود.

مهدی مرادی تصریح کرد: ما جوان‌های همین شهریم، مگر کار بدی کردیم که قهرمان شدیم، ما فقط برای سربلندی شهرمان تلاش کردیم و انتظار زیادی از مسوولان استان قم نداریم، ما فقط می‌خواهیم به فکر ما باشند، مگر تیم جوانان صبا چقدر هزینه دارد که مسوولان می‌ترسند به این تیم کمک کنند.

وی یاد آور شد: افتخار قهرمانی ایران برای تمامی قمی‌ها از جمله مسوولان استان است، اما از اینگونه برخورد آنها دلسرد شده‌ایم، یکی دو هفته بود که با خبر شروع تمرینات تیم خوشحال بودیم، قول‌هایی هم ظاهرا به تیم داده شده بود اما متاسفانه تمرینات تعطیل شده و شیرینی قهرمانی با نگاه نامهربانانه مسوولان قم به کاممان تلخ شد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار