افزایش قیمت‌ها در چند ماه اخیر شبیه دمای هوای تیر و مردادماه و قطعی‌های مکرر برق، مردم را کلافه کرده است و این افزایش قیمت‌ها در بازار قیمتی نان در قم هم داغ شده است.
کد خبر: ۶۴۳۵۱۱
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۴ 14 August 2018

به گزارش تابناک قم، افزایش قیمت‌ها در چند ماه اخیر شبیه دمای هوای تیر و مردادماه و قطعی‌های مکرر برق، مردم را کلافه کرده است و این افزایش قیمت‌ها در بازار قیمتی نان در قم هم داغ شده است.

سرنوشت نانی که امروز به علت گرانی بیش‌ازحد اقلام خوراکی مانند برنج، گوشت و مرغ بیشتر در سفره‌های مردم خودنمایی می‌کند نیز در قم چند وقتی است که داد همه اعم از مردم، نانوایان و مسئولان را درآورده و قم این چند وقت شاهد نوسانات زیادی در حوزه نان بوده است.

یک روز نانوایی‌ها اعتراض می‌کنند که چرا در کنار افزایش قیمت گندم و حامل‌های انرژی افزایش قیمت ندارند و یک روز مردم به علت عدم کیفیت پخت نان معترض می‌شوند و فردای آن نانواها به علت پایین آمدن کیفیت و اختلال آردها شکایت می‌کنند.

نان باید به قیمت قبل خود برگردد

در این چند هفته اخیر مدیران در جلسات استانی درباره افزایش قیمت نان تأکید کرده‌اند که افزایش قیمت باید بر اساس مصوبه دولتی باشد و استاندار قم نیز در جلسه ستاد تنظیم بازار استان قم تأکید کرد: کسانی که موجب افزایش قیمت شدند اگر درروند کاهش قیمت نان مشکلی ایجاد کنند به‌عنوان مخل اقتصاد کشور به مراجع قضایی تحویل داده می‌شوند.

سید مهدی صادقی با تأکید بر اینکه نان باید به قیمت قبل خود برگردد و نباید افزایش قیمت داشته باشد، ابراز کرد: در تعیین قیمت‌ها نباید خودسری وجود داشته باشد و قیمت‌ها به‌دور از انصاف افزایش یابد و قطعاً با گران‌فروشان در کوتاه‌مدت برخورد خواهد شد.

همچنین معاون هماهنگی امور اقتصادی و منابع انسانی استانداری قم نیز در جلسه کارگروه سیاست‌گذاری آرد و نان گفت: افزایش قیمت نان بدون ابلاغ از طرف سازمان تنظیم بازار در حکم گران‌فروشی بوده و با آن برخورد قانونی می‌شود تا جلوی سوءاستفاده‌های غیرقانونی از شرایط حاکم بر جامعه گرفته شود.

مهرداد غضنفری اظهار داشت: باید همه نانوایی‌ها هر دو نرخ نان را عرضه کرده تا مردم در خرید این کالای ضروری دچار مشکل نشوند البته افزایش قیمت نان در کنار افزایش وزن آن مشکلی نداشته و نباید نسبت به آن سختگیری شود.

نان 2 هزارتومانی یا نان سبک‌تر؟

نانوایی‌های آزاد پز طبق بخشنامه سال 93 هیئت‌وزیران در وزن و ارائه قیمت نان آزاد هستند و این 4 سال به علت این‌که دولتی پزها افزایش قیمت نداشتند آن‌ها هم برای حفظ بازار رقابت افزایش قیمت نداده‌اند اما گرانی بیش‌ازحد آن‌ها را نیز به افزایش قیمت وا‌داشته است.

افزایش ناگهانی نانوایی‌های آزاد پز و کم شدن وزن نان در برخی از نانوایی‌های دولتی در این شرایط صدای اعتراض مردم را بلند کرده است که همین موضوع سبب شد تا با برخی از همشهریان قمی به گفت‌وگو بنشینیم.

روی شیشه نانوایی کاغذ بزرگی نصب‌شده و قیمت نان را 2 هزار تومان نوشته است.

فاطمه اسدی مادر سه فرزند نوجوان با اعتراض نسبت به گرانی نان بیان کرد: 2 هزار تومان برای خانواده 5 نفر بسیار گران است و برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها مجبوریم مسافت زیادی را طی کرده و از نانوایی‌های دولتی پز خرید کنیم.

وی با بیان این نکته که همه‌چیز گران می‌شود اما حقوق کارگران اضافه نمی‌شود گفت: همه انواع نان‌ها به‌یک‌باره گران شده اما کیفیت نان‌ها تغییری نکرده است و بعضی از نان‌ها هنوز دورریز زیادی دارد.

علی‌اکبری سه سال است بازنشسته شده و در پاسخ این سؤال که آیا نان با نرخ 2 هزار تومان را می‌خرد یا نه اظهار داشت: به علت بیماری نمی‌توانم جای دیگری بروم و مجبورم نان را با همین نرخ خریداری کنم، البته فرقی هم نمی‌کند همه نان‌ها گران شده است.

مجید باقری روحانی 36 ساله ادامه داد: چرا باید هر نانوایی یک قیمت داشته باشد، مگر نباید نرخ‌گذاری یکسان باشد، چند روز است به هر نانوایی که مراجع می‌کنم قیمت متفاوتی را می‌گوید.

لیلا سهیلی دانشجوی حقوق با اعتراض تأکید کرد: در این شرایط که همه‌چیز گران شده بیشتر حجم غذای دانشجویان را نان تشکیل می‌دهد که با این شرایط خرید نان هم برای ما سخت می‌شود.

اصغر هاشمی صاحب نانوایی با ابراز ناراحتی از گرانی آرد و حامل‌های انرژی خاطرنشان کرد: چهار سال است با توجه به گرانی آرد، برق و گاز افزایش قیمتی برای نان در نظر گرفته نشده، نانوایی‌هایی هم که گران نکرده‌اند وزن نان خود را کم کرده‌اند اما مردم متوجه کمبود وزن نان نمی‌شوند و به تعدادی نانوایی که افزایش قیمت دارند اعتراض می‌کنند.

وی با گلایه از مدیران و شرایط اقتصادی ادامه داد: صاحب مغازه کرایه خود را دو برابر کرده، دولت هزینه برق، گاز و آب را تجاری حساب می‌کند، آرد گران شده و دستمزد کارگران افزایش داشته اما قیمت نان در 4 سال گذشته افزایشی نداشته است.

امروز گرانی بی‌برنامه و ناهماهنگی نرخ نان و قیمت‌های نامشخص مردم را بیشتر از گرمای هوا کلافه کرده است، انگار انتظار گرمای تیر و مردادماه رادارند اما طاقت روبه‌رو شدن باقیمت‌هایی که هرروز تغییر می‌کند را نه.

تقریباً هرماه می‌توانیم درباره موضوع جدیدی در حوزه نان مطلب جدید و معضل تازه‌ای را مطرح کنیم که این نشان‌دهنده مشکلات مدیریتی جدی در این حوزه است. به نظر می‌رسد انتظار نا به‌جایی نباشد که حداقل نان که مهم‌ترین کالای مصرفی مردم در سفره روزانه آن‌هاست با مدیریتی درست دچار بهانه‌های مختلف نشود و با خیال راحت مردم آن را تهیه کنند.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار