سلول‌های بنیادی پتانسیل بالایی برای تقسیم به سلول های مشابه دارند و اگر در شرایط مطلوب باشند به سایر سلول ها تمایز می‌یابند، تمایز سلول‌های بنیادی از سلول های جنسی از دستاوردهای جهاددانشگاهی قم است.
کد خبر: ۶۴۱۱۷۲
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۴ 09 August 2018

به گزارش تابناک قم،هدی فضائلی با بیان اینکه یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای جهاددانشگاهی، فناوریPRP است، عنوان کرد: PRP نوعی فرآورده خونی در درمان بیماری‌های غضروفی است که در درمان ریزش مو، جوان‌سازی پوست، کاهش یا تسکین بسیاری از دردهای غضروفی کاربرد دارد.

وی با بیان اینکه این فرآورده همچنین در درمان ناباروری برای آماده سازی رحم به نحوی که لانه گزینی و پذیرش رحم صورت بگیرد، انجام می شود، افزود: تزریق پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) دو روز قبل از شکل‌گیری جنین، در خانم هایی که صورت مکرر دچار سقط جنین می‌شوند به رشد موفق جنین در رحم کمک می کند.

فضائلی تمایز سلول‌های بنیادی از سلول های جنسی را دستاورد دیگر جهاددانشگاهی عنوان کرد و شرح داد: سلول‌های بنیادی پتانسیل بالایی برای تقسیم به سلول های مشابه دارند و اگر در شرایط مطلوب باشند به سایر سلول ها تمایز می‌یابند و مهمترین استفاده ما ازین سلول ها تبدیل‌شان به جنین است.

مدیر اجرایی معاونت پژوهشی جهاد دانشگاهی قم با بیان اینکه این طرح‌ها در مرحله آزمایشگاهی قرار دارد، خاطرنشان کرد: عملیاتی شدن این طرح‌ها یک فرآیند بلند مدت است به عبارتی ماهیت این طرح جلوگیری از ناامید شدن زنان و مردانی است که بارور نمی‌شوند.

وی اضافه کرد: بیماری سندروم در خانم‌ها بسیار شایع است که دراین جریان کیفیت تخمک پایین می‌آید، هم چنین به طور کلی در این طرح ژن‌های دخیل دربیماری های پی سی یو و آزو اسپرم بررسی می شوند.

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار