کد خبر: ۶۴۱۱۱۸
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۱:۳۱ 09 August 2018

 

یک سال قلم‌به‌دست گرفتن، عرق ریختن در هزارتوی یافتن مسئولان و همصدا شدن برای مشکلات مردم که در سکوت عمیق مسئولان غرق می‌شود کافی نبود برای اینکه تلاشگران واقعی عرصه خبر در قم حتی در روزی که به نام خود آن‌هاست هم دیده شوند.

اختتامیه نخستین جشنواره مطبوعات استان قم در حالی صبح امروز همزمان با روز خبرنگار برگزار شد که معترضان نحوه برگزاری و داوری این جشنواره بسیار بیش از کسانی بود که با رضایت از درهای تالار شهر خارج شدند.

این مراسم که از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم، خانه مطبوعات و استانداری برگزارشده بود به‌جای مراسم گرامیداشت روز خبرنگار به عرصه نام‌آوری کسانی تبدیل شد که قالب آن‌ها در یک جناح خاص بودند و در مواردی حتی از بررسی نمونه آثار جناح‌های دیگر اجتناب شده و آثارشان از سامانه جامع مطبوعات کشور حذف‌شده بود.

تکرار شدن مداوم چند اسم مشخص از سوی گوینده، بارزترین شاخصه این مراسم بود، اگرچه قضاوت در مورد عدالت در انتخاب آثار برگزیدگان منوط به خواندن آن‌ها و سایر آثار ارسالی است، اما بامطالعه برخی آثار برگزیده به‌ویژه در بخش موضوعی می‌توان به‌صراحت اعلام کرد که داوری این جشنواره اصلا در حد و اندازه‌های اسامی داوران اعلام‌شده نبوده و تنها فرض برقراری یک ممیزی در آثار می‌تواند این اتفاق را توجیه کند.

عرف برگزاری جشنواره‌های هنری و مطبوعاتی بر این است که هر فرد می‌تواند در چند بخش محدود آثار ارسالی داشته باشد تا به این نحو از افراد بیشتری بتوان در حوزه‌های مختلف تجلیل کرد، اتفاقی که می‌تواند به دیده شدن خبرنگاران بیشتری کمک کرده و انگیزه ادامه کار را در آن‌ها زنده کند اما در قم دقیقاً خلاف این موضوع اتفاق افتاد.

برخلاف این عرف در این جشنواره هر فرد می‌توانست 10 اثر ارسالی در بخش های مختلف داشته باشد، اتفاقی که سبب شد تا تعدادی از خبرنگاران در طول مراسم دائماً بین صندلی‌ها و سن سالن درحرکت باشند و سلطانی فر معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم شاهد بزرگ این ماجرا بود و در سخنرانی‌های خود به‌جای پرداختن به مشکلات خبرنگاران از آمار تعداد سایت‌های ثبت‌شده در جهان سخن گفت.

انتخاب تیترهای برگزیده از حواشی خنده‌آور اختتامیه جشنواره مطبوعات استان قم بود، اتفاقی که احتمالاً برای نخستین بار در قم رخ‌داده و شاید دیگر هم در هیچ جای جهان تکرار نشود، انتخاب‌هایی که نام بزرگان علم ارتباطات کشور همچون علی‌اکبر قاضی‌زاده، محمود مختاریان، فریدون صدیقی و علیرضا کتابدار که به‌عنوان اعضای هیئت‌داوران این جشنواره اعلام‌شده بودند را زیر سؤال خواهد برد.

دیده نشدن خبرنگاران در این مراسم اما به شیوه‌های مختلفی تکرار می‌شد، دعوت نشدن خبرنگارانی که به هر دلیلی در جشنواره مطبوعات شرکت نکرده و آثاری ارسال نکرده بودند موضوعی بود که عامل دلخوری و ناراحتی بسیاری از فعالان این عرصه شد، کسانی که سال‌هاست خاک خورده این حرفه‌اند اما حالا در روزی که به نام خودشان است کنار گذاشته می‌شوند.

برگزیده شدن افرادی نزدیک به دولت نیز شائبه ممیزی انتخاب را بیشتر متبلور می سازد و این در شرایطی است که برخی ها به علت تحریم این جشنواره و برخی ها هم به علت های مشخص از حضور در این جشنواره سرباز زده بودند و این موضوع زمانی پررنگ تر به چشم می آید که برگزیدگان در کاور روزنامه مطرح استانی به حضار معرفی می شوند و از قضا بیشترین منتخبین هم از همان روزنامه خارج می شود.

ابهام در هزینه‌های برگزاری مراسم هم زمزمه‌هایی را در بین خبرنگاران ایجاد کرده است، آن‌طور که شنیده‌ها خبر می‌دهد، اعتبارات بسیاری برای برگزاری این مراسم از ادارات استان گرفته‌شده است اما هزینه برگزاری این جشنواره مشخص نبوده و تقدیر از سایر شرکت‌کنندگان مراسم تنها محدود به لوح قدردانی بود. بهتر است اداره کل ارشاد اسلامی قم در رابطه با هزینه‌های برگزاری این مراسم نیز مانند استان‌هایی از قبیل اصفهان شفاف‌سازی کند، تا شاید حداقل یک‌تکه از این پازل به‌هم‌ریخته جشنواره مطبوعات سر جای اصلی خود قرار بگیرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار