خبرنگاران به عنوان طلایه داران اطلاع رسانی و آگاهی بخشی در جامعه، باید از نظر مالی و معیشتی تامین باشند تا با آسودگی خاطر بتوانند به رسالت خبری خود بپردازند که متاسفانه کسی پیگیر مشکلات اصحاب رسانه نیست.
کد خبر: ۶۴۱۰۴۸
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۴ 08 August 2018

 

به گزارش تابناک قم، چشم و گوش رسانه و مردم است و به دنبال کشف حقیقت می‌گردد تا آن را در آنِ واحد به سمع و نظر مخاطبان خود برساند. حوصله اش زیاد، نگاهش موشکافانه و دقیق، حق طلب و حق گو است و تنها هدفش این است که با پرهیز از هر گونه احساسات، رویدادها را همانطور که اتفاق افتاده، بی کم و کاست نشر دهد.

آری، او یک خبرنگار است که از یک سو درد دل مردم را می‌شنود و به بالادستی‌ها انتقال می‌دهد و از سویی دیگر، پاسخ‌های مسئولین را به آگاهی آنها می‌رساند تا شاید بتواند به نوبه خود گره ای از یک مشکل باز و یا باری از روی دوش جامعه، مردم و... بردارد. آنها خالقان بسیاری از مطالب مکتوب و غیرمکتوبند که در اسرع وقت آنها را از مبادی مختلف با مصائب و سختی‌های فراوان کسب و در سریع ترین زمان ممکن، در اختیار مردم قرار می‌دهند.

اما متاسفانه بارها دیده شده که یک خبرنگار تنها به جرم کشف و دستیابی به حقیقت، به شدت مورد ضرب و شتم و دشنام قرار گرفته و در برخی موارد نیز کارش به بیمارستان کشیده شده! حتی آنها در حوادث و بحران‌های سخت جزو نخستین افرادی هستند که در صحنه حاضر شده و بعضا در این راه زخمی شده و یا حتی جان خود را از دست داده اند.

خبرنگاران زیادی در دوران هشت سال دفاع مقدس و سایر تحولات به شهادت رسیدند. شهید محمود صارمی یکی از همین مردان میدان است که در سال 1377 در جریان کشتار دیپلمات‌های ایرانی در مزار شریف به شهادت رسید که به همین خاطر شورای فرهنگ عمومی کشور در نخستین سالگر شهادت این بزرگمرد، 17 مرداد را به عنوان «روز خبرنگار» نامگذاری کرد.

کسی پیگیر مشکلات اصحاب رسانه نیست!

حسین محمدرضایی یکی از خبرنگاران باسابقه قمی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، ضمن تبریک روز خبرنگار به همکاران خود در عرصه خبر، اظهار کرد: مسئولیت در عرصه خبر، وظیفه ای خطیر و اساسی است. کسی که وارد این عرصه می‌شود باید علاوه بر کنترل رفتار و احساسات خود، نسبت به دریافت و انعکاس صحیح اخبار احساس مسئولیت کند.

این خبرنگار باسابقه که بیش از سه دهه در عرصه خبری فعالیت دارد، گفت: در واقع خبرنگاران پل ارتباطی مردم و مسئولین هستند و موظفند تا از حقایق و اتفاقات موجود در جامعه به درستی پرده برداشته و مردم را با آنها آشنا کنند.

وی بیان کرد: امنیت شغلی برای اصحاب رسانه بسیار مهم است که متاسفانه در همه دولت‌ها به نوعی دچار مخاطره و مورد تهدید واقع شده و کسی پیگیر مسائل اصحاب رسانه و حل مشکلات آنها نیست.

محمدرضایی با اشاره به ویژگی‌های یک خبرنگار خلاق، ابراز کرد: یک خبرنگار خلاق باید دارای بصیرت خبری بوده و همیشه در جریان باشد که لازمه آن نیز کشف حقایق تازه است.

وی به لزوم توجه ویژه مسئولین به فعالان این عرصه اشاره و خاطرنشان کرد: خبرنگاران که در خط مقدم جبهه فرهنگی فعالیت و نقش واسطه بین مردم و مسئولین را ایفا می‌کنند، نیازمند حمایت جدی مسئولان امر برای حل مشکلاتشان هستند.

خبرنگاران طلایه داران اطلاع رسانی در جامعه

علی نقی شهیدی یکی دیگر از خبرنگاران باسابقه قمی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، ضمن تبریک روز خبرنگار اظهار کرد: یک خبرنگار حرفه ای باید علاوه بر سواد رسانه ای دارای قوه بیان، توانایی جمع آوری سریع اطلاعات، مهارت ارتباطی، چیرگی بر احساسات، بداهه گویی و... باشد.

وی افزود: درواقع یک خبرنگار متعهد و انقلابی باید نسبت به شغل و حرفه خود تعهد داشته و به دنبال شانتاژ خبری نباشد و در گزارش‌های خبری، تسلیم احساسات خود نشود و کارش را بر پایه دقت، صحت و جامعیت خبر استوار کند.

این خبرنگار باسابقه با اشاره به اینکه خبرنگاران باید از نظر مالی و معیشتی تامین باشند، بیان کرد: خبرنگاران به عنوان طلایه داران اطلاع رسانی و آگاهی بخشی در جامعه، باید از نظر مالی و معیشتی تامین باشند تا با آسودگی خاطر بتوانند به رسالت خبری خود بپردازند.

شهیدی خاطرنشان کرد: خبرنگاری در بیان ساده یعنی تولید و نگارش خبر و انتقال آن به مخاطبان که این خود نیاز به مهارت و تخصص کافی دارد اما متاسفانه برخی از خبرنگاران حرفه ای نبوده و آموزش‌های لازم در این زمینه را کسب نکرده اند.

نقش موثر اصحاب رسانه در رشد و بالندگی جامعه

سید موسی حسینی‌کاشانی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، با اشاره به روز خبرنگار اظهار کرد: 17 مرداد روزی است که به عنوان روز خبرنگار نامگذاری شده و این بهانه ای است تا از زحمات قشر زحمت کش عرصه خبر به نوعی تقدیر و تجلیل به عمل آید.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم، با اشاره به نقش موثر اهالی رسانه در رشد و بالندگی جامعه افزود: اگر جامعه ای مجموعه رسانه پویایی با حس مطالبه گری داشته باشد که بتواند مشکلات، مطالبات و دغدغه‌های مردم را رصد کند، قطعا در رشد و بالندگی آن تاثیر بسزایی خواهد داشت.

وی ادامه داد: خبرنگاران سختی‌ها و مرارت‌های بسیاری را در حیطه خود تحمل می‌کنند که اگر عشق وافر آنها به این شغل شریف در میان نبود، بدون شک ماندن در آن برایشان ملال آور بود خصوصا با آن نامهربانی‌هایی که گاهی اوقات نسبت به این قشر عزیز می‌شود.

حسینی کاشانی با اشاره به برنامه‌های روز خبرنگار، بیان کرد: هر ساله در مجموعه فرهنگ و ارشاد اسلامی برنامه ریزی‌های مختلفی برای اهالی رسانه صورت می‌گیرد که امسال برنامه ها ویژه‌تر از سال‌های پیش است و غیر از برپایی کارگاه‌های آموزشی برای ارتقاء آگاهی خبرنگاران، برای نخستین بار نیز جشنواره مطبوعات در روز خبرنگار برگزار می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم، خاطرنشان کرد: براساس این جشنواره، نفرات برتر در زمینه‌های مختلف انتخاب و در روز خبرنگار با معرفی بهترین آثار ارسالی همراه خواهد بود تا بهانه ای باشد برای قدردانی از زحمات اصحاب رسانه.

خبرنگاران باید اعتماد مردم را جلب کنند

مرتضی داستانی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، ضمن تبریک روز خبرنگار اظهار کرد: روز خبرنگار بهانه ای است تا از یک سو از زحمات شبانه روزی خبرنگاران عزیز که با سختی فراوان و بدون دیده شدن، آگاهی بخشی به جامعه را به نحو احسن انجام می‌دهند قدردانی به عمل آید و از سویی دیگر تکریم این شغل مهم، تاثیرگذار، شرافتمند و حیاتی در سلامت جامعه صورت پذیرد.

رئیس هیئت مدیره خانه مطبوعات استان قم، افزود: اگر بخواهیم که این شغل مورد تکریم مردم در جامعه قرار بگیرد باید از یک طرف مدیران ما زمینه فعالیت درست آگاهی بخشی خبرنگاران در جامعه را فراهم و از طرفی دیگر، حفظ جایگاه و منزلت خبرنگاری در جامعه قبل از اینکه به مردم معطوف شود به عهده خود خبرنگار است.

وی ادامه داد: در واقع این خبرنگاران هستند که با عملکرد درست خود می‌توانند شان و منزلت این شغل را تا عرش بالا ببرند و با عملکرد نادرستشان، آن را در سطح جامعه و در بین مردم و مسئولین به یک شغل بی اثر تبدیل کنند.

داستانی بیان کرد: خبرنگار اگر می‌خواهد که در جامعه به عنوان یک خبرنگار حرفه ای شناخته شود، باید اول اعتماد مردم را به خود جلب کند. خبرنگاری که از اعتماد مردم برخوردار نیست، چگونه می‌تواند رسالت خود را به نحو احسن انجام دهد.

رئیس هیئت مدیره خانه مطبوعات استان قم، تصریح کرد: متاسفانه کمی فضای خبرنگاری ما آفت زده شده که در این آفت زدگی مسئولین نقش مهمی دارند چراکه برخی از آنها در تلاش هستند تا به هر قیمتی که شده خبرنگاران را بخرند و همین خود باعث بروز آفت‌های زیادی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: امروز برخی روابط عمومی‌ها به جای اینکه واسطه ای برای آگاهی بخشی درست به جامعه باشند، به یک حدفاصل بین مردم و دولت تبدیل شده اند و همین باعث می‌شود که کار خبرنگاری به جای اینکه یک اتوبان دوطرفه بین مردم و مسئولین باشد، برعکس به یک اتوبان یک طرفه از سمت مسئولین به سمت مردم تبدیل شود.

داستانی تاکید کرد: اگر امروز مردم ما ارتباط خوبی با رسانه‌ها ندارند و به شبکه‌های مجازی روی آوردند، بیشتر به خاطر فراموشی رسالت خبرنگاری از سوی خبرنگاران است و مردم احساس می‌کنند که حرف آنها در رسانه‌ها کمتر دیده می‌شود و 99 درصد رسانه‌ها حرف مسئولین است.

رئیس هیئت مدیره خانه مطبوعات استان قم، عنوان کرد: ما اگر بخواهیم اعتماد جامعه را به سمت رسانه‌ها و خبرنگاران جلب کنیم، بایستی زبان گویای مردم بوده و مطالبات و خواسته‌های آنها را به گوش مسئولین برسانیم. چراکه مسئولین رسانه‌های زیادی دارند تا حرفشان را به مردم برسانند و این مردمند که از این امکانات برخوردار نیستند.

به راستی حرفه خبرنگاری جزء یکی از مشاغل سخت دنیاست که سوای داشتن استعداد و علاقه، انتخاب این شغل بدون عشق قابل تصور نیست و بدون شک افرادی که این حرفه را برای کسب درآمدهای آنچنانی و مادیات انتخاب می‌کنند، خیلی زود از ادامه کار خسته و منصرف می شوند.

با همه کمی ها و کاستی‌ها، تلخی‌ها و شیرینی‌ها، روز خبرنگار بر اصحاب رسانه و قلم که بی ادعا به فعالیت‌های شبانه روزی خود در انعکاس درست و سریع پیام به مردم اهتمام می‌ورزند، مبارک.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار