مدیرکل بهزیستی قم:
مدیرکل بهزیستی قم گفت: وضعیت 22 هزار معلول در بانک اطلاعاتی این اداره کل به ثبت رسیده است که این افراد از خدمات مختلف درمانی و نگهداری بهره مند می شوند.
کد خبر: ۶۴۱۰۳۶
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۰ 08 August 2018

به گزارش تابناک قم، رضا سلیقه روز چهارشنبه در جلسه کارگروه تخصصی اجتماعی و فرهنگی قم در سالن جلسه های بهزیستی این استان اظهار داشت: از این تعداد معلول، حدود 2 هزار و 500 تن نابینا، چهار هزار و 600 تن ناشنوا، چهار هزار تن معلول ذهنی، 400 تن ضایعه نخایی وبقیه معلولان جسمی و حرکتی و چند معلولیتی هستند.

وی افزود: تعدادی از این معلولان، ژنتیکی و تعدادی قربانیان حادثه های مختلف از جمله ساختمان سازی، جاده ها و سایر موارد هستند.

وی با بیان این که در ایجاد معلولیت افراد برنامه ریز مقصر هستند گفت: در سال گذشته در برنامه توسعه کشور بحث اجباری شدن مشاوره های ژنتیک پیش از ازدواج اجباری شد، این در حالی است که 2 سال از این مصوبه می گذرد ولی هنوز اجرایی نشده است.

مدیرکل بهزیستی قم اضافه کرد: بخشی از معلولیت ها ناشی از رعایت نکردن استانداردهای لازم و ایمن سازی در جاده سازی، ساختمان سازی و سایر موارد است.

وی در ادامه با بیان این که معلولان بخشی از شهروندان جامعه هستند گفت: این افراد مانند سایر افراد جامعه مالیات و عوارض شهری پرداخت می کنند ولی از خدمات اولیه برای آمد و شد در شهر برخوردار نیستند.

سلیقه تاکید کرد: در بسیاری از دستگاه های اداری استان و مراکز خدماتی و اجتماعی مناسب سازی لازم برای حضور معلول در نظر گرفته نشده است که این امر باعث ایجاد مشکلات بسیاری برای معلولان شده است.

وی خاطرنشان کرد: معلولان باید با فرصت برابر با سایر شهروندان بتوانند به تنهایی در سطح شهر آمد و شد و برای زندگی خویش برنامه ریزی کنند، این درحالی است که مجوزهایی بدون توجه به مناسب سازی معلولان در ساخت و سازها و معابر عمومی صادر می شود.

وی همچنین با اشاره به چرخه معیوب جمع آوری متکدیان، بر فرهنگ سازی کمک نکردن به آنها تاکید کرد و گفت: باید با استفاده از ظرفیت رسانه های جمعی، مساجد و برنامه های مختلف فرهنگی و تبلیغاتی نوع نگاه مردم را در کمک رسانی و دادن صدقه به متکدیان تغییر دهیم.

سلیقه ادامه داد: تعدادی از این متکدیان پس از جمع آوری به صورت مجدد به چرخه متکدی گری باز می گردند که این امر ناشی از کسب درآمد کاذب است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار