آیت‌الله سعیدی:
تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) گفت: وقتی قرار است کاری در مسجد انجام پذیرد، افرادی که عهده‌دار این کار هستند، علاوه بر آگاهی نسبت به امور مسجد، باید کار مربوطه را نیز عاقلانه انجام دهند.
کد خبر: ۶۴۰۷۰۶
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۹ 08 August 2018

 

به گزارش تابناک قم، آیت‌الله سید محمد سعیدی در دیدار اعضای ستاد قرارگاه فرهنگی مساجد استان قم در سالن محراب حرم مطهر اظهار کرد: وقتی قرار است کاری در مسجد انجام پذیرد، افرادی که عهده‌دار این کار هستند، علاوه بر آگاهی نسبت به امور مسجد، باید کار مربوطه را نیز عاقلانه انجام دهند، در غیر این صورت نمی‌توان شاهد توفیقی در این عرصه بود.

وی بابیان این‌که انجام کار خوب باید مداوم و همراه باتحمل ناملایمت‌ها باشد، گفت: در تاریخ اسلام شاهدیم که افرادی در راه اسلام بسیار جهاد کردند و با دلاوری‌های خود قلب پیامبر(ص) را شاد کردند، ولی در میانه راه منحرف شدند و در مخالفت با ولایت همه‌چیز را از دست دادند.

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) مسجد را مانند سازمانی که نیازمند سازمان‌دهی برنامه‌ها و فعالیت است، معرفی کرد و گفت: کسی که در فعالیت‌های مسجد وارد می‌شود، نباید گمان کند در محلی به‌هم‌ریخته و بی‌نظم باید کار کند. مسجدی که سازمان‌دهی شده عمل کند، برای رسیدن به اهداف موفق خواهد بود.

وی به بایسته‌های سازمان‌دهی در مسجد اشاره کرد و گفت: نخستین کار در این عرصه، مشخص کردن مأموریت‌ها و وظایف محوله و طراحی و تعریف کارها در میان فعالان مسجد است. بایسته دیگر، ایجاد محیطی هماهنگ میان نمازگزاران و خدمت‌گزاران برای رسیدن به اهداف است.

سعیدی تقسیم زنجیره‌ای و سلسله مراتبی را بایسته دیگر در این عرصه برشمرد و گفت: مجموعه‌ای که باهم کار می‌کنند، افراد نباید به‌صورت جزیره‌ای که گویا هیچ ارتباطی باهم ندارند، عمل کنند. مجموعه مسجد، باید مجموعه‌ای زنجیره‌وار باشد که هر دانه زنجیر، دانه دیگری را در برگرفته و خود نیز توسط دانه زنجیری دیگر در برگرفته‌شده است. این‌گونه مجموعه در عین این‌که هرکدام عهده‌دار وظیفه خاصی هستند، نمی‌توانند نسبت به یکدیگر بی‌تفاوت باشند.

وی بایسته دیگر در سازمان‌دهی مساجد را دستیابی به اصل وحدت مدیریت عنوان کرد و افزود: منظور از وحدت مدیریت، داشتن یک مدیر برای مسجد نیست، بلکه منظور هماهنگ کردن مدیریت‌ها و تخصص‌های مختلف مانند کارهای فرهنگی، فنی، مالی، خدماتی و... در مساجد است.

امام جمعه قم در ادامه به مهارت‌های لازم برای مدیریت در مساجد اشاره کرد و یادآور شد: مدیری در امور مسجد موفق است که توان اداره مجموعه خود از طریق کسب مهارت‌های لازم را داشته باشد. نخستین ویژگی مدیر مسجد، دارا بودن وجاهت محلی میان مردم و اهل مسجد است.

وی اشراف مدیر به امور را لازمه موفقیت در مسجد عنوان کرد و گفت: لازم نیست کسی که وظیفه هماهنگی مدیریت‌های امور در مسجد را عهده‌دار است، در تمام عرصه‌ها تخصص داشته باشد، ولی نباید نسبت به آن‌ها بیگانه باشد.

سعیدی افزود: مهارت ادراکی ویژگی دیگر مدیر مسجد است؛ مدیر باید نسبت به مسائل اصلی و کلان مسجد فهم و تشخیصی درست داشته باشد. مدیر مسجد همچنین باید دارای مهارت انسانی باشد و توانایی و قدرت مدیریت کار کردن با مردم را داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: بهترین مدیریت در این عرصه، مدیرت مشارکتی است که باید همراه بااقتدار باشد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار