مدیرکل استاندارد قم:
مدیرکل استاندارد قم گفت: نانوایی های آزادپز قم با استفاده از آرد بربری و سفید که سبوس کمتری دارد، نانی به اسم سنگک سبوس دار تحویل مردم می دهند که مطابق با استاندارد تعیین شده نیست.
کد خبر: ۶۴۰۵۴۷
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۹ 07 August 2018

به گزارش تابناک قم،منصور فرزانه افزود: بر اساس استاندارد ملی آرد، میزان سبوس گیری آرد در نان سنگک 12 درصد، نان بربری 18 درصد، لواش و تافتون نیز 15 درصد می باشد.

وی با اشاره به این که پنج کارخانه تولید آرد در قم فعال است، تصریح کرد: تولیدکننده آرد موظف است مطابق با استاندارد تعیین شده انواع آرد را تولید و بسته بندی نماید و در این راستا کارشناسان اداره کل استاندارد نیز با بررسی های دوره ای بر کیفیت تولید آرد نظارت می کنند.

وی تاکید کرد: بر اساس این بازرسی ها، استاندارد سبوس گیری انواع آرد در کارخانه های قم رعایت می شود.

فرزانه تصریح کرد: با وجود این که اداره کل استاندارد وظیفه نظارت بر واحدهای تولیدی را دارد، ولی در 2 سال گذشته به صورت داوطلبانه بر استفاده از آرد استاندارد در نانوایی ها نیز نظارت داشته است.

وی گفت: از سوی دیگر برای اطمینان از این که واحدهای تولیدی غیر از بسته بندی هایی که کنترل می شود، آرد دیگری به نانوایی ها تحویل نمی دهند، کارشناسان اداره کل استاندارد به صورت داوطلبانه نمونه هایی از آرد واحدهای تولیدی، نانوایی های دولتی و آزادپز را در آزمایشگاه بررسی نمودند.

وی افزود: در سه ماه نخست امسال، 15 نمونه از آرد واحدهای تولیدی، 26 نمونه از نانوایی های دولتی و 27 نمونه از آزادپزها بررسی و مشخص شد آرد واحدهای تولیدی و نانوایی های دولتی مطابق با استاندارد می باشد، ولی میزان سبوس گیری در آرد واحدهای آزادپز 18 تا 20 درصد بود.

مدیرکل استاندارد قم اضافه کرد: همچنین در این بررسی ها مشخص شد نوع آرد مورد استفاده در نانوایی های آزادپز با نانی که به مردم عرضه می نمایند، مغایر است و این نانوایی ها از آرد بربری و سفید با سبوس گیری بالا برای پخت نان سنگک استفاده می کنند.

وی با بیان این که نانوایی های آزادپز متخلف آرد مورد نیاز خود را عمدتا از خارج استان تامین می کنند، بیان کرد: متاسفانه قانون استفاده از انواع آرد استاندارد فقط بر نانوایی های دولتی اعمال می شود و هیچ نظارتی بر نانوایی های آزادپز صورت نمی گیرد و ناظر اصلی این مساله نیز مشخص نیست.

وی خاطرنشان کرد: با وجود این که وظیفه این نظارت بر عهده بازرسان اتحادیه نانوایی ها و سازمان صنعت، معدن و تجارت می باشد، بازرسی اتحادیه نانوایی ها بیشتر بر مباحث بهداشتی متمرکز شده است.

فرزانه اضافه کرد: آردی که درصد سبوس گیری آن بالا باشد، سفید و عمل آوری آن برای نانوایان راحت می شود، به همین دلیل نانوایان آزادپز ترجیح می دهند از این نوع آرد استفاده نمایند.

وی با بیان این که نان سبوس دار، نان تیره و خرمایی رنگ است، گفت: از سوی دیگر مردم تصور می کنند اگر نان تیره باشد، کیفیت نان پایین است، در حالی که تیره بودن به معنی استفاده از درصد سبوس بالاست که برای سلامتی مفید می باشد.

وی با اشاره به این که سنگک با سبوس گیری پایین بهترین نان برای سلامتی است، گفت: نانوایی های آزادپز با وجود این تخلف، بنر بزرگی نیز در مورد فواید استفاده از سبوس در نانوایی های خود نصب نموده اند که مصداق فریب مردم است.

در استان قم حدود 820 واحد نانوایی فعالیت می کنند که از این تعداد 516 واحد دولتی، 204 واحد آزادپز و 100 واحد نیز بدون مجوز می باشد.

همچنین در هر ماه 9 هزار تن آرد توسط پنج کارخانه آردسازی در سطح استان توزیع می شود که هفت هزار تن آن به صورت یارانه ای در اختیار نانوایی های دولتی و 2 هزار تن آن به صورت غیر یارانه ای در اختیار نانوایی های آزادپز قرار می گیرد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار