اقدام در زمینه سوادآموزی در دستیابی به اهداف و آرمان‌های هر جامعه‌ای مؤثر است زیرا افراد با کسب سواد می‌توانند در مسیر پله‌های ترقی و پیشرفت گام بردارند. در این زمینه طرح‌های مختلف اجرا می‌شود که در تکمیل حلقه سوادآموزی جامعه و افزایش فرهنگ تأثیرگذار است.
کد خبر: ۶۴۰۳۸۴
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۵ 07 August 2018

به گزارش تابناک قم، بر اساس دستورات اسلام تعلیم و تربیت نظام فکری آن جامعه را شکل می‌دهد. جوامع برای پیشرفت خود به این امر توجه دارند بنابراین سوادآموزی در برنامه‌ها به عنوان اولویت باید در نظر گرفته شود.

امام خمینی(ره) نیز آموزش برای همگان را از جمله نیازهای در سطح بهداشت و مسکن و حتی مهمتر از آنها عنوان کردند. اقدام برای سوادآموزی در برطرف کردن محرومیت از بی‌سوادان جامعه تأثیرگذار است و ارتقاء دانش و آگاهی، استقلال علمی و فرهنگی جامعه را به همراه دارد.

آموزش و آموختن می‌تواند در شناخت و آگاهی انسان‌ها مؤثر باشد که در این زمینه همتی بلند و توفیقی مستمر ضرورت پیدا می‌کند. امام خمینی(ره) در زمینه سوادآموزی نهضتی فراگیر را شکل دادند که اجراکننده طرح‌های مختلف مرتبط با این بخش است.

برگزاری دوره انتقال از ابتدای مهر ماه امسال

حجت‌الاسلام محمدرضا قاسمی‌نیا، معاون سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش استان قم با اشاره به طرح‌ها، سرانه‌های آموزشی و پاداش‌های تشویقی معاونت سوادآموزی در سال 97 گفت: هر کس به عنوان آموزش‌دهنده فرد بی‌سواد را آموزش دهد پس از اینکه فرد سوادآموز نمره قبولی کسب کند در برابر هر نفر قبولی 770 هزار تومان به آموزش‌دهنده حق الزحمه پرداخت می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: برای هر فرد ایرانی که در دوره سوادآموزی معادل پایان سوم ابتدایی شرکت کند و قبول شود مبلغی به عنوان پاداش و تشویقی به فرد سوادآموز و آموزش‌گیرنده پرداخت می‌شود که امسال مبلغ 152 هزار و 700 تومان تعیین شده است.

معاون سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش استان قم با بیان اینکه دوره انتقال برابر با پایان ششم ابتدایی است گفت: این دوره شامل چهارم، پنجم و ششم است که 600 ساعت آموزشی و هشت ماده درسی دارد و کسانی که در این دوره شرکت کنند و قبول شوند به ازای هر نفر قبولی مبلغ 860 هزار تومان حق الزحمه به آموزش‌دهنده پرداخت می‌شود.

وی از زمان ثبت‌نام در دوره انتقال از مهر ماه امسال خبر داد و افزود: کسانی که مدرک سوم یا چهارم ابتدایی یا پنجم ابتدایی را داشته باشند می‌توانند در دوره انتقال شرکت کنند و پس از قبولی مدرکی که به سوادآموزان اعطا می‌شود معادل پایان ششم ابتدایی است و با این مدرک می‌توانند در دوره اول متوسطه شرکت کنند و ادامه تحصیل دهند.

قاسمی‌نیا خاطرنشان کرد: دوره دیگر تحکیم سواد با هدف تحکیم و تعمیق آموخته‌های پیشین به افراد کم‌سواد است تا به بی‌سوادی بازنگردند که شامل 200 ساعت آموزش در قالب 70 ساعت حضوری و 130 ساعت غیرحضوری است و سرانه هر نفر قبولی به آموزش‌دهنده مبلغ 140 هزار تومان است.

اجرای طرح سوادآموزی ویژه روستاها

وی با اشاره به طرح سوادآموزی ویژه روستاها گفت: روستاهایی که تنها یک نفر بی‌سواد داشته باشد مبلغ یک میلیون و 100 هزار تومان به آموزش‌دهنده تعلق می‌گیرد.

معاون سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش استان قم یادآور شد: طرح ویژه‌ای برای آموزش سواد ویژه ناشنوایان، نابینایان و افراد چند معلولیتی در دستور کار است. کسانی که نسبت به آموزش سواد و دوره سوادآموزی به افراد ناشنوا، نابینا یا چند معلولیتی اقدام کنند به ازای هر نفر قبولی مبلغ یک میلیون و 500 هزار تومان به آموزش‌دهنده پرداخت می‌شود.

پرداخت مبلغ تشویقی به قبول‌شدگان دوره خودآموز

وی با اشاره به ویژگی‌های طرح خودآموز گفت: کسانی که به هر دلیل امکان حضور فیزیکی و مرتب روزانه در کلاس‌های نهضت سوادآموزی را ندارند اگر به باسواد شدن خود اقدام کنند پس از اینکه در امتحان دوره سوادآموزی قبول شوند مبلغ 763 هزار و 500 تومان به فرد آموزش گیرنده پرداخت می‌شود.

قاسمی‌نیا یادآور شد: معلمان رسمی، شاغل و بازنشسته آموزش و پرورش و کارمندان رسمی دولت می‌توانند به عنوان آموزش‌دهنده در زمینه فعالیت‌های سوادآموزی همکاری داشته باشند و همچنین دانش‌آموزان با حداقل مدرک دوم متوسطه می‌توانند در این طرح شرکت و برای آموزش والدین خود اقدام کنند.

وی عنوان کرد: همه افراد باید در زمینه سوادآموزی احساس مسؤولیت کنند و کسانی که از نعمت سواد محروم هستند را تشویق کنند تا برای باسوادی برنامه‌ریزی داشته باشند.

معاون سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش استان قم با اشاره به اهمیت سرعت‌بخشی به فعالیت‌های سوادآموزی گفت: بر اساس درخواست از مسؤولان مدارس، در زمان ثبت‌نام دانش‌آموزان، از اولیای بی‌سواد آنها ثبت‌نام به عمل آمد تا در کلاس‌های سوادآموزی شرکت کنند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار