در پنل دوم نشست تخصصی "مساله زیارت؛ زیربنای آینده شهر قم"، مباحثی از جمله سیر زیارت در اسلام، گردشگری و زیارت محوریت توسعه قم و میزبانی قم از زوار مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
کد خبر: ۶۴۰۳۷۹
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۲ 07 August 2018

 

به گزارش تابناک قم، سیده شبنم فاطمی در ابتدای پنل دوم نشست تخصصی «مساله زیارت زیربنای آینده شهر قم» از سلسله نشست های تخصصی "عش آل محمد" که توسط جهاددانشگاهی استان قم در موسسه طلوع مهر برگزار شد، به عنوان دبیر نشست گفت: شهر مثل انسان صاحب شخصیت و صفات است اما هنوز هویت و شخصیت لازم برای شهر قم تبیین نشده است هرچند این هویت در گذشته وجود داشت.

وی گفت: مقوله زیارت در شهر قم کمتر مورد توجه واقع شده است، متاسفانه این مساله در شهر قم مغفول است، در این پنل مخاطب خاصی را مد نظر نداریم ولی باید این باید ها به عملیات تبدیل شود.

سپس مهندس رضوی مدیر سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان قم، مهندس رضا سیار فرماندار قم و حجت الاسلام والمسلمین احمد احمدی از اساتید حوزه ودانشگاه به ارائه مباحث خود پرداختند.

برنامه‎های خوب و کم کاری در عمل

مهندس سید حسن رضوی در این نشست گفت: شهر قم از زوایای مختلف قابل بررسی و برنامه ریزی است، مهم این است که به چه میزان این برنامه ها در قالب اسنادی که وجود دارد اجرا شده است؛ سند چشم انداز ما یک دهه پیش آماده شد ولی سوال این است که به چه میزان به آنها توجه شد. سند آمایش که دو سال پیش مصوب شد نیز باید بررسی شود.

وی افزود: شهر قم یک شهر زیارتی است و در برنامه ریزی ها نیز نمی توانیم به این مساله توجه نکنیم زیرا خواست مردم وزوار قم با همه شرایط آب و هوایی و... مساله زیارت بوده است؛ مطمنا اگر به این بحث توجه نکنیم مسایلی ایجاد می شود که ما را مجبور به این کار می کند.

رضوی اظهارکرد: در سند چشم انداز، محوریت توسعه قم را گردشگری زیارت و سلامت دیده ایم ولی اگر به ظرفیت قم توجه کنیم می بینیم که بیش از 55 درصد چارچوب شهر قم، خدماتی است که می تواند در اختیار زیارت باشد؛ به همین دلیل در افق 1404 و 1420 این شهر را با زیرساخت زیارتی تعریف کرده ایم.

وی گفت: در حوزه اجرایی باید به این سوال پاسخ دهیم که آیا این زیرساخت ها نسبت به 20 سال پیش و ده سال پیش چه مقدار تغییر کرده است؛ سوال بعدی آن است که این تغییر در چه کالبدی انجام شده است؛ حرکت های خوبی انجام شده است ولی سرعت حرکت و اجماع حرکت باید به نحوی باشد که این سرعت را پوشش دهد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی اظهارکرد: در زمینه زیارت، جلسات متعددی برگزار شده است ولی این کار می تواند در قالب کارگروه های خاص مطرح شود، قانون و برنامه های بسیاری برای توسعه در کشور و قم نوشته شده است ولی موفقیت کمی در عملیاتی کردن این برنامه ها داشته ایم، توسعه قم در حفظ صنعت موجود و گردشگری با محوریت گردشگری زیارتی مورد اجماع است؛ اگر صنعت در راستای زیارت و گردشگری باشد قابل توجیه و حمایت است.

وی گفت: امروزه در راستای تسهیل گری وقتی به برنامه پنجم و ششم نگاه می کنیم می بینیم که در استفاده از بخش خصوصی موفقیت خاصی نداشتیم، لذا موانع باید تسهیل شود، متاسفانه این موانع سرمایه گذار را خسته می کند و نمی گذارد که به اهداف خود و در زمان مورد نظر خود برسد، دولت نمی تواند به تنهایی نقش تام داشته باشد؛ باید اختیارات بیشتری به استانداران و پارلمان محلی بدهند که این مباحث را که در سطح ملی و در قالب بخشنامه های ملی وجود دارد توسط استانداران حل شود.

سیر زیارت در اسلام، انسان ساز است

در ادامه نشست حجت الاسلام والمسلمین احمدی از اساتید حوزه ودانشگاه گفت: در فرهنگ دینی ما زیارت، دارای یک جایگاه ویژه است، ناب ترین معارف دینی ما در قالب زیارت ها مطرح شده است و زیارت دارای یک جایگاه ویژه در دامنه دین است، جایگاه والای زیارت در روایات مطرح است.

وی افزود: زیارت تنها حضور در یک مکان زیارتی نیست بلکه زیارت یک فرایند معنوی است که با معرفت نسبت به کسی که می خواهد او را زیارت کند آغاز می شود و توجه به آن شخص و توجه به اینکه اگر بخواهیم وجاهت پیدا کنیم با این زیارت می توانم به این وجاهت برسیم و پس از این معرفت و توجه به انس با کسی که او را زیارت می کنم و عهد و توسلی که با ایشان پیدا می کند همراه می شود.

وی اظهارکرد: زیارت همه ائمه و اولیاالله این فرایند را در خود دارد که با معرفت و توجه شروع می شود و به انس و عهد و توسل ختم می شود که خود این مساله یک مدل و سبک زندگی را مطرح می کند و در سایه این زیارت ها است که می بینیم جامعه های دینی شکل می گیرد، به همین دلیل است که در فرهنگ دینی ما تاکید بسیاری به زیارت شده است که این زیارت نیز دارای ابعاد مختلف است.

استاد حوزه ودانشگاه بیان کرد: این زیارت با این ویژگی ها و اهمیتی که دارد شور و عشقی در وجود همه شیعیان ایجاد می کند. بر اساس آمار، 350 میلیون شیعه در جهان وجود دارد که این جمعیت عاشق زیارت هرساله هستند، اگر به این جمعیت نگاه کنیم حتی اگر یک درصد آنها بخواهند برای زیارت بیایند که شاید پس از زیارت امام حسین(ع) مهمترین زیارتی که در روایات روی آن تاکید شده است، زیارت امام رضا(ع) است و به همین جهت شیعیان عاشق زیارت این امام هستند، این جمعیت عظیم عنایت ویژه برای حضور در قم دارند؛ خود ائمه این مکان را به عنوان حرم و آشیانه خود مطرح کرده اند، این ویژگی ها می طلبد که توجه ویژه ای در این راستا انجام شود، مبانی و مبادی که بتواند که این فکر را عملیاتی کند انجام نشده است و دلیل آن نیز شاید عدم ارایه جدی در این عرصه بوده است.

وی اظهارکرد: در گذر تاریخ بر اساس ضرورت ها و نیازها حرکت هایی صورت گرفته است ولی امروز به برکت های نشست هایی از این دست می توانیم زمینه ای برای ایجاد این فضا را ایجاد کنیم، اگر این زمینه را برای زیارت فراهم کنیم، مردم قم به عنوان کسانی که میزبان زائرین هستند نیازمند برنامه ریزی آموزشی و فرهنگی وتربیتی هستند.

احمدی یادآورشد: مسئولان برای حل مشکلات زائرین تلاش کرده اند و معاونت های زائرین در سه استان ایجاد شده است ولی وقتی در صحنه عمل وارد می شویم می بینیم که این معاونت ها در زمینه اجرایی مشکلات زائران را حل نکرده اند و در صحنه عمل آرامش گاهی برای زائران ایجاد نکرده اند.

وی گفت: در قم، میزبان 70 تا 80 هزار روحانی هستیم ولی متاسفانه این روحانیون هنوز مورد استفاده مشخصی قرار نمی گیرند، در زمینه دانشجویی نیز این ظرفیت در قم وجود دارد که باید به خوبی از این ظرفیت عالی استفاده شود.

پذیرایی از زائران خارجی در قم در شان آنها و قم نیست

در ادامه این نشست مهندس رضا سیار فرماندار قم نیز گفت: در زمینه احترام و تکریم و پذیرایی زائرین تلاش های خوبی انجام شده است ولی باید با صراحت با خود برخورد کنیم واقعا چه میزان موفق بوده ایم، در این زمینه برخی سازمان ها و افراد مستقیم و یا غیر مستقیم مورد خطاب هستند.

وی اظهارکرد: آنچه در حال حاضر در حال رخ دادن است باید بررسی شود؛ امروز پس از نماز مغرب و عشا می توانیم روی حضور زائرین عراقی زوم کنیم و ببینیم که چه برخوردی با آنها می شود، زائرینی که با آورده دلار در قم به اقتصاد شهری ما کمک می کنند و از کشور شیعه به قم آمده اند و در اربعین نیز پذیرای زائران ما هستند، اکثر این زائران عراقی پس از ورود در ایران حداقل دو شب در قم حضور دارند.

فرماندار قم تصریح کرد: آنچه قابل رویت است این است که زائران ما در چند ساعتی که در قم حضور دارند تا هتل ها خالی شوند در نیمه شب ها واقعا سرگردان هستند و متاسفانه محل های اقامت حداقلی برای آنها وجود ندارد؛ متاسفانه این زائران حداقل 12 ساعت باید برای حضور در هتل ها یا مراکز اقامتی معطل شوند.

سیار اظهارکرد: 400 تا 500 واحد خانه مسافر در هسته مرکزی وجودد ارد که هیچ نظارت و سیستم ایمنی روی آنها نیست؛ فرمانداری آماده کمک و همکاری است ولی متاسفانه بخش هایی که باید به خوبی در این عرصه ورود کنند این کاررا نمی کنند؛ این شهر میزبان حداقل مردمی از 130 کشور و ده ها و صدها قومیت است که باید کرامت آنها را حفظ کنیم.

وی گفت: در زمینه اجتماعی و امنیت و احترام زائران باید در قالب کمیته های تخصصی طرح های هدفمند دنبال شود؛ هسته مرکزی شهر به زائرسراهای نا ایمن ونامناسب مبدل شده است؛ امروزه در زیربناهای زیارت مشکلات بسیاری داریم؛ امروزه 12 هزار تخت اقامتی در قم وجود دارد که 85 درصد این تخت ها اشغال شده است و به همین خاطر این ظرفیت اندک مشکلات بسیاری برای ما ایجاد می کند.

وی اظهارکرد: اینکه هنوز یک ترمینال مناسب از نظر فضا و بهره برداری وجود ندارد جای انتقادات جدی وجود دارد؛ متاسفانه زائران ما در زمینه انتقال زائران از ترمینال تا شهر وضعیت خوبی ندارند؛ ترابری های کریمانه و امنی نیز برای این زائران وجود ندارد؛ باید با ایجاد امنیت مناسب مشکلات مردم را حل کنیم.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار