از گلایه‌مندی بی‌ثباتی بازار تا نبود مواد اولیه مرغوب
برخی از تولیدکنندگان سوهان در قم با گلایه‌مندی از بی‌ثباتی قیمت‌ها در بازار گفتند: شغل سوهان‌پزی از قدیم‌الایام موردتوجه قمی‌ها بوده است، اما پس از نابه‌سامانی بازار و گرانی اجناس و مواد اولیه شغل ما هم دچار تنزل شده است.
کد خبر: ۶۴۰۲۸۲
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۱ 07 August 2018

به گزارش تابناک قم، یکی از مؤلفه‌های مردم، مناطق و اقوام ایران‌زمین "سوغات" بوده که نشانه تمدن و پیشینه مردم آن منطقه است. سوهان نیز گونه‌ای از سوغاتی‌های شیرین ایرانی منتسب به شهر قم است که با جوانه گندم تهیه می‌شود که پیشینه این سوغاتی شیرین به دوران قاجاریه برمی‌گردد.

هم‌اکنون سوغاتی سوهان در انواع طعم‌ها و مزه‌های مختلف مثل عسلی، کنجدی، حلوایی، بادامی، گزی، لقمه، کره‌ای، پشمکی، دسر و حبه تهیه و تولید می‌شود، همچنین استفاده از جوانه گندم در سوهان ارزش غذایی این شیرینی را بالا برده و به‌عنوان یک شیرینی سالم و مقوی معرفی می‌شود.

سوهان در میان مردم ایران و جهان طرفداران زیادی دارد و حتی آوازه آن به آمریکا و کشورهای اروپایی هم رسیده است و خرید سوغاتی سوهان از قدیم درمیان مسافران و زائران آستانه کریمه حضرت معصومه(س) رواج داشته است.

از گذشته سوهان‌پزی یکی از شغل‌های موردپسند و علاقه جوانان در قم بوده است و به دلیل فروش خوب در میان زائران و مجاوران، این شغل در میان شغل‌های پردرآمد و پررونق به‌حساب می‌آمد ولی چند وقتی است که کاروکاسبی تولید و توزیع‌کنندگان سوهان به دلیل بازار خراب این روزها خوب نیست.

برخی از تولیدکنندگان سوهان در قم در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به وجود مشکلات در زمینه تولید و توزیع سوهان اظهار داشتند: شغل سوهان‌پزی از قدیم‌الایام موردتوجه قمی‌ها بوده است و افراد زیادی در این حرفه مشغول فعالیت هستند، اما پس از نابسامانی بازار و گرانی اجناس و مواد اولیه شغل ما هم دچار تنزل شده است.

تولیدکنندگان سوهان افزودند:عدم ثبات قیمت‌ها، تنوع اجناس، نبود مواد اولیه درجه‌ یک و اعلاء و گرانی شدید مواد اولیه برخی تولیدکنندگان با سابقه را به زانو در آورده و مجبور به عدم پخت سوهان کرده است.

آنان با بیان اینکه اتحادیه مربوط حمایت جالب‌توجهی از سوهان‌پزان انجام نمی‌دهد، ادامه دادند: نبود روغن مطلوب و مرغوب، گرانی و نبود قوطی بسته‌بندی سبب شده تا نتوانیم قیمت را برای مدت معلومی معین کنیم و این عدم ثبات قیمت‌ها مشتری‌ها را از مغازه‌ها فراری داده است.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار