یک کارشناس گردشگری:
یک کارشناس گردشگری گفت: مختصات شهر زیارتی باید طبق نیاز زائران و گردشگران و خدمت رسانی منطبق بر استانداردها تعریف شود.
کد خبر: ۶۴۰۱۱۷
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۱ 06 August 2018

 

به گزارش تابناک قم،ابوالفضل یعسوبی پیرامون برگزاری نشست راهبردی مساله زیارت زیربنای آینده شهر از سلسله نشست های عش آل محمد (ص) عنوان کرد: گردشگری و زیارت در شهرهای مختلف دنیا به گونه ای خاص تعریف می شود. در واقع گردشگری بر اساس بنیان شهر مبتنی بر کاربری آن تعریف می شود که در این رابطه گردشگری زیارتی‌، اقتصادی، تفریحی، تاریخی و ...وجود دارد.

وی در مورد گردشگری زیارتی تصریح کرد: وجود مدفن های مقدس و مراکز دینی و مذهبی که ظرفیت های زیارتی را برای گردشگران و زائران فراهم می آورند گردشگری زیارتی را به وجود می آورد.

یعسوبی خاطرنشان کرد: در شالوده تعریف زیارتی باید زیرساختها و فضای فرهنگی با کاردکرد زیارتی تحقق یابد، در واقع مختصات شهر زیارتی باید بر طبق نیاز زائران و گردشگران و خدمت رسانی منطبق بر استانداردها تعریف شود.

وی بیان کرد: گردشگر پذیر بودن یک شهر به معنای مهمان است در فرهنگ ما ایرانی ها پذیرایی از مهمان جایگاه ویژه ای دارد البته در دنیا هم پذیرایی از زائر و گردشگر و مهمان تعریف شده است.

این کارشناس گردشگری گفت: وقتی هجم زیادی از مهمان ها با توجه به جایگاه شهر زیارتی وارد شهرهایی همانند مکه، مدینه، کربلا، نجف،مشهد، قم و شیراز و ...می شوند، باید زیرساختهای شهر نیز آمادگی پذیرایی از این هجم زائر داشته باشد؛ در این شهر های زیارتی باید زیرساختهایی همچون فرودگاه، راه آهن، مراکز خدماتی و اقامتگاههای مجهز برای مهمان پذیر بودن فراهم شود.

یعسوبی عنوان کرد: تعریف یک شهر زیارتی مبتنی بر امری فرهنگی است و باید آمادگی فرهنگی نیز در شهر برای پذیرایی از زائران داشته باشیم که این آمادگی‌ها شامل اخلاق و رفتار و گویش و تعامل مناسب است.

وی بیان کرد: این شاخصه ها باید خود را در همه نقاط شهر نشان دهد از جمله در حمل و نقل و اقامت و خدمت رسانی و پذیرایی باید نمود داشته باشد. حتی چیدمان شهری و روستایی باید مبتنی بر اهدافی باشد و در استقرار مراکز فرهنگی، باید هایی وجود داشته باشد که در همه ابعاد این ساماندهی شکل بگیرد.

وی تصریح کرد: مدیریت شهری به سمت و سوی زیارتی بودن و گردشگرپذیر بودن یک شهر در سطح کلان ملی تعریف شود هر کشوری شهرهایی را که فرصتی برای بروز و ظهور داشته باشند به عنوان شهر گردشگری تعریف می کند.

یعسوبی عنوان کرد: این شهرها ممکن است اقتصادی و دینی و بارانداز مسافری باشد زیارت و تعریف شهر گردشگری زیارتی نیز بحث ملی است و مشهد و قم و شیراز بر پایه زیارتی تعریف می شود.

وی یادآور شد: قم شهری علمی و دینی نیز است و هر یک مولفه ای دارد در سطح دنیا برخی از شهرها را علمی تعریف کرده اند آن جا دیگر مولفه های شهر زیارتی مطرح نیست بلکه یک سیستم علمی را مستقر کرده اند و بر اساس اینکه این شهر باید یک سیستم علمی باشد و تعریف های شهری را با آن انطباق داده اند.

این کارشناس گردشگری اظهار کرد: یک شهر دینی مانند واتیکان مبتنی بر آن شاخصه ها تعریف می شود، قم شهری زیارتی است و این شهر دارای سه مولفه زیارتی وجود بارگاه حضرت معصومه (س) و امام زاگان و مسجد مقدس جمکران است. قم شهری دینی هم هست چون مرکز عالم تشیع و علما و مراجع و فقهاست و طبیعتا شهری علمی نیز به شمار می رود چرا که حوزه علمیه و دانشگاههای متعددی در قم وجود دارد.

یعسوبی ادامه داد: اینکه بتوان چگونه این سیستم ها را باتعریفی که باید با جامعیت انجام شود در تعاریف شهری هم پیاده کرد کاری ملی است این تعاریف ممکن است در هر زمان به بروز و ظهور برسد مدیریت شهری باید یک وحدت رویه خاص برای انطباق با شرایط در جهت دست یافتن به اهداف داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: مختصات شهر زائر پذیر با شهری عادی فرق دارد در شهر عادی ممکن است کمبود امکانات و یا قطع برق و نبود خدمات اتفاق بیفتد اما در شهر گردشگری پذیر و زائر پذیر این امر عادی نیست.

این کارشناس گردشگری متذکر شد: در شهرهای زائرپذیر باید فوریت هایی را برای زائران در نظر گرفت وقتی زائری در شهر زائرپذیر مهمان می شود ممکن است 10 تا 24 ساعت بیشتر مهمان آن شهر نباشد پس فوریت هایی برای پیگیری مسائل حقوقی نیز برای آن زائر در نظر گرفت.

وی بیان کرد: طبیعی است باید کلانتری و مجتمع و شعبه قضائی ویژه برای زائر در این شهر در نظر گرفت و یا مسائل مالی و ارزی در شهر به طور ویژه ای مورد توجه باشد و اطلاع راسانی وسیعی که همه ابعاد شهر را خلاصه شده در اختیار زائر قرار دهد مد نظر باشد.

یعسوبی گفت:آمادگی های پذیرایی و شاکله و زیربنا و روبنای شهر توریستی و شهر زیارتی با دیگر شهرها تفاوت های زیادی دارد و نیازمند هجی کردن وحدت رویه در ایجاد ظرفیت ها برای پذیرایی از زائران هستیم.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار