مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان قم گفت: در بحث‌ها‌ی مدیریت و انتقال آب و سدسازی باید حقابه‌های زیست‌محیطی را لحاظ و احیای آن به‌صورت جدی پیگیری شود.
کد خبر: ۶۳۹۱۲۸
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۸ 04 August 2018

به گزارش تابناک قم،سید‌رضا موسوی‌مشکینی با اشاره به موقعیت خاص جغرافیایی دریاچه نمک اظهار داشت: قرار داشتن دریاچه نمک قم در مجاورت کلان‌شهر قم و نزدیکی آن با پایتخت کشور نیازمند توجه دوچندان مدیران استانی و کشوری است.

وی با اشاره به این‌که دریاچه‌ی نمک در کفه‌ای نمکی قرار دارد افزود: با توجه به وجود بادهای شرق به غرب در این ناحیه از کشور، در صورت خشک‌شدن دریاچه، استان قم شاهد گردوغبار همراه با ذرات نمک خواهد بود که این مسئله سبب آسیب‌های زیست‌محیطی فراوانی نه‌تنها به استان قم بلکه به مرکز کشور می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان قم دلایل کاهش رطوبت دریاچه را متفاوت دانست و بیان کرد: دلایل متفاوتی برای این مسئله می‌توان نام برد اما مهم‌ترین آن‌ها عدم رعایت حقابه زیست‌محیطی دریاچه و کاهش نزولات جوی در کشور به‌ویژه در استان قم در چند سال اخیر است.

وی به پایین رفتن سطح آب دریاچه به علت مدیریت نادرست در زمینهٔ انتقال و ذخیره‌سازی آب اشاره و تصریح کرد: در چند سال اخیر با احداث سدها و آب‌بند‌های متعدد در مسیر رودخانه‌ها و انحراف مسیر آب نهرها کاهش رژیم آبی دریاچه را داشته‌ایم، در سال‌های قبل 450 میلیون مترمکعب آب وارد دریاچه می‌شد که امروز با کاهش چشم‌گیر آن روبه‌رو هستیم.

موسوی مشکینی با اشاره به اینکه دریاچه نمک قم یک تالاب به‌حساب می‌آید خاطرنشان کرد: وجود تالاب‌ها در یک منطقه اهمیت‌ فراوانی دارد ازجمله اینکه سیلاب را مهار کرده و سبب تعادل زیست‌محیطی و کنترل ذرات گردوغبار در یک منطقه می‌شود که لازم است دولت برنامه مناسبی برای احیای تالاب‌ها داشته باشد.

وی همچنین به اهمیت رونق اقتصادی در استان قم اشاره و تصریح کرد: تالاب‌ها یکی از مراکز مهم جذب گردشگری برای هر منطقه به‌حساب می‌آید که احیایی دریاچه نمک قم می‌تواند در جهت توسعه صنعت گردشگری و رونق اقتصادی نیز تأثیر بسیاری داشته باشد.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار