عدم ایجاد فرصت نمایشگاه به تولیدات قم
کد خبر: ۶۳۴۴۷۹
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۱:۵۵ 25 July 2018

به گزارش تابناک قم، روزنامه شاخه سبز قم در شماره روز سه شنبه 2 مردادماه سال جاری مطلبی با عنوان«رکود در صنعت چوب قم» را به قلم زهره مهر نوروزی منتشر کرد.

در این مطلب می خوانیم: پسر جوان سرگرم کاراست، درحالی که شعری را زیر لب زمزمه می کند پیستلوله رنگ به دست با دقت تمام میز نهار خوری رنگ را رنگ می کند.

چند ده متر آن سوتریک کامیون از کارهای خام میز و مبل آماده خروج از کارگاه است؛ درانتهای خیابان انبوهی از کلاف های خام مبل و ساعت دیواری منبت کاری شده بیرون کارگاه دیده می شود، دربین کارگاه ها واحدهای کوچک فروشگاهی صنایع چوب هم دیده می شود، مبل هایی بسیار جذاب و چشم نواز، اینجا محله «کاسه گری، قلب تپنده صنعت چوب قم» است.

تعدادی از کارگاه ها راکد و خاموش هستند وتعدادی هم اصلا کره کره های خود را بالا نبرده اند،شاید باورش کمی مشکل باشد که بهترین مبل های ایران درهمین محل یعنی کاسه گری ساخته می شوند! اما چند ماهی است این صنعتی که رو به پیشرفت بود درقم حالش وخیم است ونبض حیاتش کند می زند چرا که فعالان این عرصه درشرایط فعلی از روند کار راضی نیستند ودر نگرانی به سر می برند برخی واحدهای کوچک عملا کارگران خود را مرخص کرده اند برخی از واحدهای بزرگ نیز کج‌دارو مریز ادامه حیات می دهند.

مشکل افزایش قیمت چوب

ابوالحسنی یکی از تولید کنندگان فعال در کاسه گری می گوید: به علت نوسانات قیمت ارز قیمت مواد اولیه بالا رفته است از طرفی بخاطرحفظ منابع جنگل حق برداشت چوب داخلی وجود ندارد وراهش وارد کردن چوب از خارج است اما به علت افزایش نرخ ارز ما مجبور هستیم چوب را چند برابر قیمت قبل وارد کنیم ادامه این روند ما را از بازار رقابت جهانی خارج می کند.

نبود تبلیغات محیطی

رضا افسری از دیگر تولیدکنندگان صنعت چوب قم می گوید: قم از نظر کیفیت تولیدات حرف اول را می زند اما تبلیغات محیطی درباره این ظرفیت قم وجود ندارد برای نمونه شهرکوچکی مانند ملایر با برنامه ریزی خوبی که روی این صنعت شده هم اکنون به عنوان شهر چوب ایران شناخته شده ولی درشهر ما بی مهری تا جایی هست که حتی فرصت ایجاد نمایشگاه در قم به ماداده نمی شود.

وی با بیان اینکه صنایع چوب قم نیاز به تجهیز دارند تصریح می کند: به علت نبود دستگاه خشک کن چوب کارها پس از رنگ ترک می برند و باعث پایین امدن کیفیت محصولات می شود.

چالش بهره بانکی بالا

تولید کننده صنعت چوب قم، از بهره بالای بانک ها گلایه می کند و می افزاید: برای تجهیز وسایل پیشرفته نیازمند تسهیلات بانکی هستیم ولی با توجه به وضعیت بازار تولید کننده نمی تواند شرایطی را که بانک برای پرداخت وام بانکی لحاظ کرده رعایت کند.

وی ناتوانی در استفاده از ظرفیت‌های صنعت چوب، ضعف در ایجاد ارتباطات داخلی و خارجی، ضعف در کار گروهی و سرمایه‌گذاری مشترک، نبود برندینگ مستقل، عملکرد سنتی در تولید و توزیع و بسته‌بندی نامناسب را از جمله مهم‌ترین مشکلات صنایع چوب استان قم دانست.

این تولید کننده با انتقاد از نبود مطالعه در ایجاد بازار مناسب و ایجاد بازارهای جدید ادامه داد: ضرورت ایجاد بانک اطلاعاتی جامع از اساتید برجسته و صنعتگران برجسته حوزه صنایع چوب به شدت احساس می‌شود

عدم ایجاد فرصت نمایشگاه به تولیدات قم

فرخی نیا یکی دیگر از فعلان این عزصه می گوید: متاسفانه در عمل چندان که باید از تولیدات صنایع ما حمایت نمی کنند برای مثال اینکه نمایشگاه دائمی قم برای ما یک فرصت محسوب می شود ولی به تولیدات استان اختصاص داده نمی شود بلکه به صنایع دستی شهر هایی دیگری وا گذار می شود نمونه آن را سال 96 شاهد بودیم که در نمایشگاه تولیدات تهران به نمایش گذاشته شد ادامه این روند فعالان این عرصه را دلسرد می کند درحالی که صفر تا صد تولید صنایع مبلمان درقم انجام می شود ولی فرصتی برای عرضه نیست.

وی در ادامه از دیگر مشکلات را نبود دستگاه های پیشرفته می داند و می افزاید : برای نمونه به علت نبود دستگاه ای خشک کن چوب کارها بعد از رنگ ترک برمی دارد که این باعث پایین آمدن کیفیت کار می شود وهمچنین دستگاه cmc پیشرفته که به تولید انبوه و کیفیت کار کمک می کند لازم داریم ولی واحدها توان خرید این دستگاه را ندارند تا بتوانند تولیدات خود را رونق دهند برای این منظور حما یتی صورت بگیرد.

علیزاده یکی دیگر از فعلان صنعت چوب قم ناتوانی در استفاده از ظرفیت‌های صنعت چوب، ضعف در ایجاد ارتباطات داخلی و خارجی، ضعف در کار گروهی و سرمایه‌گذاری مشترک، نبود برندینگ مستقل، عملکرد سنتی در تولید و توزیع و بسته‌بندی نامناسب را از جمله مهم‌ترین مشکلات صنایع چوب استان قم دانست.

این فعال صنعت چوب قم با انتقاد از نبود مطالعه درایجاد بازار خارج و داخل تصریح کرد: ضرورت ایجاد بانک اطلاعاتی جامع از اساتید برجسته و صنعتگران برجسته حوزه صنایع چوب به شدت احساس می‌شود.

حاجی محمدی یکی دیگر از پیشکسوتان حوزه صنایع چوب با تأکید بر اینکه این صنف می‌تواند یکی از پردرآمدترین صنایع استان باشد، گفت: متأسفانه سهم تولیدکنندگان صنایع چوبی در قم بسیار ناچیز است علت اصلی آن هم عدم توجه مدیران به این بخش مهم است.

وی با انتقاد از وجود برخی از قوانین دست و پاگیر در حوزه تولید و توزیع گفت: صنعت چوب از وجود یک آیین‌نامه و دستورالعمل جامع و منسجم برای جلب حمایت و رفع مشکلات مختلف خود بی بهره است.

این درودگر با تجربه ریشه بسیاری از مشکلات صنف چوب در قم را فقر اطلاعاتی و نبود آموزش‌های مناسب دانست و گفت: در حال حاضر برای ایجاد یک واحد صنفی در تولید و توزیع به پشت سر گذاشتن چندین مرحله برای دست ‌یابی به پروانه کسب نیاز دارد.

وی وجود کارشناسی‌های نادرست در حوزه مالیات موجب علی الراس شدن مالیات‌های تولیدکنندگان عنوان کرد و افزود: متأسفانه ممیزهای اداره مالیات به دلیل فقر اطلاعاتی اکثر دست اندرکاران صنف چوب آنها را با مالیات‌های سنگین جریمه می‌کنند.

حاجی محمدی نبود ساماندهی در دریافت مالیات ارزش افزوده از کارگاه‌های بزرگ سبب ورشکستگی صنعت چوب قم شده است، گفت:نبود نوآوری در تولید و ضعف در ارتباط‌ گیری و مستعمل بودن ابزارهای تولید، عدم حمایت بانک ازجمله گرفتاری‌هایی صنعت چوب استان قم است.

وی به نقش سازمان‌های مالیاتی و بانک‌ها در رکود و ضعف صادرات و توسعه صنایع چوب قم اشاره کرد و اظهار داشت: مشکلات ریز و درشت اداری سبب شده که صنعت چوب قم به رغم اینکه دومین صنعت مهم تولید مبلمان کشور است با رکود درگیر باشد.

نا گفته های رئیس اتحادیه چوب

یاسر معماریان رئیس اتحادیه درود گران قم، از وجود 3 هزار واحد صنفی در قم خبر داد و افزود: بیش از 800نفر نیز در بخش توزیع و خدمات فعالیت می کنند.

وی گفت: راه‌اندازی شهرک صنعتی چوب، طرحی و ثبت ملی کالاهای بومی به جهت جلوگیری از کپی رایت، اقدام به درجه‌بندی تولید و فروش صنایع چوب از جمله فعالیت‌های این صنف در قم بوده است اما صنعتگران به دلایلی از شهرک ثامن الائمه استقبال نمی کنند وهمچنین مشکلی وجود دارد این است دورود گران قم معتقد هستند انتقال به شهرک به زیان ماست چرا که شهرک چوب قم شرایط شهرک های صنعتی را ندارد باید در قالب دفاتر شرکت فعالیت کنند که دراین صورت باید ارزش افزوده بپردازند که میزان پرداختی ارزش افزوده بیش ازمیزان مالیات است.

رئیس اتحادیه درودگران قم به اشتغال‌زایی حداقل 12 هزار نفری صنعت چوب قم اشاره کرد و گفت: از آنجایی که صنایع چوب گسترده و پر کاربرد است اشتغال‌زایی غیر مستقیم بسیاری پیرامون این صنعت ایجاد شده است اما متاسفانه وقتی فرصت برگزاری نمایشگاه می شود 80درصد افراد شرکت کننده در غیر بومی هستند که برای ما جای سوال است چرا این فرصت را نباید در اختیار تولید کنند بومی قرار دهند.

معماریان با بیان اینکه هم اکنون در صنعت چوب استان مسئله ای که واحدها را به تعطیلی کشانده کمبود وگرانی چوب مورد نیازها واحدها است تصریح کرد: مشکل تهیه مواد اولیه چوب بسیار جدی است که واردات آن با ارز آزاد صورت می گیرد واگر حمایتی صورت نگیرد بی شک صنعت چوب قم جایگاه کشوری خود را از دست خواهد داد هم اکنون بخشی از واحدهای چوب بخاطر نداشتن توان وارد کردن چوب تعطیل شده اند.

رئیس اتحادیه درودگران قم که از عدم توجه به تولید کنندگان بومی آزرده خاطر است و افزود: طی جلساتی که مسئولان صنعت و معدن قم داشتیم قرار بود درسال 97دو نمایشگاه صنایع چوب قم در تیرماه و آبان ماه برگزارشود که تیرماه به پایان رسید ولی متاسفانه خبری از برپایی نمایشگاه نیست.

وی با بیان اینکه در قم چیزی حدود 90هزار نفرمعیشت آنان مستقیم و غیر مستقیم به این صنعت وابسته است گفت: امیدوارم در این زمینه بخش دولتی تمهیداتی بیندیشند تا این مشکل موجود برطرف شود چرا که اکثر واحدها به خاطر نبود چوب و گرانی این کالای وارداتی در آستانه تعطیلی هستند وذخیره بسیاری از واحدها رو به اتمام است و نمی دانیم دراین شرایط وضعیت صنعت چوب به کجا خواهد انجامید.

معماریان تصریح کرد: «چوب راش گرجستان »یکی از بهترین چوب های مناسب و پرکاربرد است که درحال حاضر با «ارز 8هزار تومانی وارد می شود» که «چند برابر قیمت سال گذشته است» و وارد کردن با این قیمت به صرف تولید کننده نیست مگر اینکه حمایتی صورت بگیرد در غیر این صورت حیات صنعت چوب استان قم دچار مشکل می شود و به طور حتم واحدها تعطیل خواهند شد.

واما راهکار مسئولان...

محمود سیجانی رئیس صنعت ، معدن و تجارت قم تصریح کرد: درحال حاضر اولویت تخصیص ارز دولتی با 1400کالاهای اساسی است و چوب در اولویت چهارم قرار دارد، ولی باز هم بررسی می کنیم ببینم چه راهکاری برای حل این مشکل وجود دارد.

آنچه که از ظواهر امر پیداست ادامه روند تولیدات صنعت قم دچار تزلزل شده است امیدواریم با تمهدیدات مدیران محله کاسه گری، قلب تپنده صنعت چوب قم دوباره نبضش به کار بیفتد، اینجا وقتی از کنار واحدهای تولیدی که می گذری منهای واحدهای راکد و خاموش، در کنار صدای دستگاه های cnc(منبت اتوماتیک) ودستگاهای برش چوب وچکش، صدای گفتگو و خنده کارگرها نیز شنیده می شود؛ امیدواریم حال اقتصاد ما بهبود یابد تا احوال این کارگران نیز بهتر باشد تا حال خانواده آنها نیز رو به راه شود چراکه حال خوب همه ما در گرو بهبود اوضاع خانوادهاست تا این خوبی به بطن هر محله و شهری نیز جریان یابد و«ای کاش حال اقتصاد ما خوب شود.»!

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار