محمدرضا قاسمی نیا
کد خبر: ۶۳۴۴۷۶
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۱:۴۴ 25 July 2018

تلاش برای حضور در کسوت مقدس خادمی روضه منور رضوی حضرت امام رضا علیه السلام و خواهر بزرگوارشان حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها و سایر امام زادگان و بقاع متبرک درکشور عزیز ایران و در عتبات عالیات و مکه مکرمه و مدینه منوره و قرارگرفتن در ردیف فرشتگان خادم، کاری پسندیده و ارزشمند و آرزوی همه ما می باشد.البته خدمت در هرمکان و با سمتی که شود نباید برای افراد فرقی داشته باشد و آن ها را مسئولیتی درجهت خدمت بشناسد.

ابوذر غفاری می گوید: از پیامبرخدا (ص) شنیدم که فرمودند: اسرافیل بر جبرئیل افتخار کرد که من بهتر از تو هستم ، جبرئیل سئوال کرد علتش چیست؟ گفت: چون از ساکنین عرش هستم. من هستم که در صور می دمم و نزدیک ترین فرشتگان به خدای متعال من هستم، جبرئیل پاسخ داد: من بهتر از تو هستم، اسرافیل پرسید چرا؟ گفت: چون من امین خدا بر وحی او هستم و فرستاده خدا بر انبیا و مرسلین هستم. کسوف و خسوف به دست من است و خداوند هیچ امتی را جز به دست من هلاک نکرده است.

اسرافیل و جبرئیل اختلاف خود را به سوی خدا بردند؛ خداوند به آن ها وحی فرمود که: ساکت باشید، به عزت و جلالم سوگند؛ که کسی را خلق کردم که بهتر از شما دوتا می باشد؛ گفتند: پروردگارا ما از نور خلق شده ایم ؛ آیا کسی را بهتر ازماخلق کرده ای؟ خدای متعال فرمود: آری و فرمان داد حجاب های قدرت کنار بروند؛ حجاب ها کنار رفت و بر ساق عرش ای گونه نوشته شده بود: لااله الاالله ؛محمدرسول الله ؛و علی و فاطمه و الحسن والحسین احباء الله (معبودی جز خدانیست ؛محمدفرستاده خداست؛وعلی وفاطمه وحسن وحسین دوستان خداهستند) ،جبرئیل گفت: پروردگارا تو را به حق آن ها از تو می خواهم که مراخادمشان قراردهی! خدای تعالی فرمود چنین کردم.

پیامبراکرم (ص) فرمودند :جبرئیل از اهل بیت است و خادم ما می باشد.

نکته ای که باید به آن اندیشه شود؛ قصد خدمت و یاری رسانی به زائران آن حضرات و ذوات مقدس است ،سئوال این است که اگر به حضورشان تشرف پیدا کنیم پاسخشان درتعریف و تبیین خادمی برای ما چه خواهدبود؟.

به یقین درکنار خادمی درحرم و بارگاه ملکوتیشان ؛کمک و امدادرسانی به نیازمندان و هم نوعان از مهم ترین توصیه ها و دستورات اهل بیت علیهم السلام می باشد و با سیره و سنت و رفتار خود الگوی تمام عیار برای ما هستند.

پیامبر خدا حضرت محمد صلی الله علیه وآله می فرمایند: هرکس برای برآوردن نیاز برادر مسلمانش کوشا باشد گویی 9 هزار سال با روزه داری روزها و شب زنده داری خدا را عبادت کرده است. و امام صادق علیه السلام می فرمایند که خداوند متعال فرموده است: مردم عیال من هستند و محبوب ترین آن ها کسانی اندکه در رفع نیازمندی های مردم تلاش کنند.

و در روایات آمده است که هرکس برادر مومنش از روی تنگدستی از وی کمک بخواهد و او با وجود توانایی از نزد خود یا دیگری او رایاری نکند؛ خدا در روز قیامت او را در حالی محشور می کند که دست هایش برگردنش بسته شده ! و تا پایان حساب رسی مردم به همین حال می ماند.و نیز هرکس نیاز برادر مومن خود را برآورد؛ به برآوردن حاجت خدا آغازکرده و خدا صد نیاز او را برآورد که دریکی ازآن ها بهشت است.

در هر جای عالم بتوانیم به مردم و انسان ها و مظلومین یاری رسانی داشته باشیم، خادمان با کرامت هستیم. حتی با رفتار خادمانه می شود فردی را به پیروی و دوستی خاندان وحی و گرویدن به قرآن کریم سوق داد.

پیروان و مریدان حضرات معصومین علیهم السلام در هر سمت؛ لباس؛ پست و شغل و در هرنقطه ای از این عالم وبا هر رنگ ؛ نژاد؛ زبان و ملیت هستند با انجام صحیح وظایف و به دور از درخواست و چشمداشت ومزدی وباکارجهادی و شبانه روزی می توانند خادمان افتخاری و بااخلاص آنان باشند! ؛وخادمی را که همان بندگی خداوند می باشد، منحصر در امکنه و محدوده خاص نمی دانند.

خادمان با کرامت لحظه لحظه عمرشان را حضور در شیفت حرم می دانند و همه جا برایشان حریم حرم است وحرم آل البیت علیهم السلام را حرم خداوند می بینند و بر این اعتقاد دارند.

ولایت پذیری ؛مهربانی ،گذشت ،ایثار،فداکاری ؛نظم؛وجدان، تعهد،عدالت ،مساوات ،ادب ،اخلاق ،خوش خویی وخوش رفتاری و عشق به خدمت از ویژگی ها و شرایط خادمان عزیز باید باشد.

فرد خادم نشانی معیّن و روشن از شخصیتی دارد که در کسوت خادمی او می باشد و شایسته است در رفتار و گفتارش او را الگو و اسوه قرار دهد و شاهد و ناظر و حاضر برهمه حالات و آنات بداند.

حرکات خادم صادق حقیقی نمادی از رفتار آن شخصیت عظیم الشان است. و باخدمت کریمانه اش ویاری رسانی و فراهم سازی نیازهای مردم و رفع گرفتاری آنان به خداوند نزدیک می شوند. و رضایت و شادی حضرات علیهم السلام؛ رضایت خداوند متعال را به ارمغان می آورد.

خادم با کار خود به آن شخصیت نشان می دهد که خدمت من به زایران ودوست داران شما خدمت به خودشماست و با گفتار و رفتارمان پیش از آن که از ما کمک و یاری طلب کنند کریمانه و مشتاقانه به سویشان می رویم و زینت و زیبایی برای شما هستیم!

خادمان کریم هرجا هستند با سبقت از دیگران برای انجام کارهای خیر و نیکو و خدمات داوطلبانه به انسان ها ؛ برای کسب فضیلت و ثواب جایی را به منظور به جای آوردن دو رکعت نماز بالاسر پیدا می کنند و با خدمت خود سلامت و رستگاری دنیا و آخرت را با توسل به خاندان عصمت وطهارت علیهم السلام درخواست می کنند.

محمدرضا قاسمی نیا
معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش قم

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار