آیت الله مکارم شیرازی:
آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید گفت: پیامبر اکرم(ص) و ائمه هدی پیشگام در خدمت رسانی و حل مشکلات مردم بودند که نشان می دهد کمک به نیازمندان جزو اساسی ترین تعلیمات اسلام است، به ویژه اگر نیازمندان افراد حادثه دیده باشند.
کد خبر: ۶۳۰۹۸۶
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۷ 16 July 2018

به گزارش تابناک قم، دفتر آیت الله مکارم شیرازی اعلام کرد که وی در دیدار رییس و جمعی از مسئولان هلال احمر کشور با بیان این که ائمه طاهرین(ع) عملا برای نجات انسان ها و حل مشکلات مردم اقدام و خدمت می کردند، افزود: اسلام اهمیت فوق العاده ای نسبت به خدمت به مردم می دهد.

وی گفت: کمک کردن به افراد حادثه دیده که کار هلال احمر است از نظر تعلیمات اسلامی ثواب مضاعف دارد، بنابراین قبل از این که هلال احمر تشکیل شود در تعلیمات اسلامی به نحو کامل به این موضوع ها اشاره شده است.

وی تصریح کرد: بهترین دلیل آن آیه معروف قرآن است که می فرماید اگر کسی انسانی را از مرگ نجات دهد گویا دنیایی را زنده کرده است، بر اساس روایات ظاهر آیه این است که کسی انسانی را ز غرق شدن، آتش سوزی و مانند آن نجات دهد، اما معنای باطنی این است که افراد انسان ها را از ضلالت و گمراهی نجات دهند و به سوی هدایت دعوت کنند؛ بنابراین نجات مادی و معنوی در این آیه جمع است.

آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به فعالیت سازمان ها و نهادهای مختلف برای رسیدگی به نیازمندان ابراز داشت: ویژگی هلال احمر این است که به سراغ حادثه دیدگان می رود، حادثه منحصر به کشور ایران نیست و در همه کشورها وجود دارد و دنیا خالی از حوادث نیست، از این رو باید عده ای آماده باشند که به داد افراد حادثه دیده برسند.

وی اضافه کرد: در جاهایی که حادثه پیش می آید زمان بسیار مهم است، در بسیاری از موارد اگر نیروهای امدادی در ساعت اول که وقت طلایی به شمار می رود برسند می توانند افراد بیشتری را نجات دهند، گروهی باید گوش به زنگ باشند تا وقتی حادثه ای پیش آمد سریعا برای امدادرسانی اقدام کنند.

وی گفت: هلال احمر باید افراد تحت مدیریت خود را برای سرعت عمل بیشتر تعلیم دهد، نیروهای امدادی باید تمرینات و مانور لازم را داشته باشند تا با سرعت وارد عمل شوند، نیروها باید با آموزش های قوی پرورش داده شوند تا در زمان نیاز وجود خود را نشان دهند.

وی ادامه داد: هلال احمر باید اولویت ها را در نظر داشته باشد، گاهی ممکن است 2 حادثه اتفاق بیفتد که یکی حاد و دیگری غیر حاد است که باید با رعایت اولویت ها عمل کرد؛ باید به نیروها آموزش داده شود تا از سرمایه ها و امکانات موجود حداکثر استفاده را انجام دهند تا اسراف و اتلاف نشود.

این مرجع تقلید با بیان این که امکانات هلال احمر محدود است، خاطرنشان کرد: گاهی نیازها نامحدود است و در این صورت باید با برنامه ریزی دقیق و مصرف درست کارها را پیش برد تا امکانات هدر نرود و از خیرین کمک گرفته شود.

آیت الله مکارم شیرازی افزود: هلال احمر می تواند در زمینه کمک به حادثه دیدگان و پرورش روح انسانیت و نوع دوستی در نیروها اثرگذار باشد، انسان صدقه دهنده و یاری رسان به نیازمندان پرورش روحی پیدا می کند و روح انسانیت در او تقویت می شود؛ بنابراین هلال احمر می تواند برای جوانان درس شود تا علاوه بر استفاده از ظرفیت جوانان، به آنان درس انسانیت و فداکاری دهد.

وی گفت: امروز خبر رسانی خوب حرف اول را می زند، باید خبررسانی شود که هلال احمر چقدر در حوادث مختلف فعال بوده است، باید اخبار کارها منتشر شود، چراکه سرمایه اصلی هلال احمر اعتماد مردم است، اگر سرمایه اعتماد وجود داشته باشد جلب کمک انسانی و مادی می شود.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار