رئیس سازمان بهزیستی استان قم گفت: بیش از 90 درصد متکدیان، نیازمند نیستند یا این پول را صرف خرید مواد مخدر می کنند.
کد خبر: ۶۳۰۵۳۷
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۰ 15 July 2018

به گزارش تابناک قم،رضا سلیقه در نشست خبری که به مناسبت هفته بهزیستی برگزار شد، گفت: برنامه‌های هفته بهزیستی از روز جمعه 22تیر شروع و تا پایان هفته بهزیستی ادامه دارد؛ اعزام مددجویان سازمان به اردو راهیان نور، اعزام معلولین ذهنی به مسابقات جشنواره ورزشی کشوری و رونمایی از کتاب "عشق آهنین" نوشته شده توسط یکی از معلولین، از جمله برنامه هایی است که در این چند روز اجرا شده است.

وی تصریح کرد: اجرای طرح کشوری بسته جامع آموزشی و توانبخشی کم توانان ذهنی در روز دوشنبه همراه با یکی از مسئولین کشوری در یکی از مراکز توانبخشی، بازدید خادمین حرم مطهر امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) از مراکز توانبخشی سازمان در روز سه شنبه و افتتاح مرکزغیردولتی روزانه ضایعات نخاعی در روز چهارشنبه در مرکزرعد فاطمیه از دیگر برنامه های هفته بهزیستی است.

سلیقه افزود: در این هفته تعدادی از پروژه‌ها از جمله مرکز مشاوره ایران و دومین پایگاه اورژانس اجتماعی در پردیسان افتتاح می‌شود؛ حضور در جمع اساتید موسسه امام خمینی(ره) و ارائه گزارش عملکرد نیز از دیگر برنامه‌های سازمان بهزیستی به مناسبت هفته بهزیستی است.

وی عنوان کرد: تقدیر از دختران مراکز بهزیستی در همایش روز دختر، غبارروبی مزار شهدا و دیدار با خانواده های ایثارگران بهزیستی، حضور پرسنل بهزیستی در نماز جمعه و سخنرانی یکی از مسئولین سازمان به عنوان سخنران پیش از خطبه از جمله برنامه های پنجشنبه و جمعه این سازمان است.

سلیقه با اشاره به اینکه امروزه سازمان بهزیستی به عنوان یک سازمان حمایتی_اجتماعی شناخته می‌شود و در برنامه ششم توسعه براینکه سازمان بهزیستی متولی بحث آسیب های اجتماعی است تاکید شده است، گفت: با توجه به وضعیت بد اقتصادی مردم، با افزایش درخواست برای قرارگرفتن تحت پوشش دستگاه‌های حمایتی مواجه شده ایم؛ در حال حاضر 22هزار نفر از معلولین یا به عبارتی 22هزار خانواده و3هزار نفر از زنان بی سرپرست و در مجموع حدود 8 درصد از جمعیت استان قم تحت پوشش سازمان بهزیستی قراردارند و بیش از 1000 خانواده در نوبت خدمات دهی قرار دارند که ورود این خانوارها به چرخه حمایت نیازمند تامین اعتبارات است.

وی افزود: با حمایت دولت و پیگیری رئیس سازمان بهزیستی کشور، مبلغ 22هزار میلیارد تومان بودجه تامین شده تا خانوارهای در نوبت را وارد چرخه حمایت کنیم.

رئیس سازمان بهزیستی استان قم ادامه داد: در سال گذشته افزایش سه و نیم برابری مستمری و امسال نیز افزایش10درصدی برای مددجویان داشته ایم، البته این مستمری بیشتر به معلولین شدید تعلق می‌گیرد که از کل معلولین تحت پوشش 6500 خانواده مستمری دریافت می کنند؛ هر سال کمیسیون پزشکی برای معلولین تشکیل می‌شود و بنا بر تشخیص کمیسیون تعدادی از معلولین که افزایش معلولیت داشته‌اند به عنوان مستمری بگیر معرفی می‌شوند؛ غیر از مستمری، هزینه‌های دیگر مانند هزینه درمان هم از طریق بهزیستی پرداخت می‌شود؛ مشکلات بیمه مددجویان مرتفع شده و 20هزار دفترچه بیمه سلامت در اختیار مددجویان قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه حدود 198 نفر از دانشجویان معلول از شهریه دانشجویی استفاده می‌کنند، گفت: دریافت کمک هزینه ایاب و ذهاب توسط 570 نفر، هزینه ازدواج و هزینه یارانه نگهداری در مراکز، از دیگر مواردی است که سازمان بهزیستی در تهیه آن‌ها به خانواده‌های تحت پوشش کمک می‌کند.

دکتر سلیقه افزود: حدود 40 مرکز توانبخشی در استان مجوز فعالیت دارند و در حدود 2هزار نفر در این مراکز نگهداری می شوند، دولت بابت هر نفر از معلولین پذیرش شده در این مراکز 580 هزار تومان یارانه پرداخت می‌کند و نزدیک به یک و نیم میلیارد تومان هزینه نگهداری این تعداد معلول در مراکز توانبخشی پرداخت می شود.

وی با بیان اینکه سیاست سازمان مبنی بر توسعه مراکز نگهداری و سالمندان نیست، عنوان کرد: نزدیک به 9 درصد جمعیت استان را افراد بالای 60 سال تشکیل می‌دهند و نیاز به مراکز سالمندان در سال های آینده افزایش پیدا می‌کند، در حال حاضر 3 مرکز شبانه روزی سالمندان و 1 مرکز روزانه در استان فعال است؛ سیاست سازمان بر توسعه مراکز روزانه است، چراکه اگر سالمندان از خانواده هایشان حذف شوند مشکلات روحی و روانی شدیدی پیدا می‌کنند.

دکتر سلیقه با اشاره به اینکه دو نیاز اصلی و اساسی مددجویان بهزیستی، مسکن واشتغال است، تصریح کرد: در سال‌های گذشته 2100 واحد مسکونی ساخته و تحویل مددجویان بهزیستی شده است و 700 نفر از تسهیلات اشتغال استفاده کردند، در این نوع تسهیلات،هر مددجو می‌تواند تا سقف 20 میلیون تومان با بهره 4درصد تسهیلات دریافت کند؛ از دیگر تسهیلات بهزیستی بحث پلاک ویژه است، معلولینی که توانایی رانندگی داشته باشند، می توانند با مراجعه به سازمان، معرفی نامه دریافت پلاک ویژه معلولیت با آرم ویلچررا بگیرند و با ارائه آن به مراکز راهنمایی و رانندگی پلاک ویژه را دریافت کنند.

وی ادامه داد: یکی از سیاست های سازمان بهزیستی، ارائه خدمات در نزدیکترین محل است تا از تردد بی مورد مددجویان جلوگیری شود، به همین منظور مراکز غیردولتی در مناطق مختلف استان راه اندازی شده تا هر مددجو بتواند به نزدیک ترین مرکز به محل سکونت خود مراجعه کند و خدمات دریافت کند.

رئیس سازمان بهزیستی استان قم عنوان کرد: پیشگیری از اولویت‌های سازمان بهزیستی است و بر همین اساس، خدماتی در زمینه مشاوره، پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، اعتیاد، درمان اعتیاد و پیشگیری از معلولیت ارائه می‌شود؛ در همین راستا حدود 24 مرکز مشاوره در استان ایجاد شده و شماره 1480 در زمینه مشاوره تلفنی فعال است که آموزش های پیش از ازدواج و مهارت‌ها را نیز شامل می شود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه 50درصد معلولیت ها با استفاده از مراکز غربالگری و مراکز مشاوره ژنتیک قابل پیشگیری است، 6 مرکز ژنتیک در استان دایر شده که سال گذشته نزدیک به 3700 نفر مراجعه به این مراکز ثبت شده است، در زمینه هزینه های آزمایش های تخصصی ژنتیک، سازمان بهزیستی 5 تا 6 میلیون یارانه برای هر نفردر نظر گرفته است.

وی با بیان اینکه استان قم در زمینه معلولیت شنوایی و بیماری‌های اعصاب و روان از میانگین کشوری بالاتر است، گفت: در استان به طور میانگین هر سال 25هزار تولد ثبت می‌شود که از این تعداد سال گذشته بیش از 20 هزار نفر معاینه شنوایی شده اند؛ بحث شنوایی از جمله مواردی است که اگر در ماه های اول تولد شناسایی شود، در درصد بالایی از کودکان قابل پیشگیری و درمان است.

سلیقه تصریح کرد: در سال گذشته نزدیک به 42 هزار بینایی سنجی از کودکان زیر 6 سال صورت گرفته که تقریبا869 نفر از کودکان دارای مشکلات مختلف بینایی بوده اند و به سمت درمان های تخصصی هدایت شده اند که خدمات بعدی این طرح‌ها به صورت رایگان انجام می‌شود؛ هزینه عمل کاشت حلزون حدود 40 میلیون تومان است، اما با توجه به این که این کودکان بعد ازعمل، شنوایی خود را به دست می آورند، سازمان بخشی از این پول را متقبل می‌شود.

وی در ادامه گفت: در حال حاضر بیش از 80 مرکز درمان اعتیاد به صورت سرپایی و 9 کمپ ترک اعتیاد در استان فعال هستند، سالانه 12 هزار نفر از معتادین در مراکز ترک اعتیاد خدمات دریافت می‌کنند که دربهترین حالت 20درصد به بهبودی کامل دست پیدا می‌کنند.

رئیس سازمان بهزیستی استان قم افزود: مهدکودک ها در حوزه اجتماعی سازمان بهزیستی قرار می‌گیرد و اکنون حدود 70 مهدکودک در استان دایر است؛ سازمان بهزستی برای مهدکودک های 0 تا 6 سال و آموزش و پرورش برای مهدکودک‌های 5 تا 6 سال "پیش دبستانی" و سازمان تبلیغات برای مهدهای قرآنی مجوز صادر می‌کنند، این سیستم چند مدیریتی باعث شده تا تعداد زیادی مهدکودک بدون مجوز در استان فعالیت کنند، بیش از 400 مرکز شناسایی شده اند که یا مجوز ندارند یا آموزش‌های استاندارد ارائه نمیدهند، لیست این مراکز تهیه شده و در اختیار مراجع قانونی قرار داده شده است.

وی گفت: حدود 200 کودک بی سرپرست یا بد سرپرست در 7 مرکز نگهداری کودکان در استان حضور دارند، در حال حاضر بین 300 تا 350 خانواده متقاضی فرزند در نوبت هستند و پرونده تشکیل داده اند؛ تعداد کودکان بد سرپرست در طی سال های اخیر افزایش یافته و خانواده‌هایی که شرایط نگهداری فرزندان خود را ندارند توسط مراجع قضایی به سازمان معرفی می شوند، کودکان این خانواده‌ها در مراکز سازمان نگهداری می شوند تا زمانی که شرایط خانواده برای پذیرش مهیا شود و یا سلب صلاحیت شوند و این کودکان تحویل خانواده‌ای که شرایط نگهداری را دارند، شود.

سلیقه ادامه داد: سالیانه بیش از 1000 خانم آسیب دیده و کودک کار و بیش از 1500 متکدی شناسایی و تحویل مرکز می شوند، با توجه به درآمد بالای تکدی گری، این افراد بعد از بازگشت به جامعه دوباره به این کار می‌پردازند؛ تنها راه جمع آوری این افراد این است که آگاه سازی انجام شود و مردم به این افراد کمک مالی نکنند، چرا که این افراد فرهنگ دوری ازکار و تنبلی را ترویج می‌کنند و این در حالی است که بیش از 90 درصد متکدیان نیازمند نیستند یا این پول را صرف خرید مواد مخدر می‌کنند.

وی با اشاره به راه اندازی خانه امن، عنوان کرد: خام هایی که مورد همسرآزاری قرار می‌گیرند یا در خانه تحت فشار هستند و یا موارد کودک آزاری می‌توانند به این خانه‌ها مراجعه کنند تا پذیرش شوند.

وی گفت: خانواده‌هایی که که چندقلو دارند، می توانند تا دو سال از خدمات بهزیستی استفاده کنند که این خدمات شامل تهیه شیرخشک، تهیه پوشک و به ازای هر قل ماهیانه مبلغ 50هزارتومان مستمری است.

سلیقه در آخر با تشکر از خیرین استان عنوان کرد: سالیانه حدود 40میلیارد تومان هزینه افراد معلول می‌شود که اگر کمک خیرین نباشد، سازمان به تنهایی از عهده این هزینه‌ها برنمی آید.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار