آیت‌الله مکارم شیرازی:
یکی از مراجع تقلید با بیان اینکه پایان عمر وهابیت نزدیک است گفت: وهابیت بر اثر مخالفت با مذهب شیعه درحال متلاشی شدن است.
کد خبر: ۶۳۰۳۲۴
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۴ 15 July 2018

به گزارش تابناک قم، آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی در مراسم افتتاحیه دومین جشنواره ملی کرامت و شانزدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) که در شبستان حرم حضرت معصومه(س) برگزار شد، طی سخنانی با بیان اینکه امروز روز با برکتی است، اظهار کرد: دهه کرامت با ولادت حضرت معصومه(س) آغاز و با ولادت برادر ایشان به پایان می‌رسد.

وی اضافه کرد: من به خادمان و مسؤولان آستان‌های مقدس فرا رسیدن دهه کرامت را تبریک می‌گویم و امیدوارم این دهه مبارک سرآغازی برای رفع مشکلات کشور ایران و سایر کشورهای اسلامی به برکت دعاها و توسلات باشد.

این مرجع تقلید با تاکید بر اینکه توسل به اهل‌بیت(ع) از گمراهی افراد جلوگیری می‌کند، تصریح کرد: حقیقت این موضوع را در مباحث اخلاقی و فقهی به خوبی درک کرده‌ایم، اکثریت جمعیت غیر شیعه مسلمان قائل به موضوع جنگ هستند و با صراحت می‌گویند انسان قدرتی بر اعمال خود ندارد و آنچه خدا بخواهد انجام می‌شود اما ما در سایه امامت معصومین طرفدار آزادی انسان‌ها هستیم.

وی‌ با اشاره به اینکه اکثریت جمعیت غیرشیعه مسلمان معتقد به عدم حجیت عقل هستند، مطرح کرد: این افراد عقلانیت را از اسلام حذف می‌کنند درحالی که ائمه اطهار(ع) به پیروی از قرآن کریم عقلانیت را تحکیم کرده‌اند یعنی اگر اسلام از دریچه عقاید پیروان اهل‌بیت(ع) دین را مشاهده کنیم اسلام همراه با عقلانیت خواهد بود.

آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان اینکه در روایات اهل‌بیت(ع) تاکید زیادی به زیارت قبور معصومین(ع) و وابستگان به ایشان شده است، عنوان کرد: گاهی خیال می‌شود این اصرار برای رسیدن به فیض و ثواب است درحالی‌که این یک مسئله سیاسی مهم است که جمعیت شیعه را مقابل هجوم دشمن حفظ کرده است.

وی با تاکید بر اینکه هرساله چندین برابر حجاج خانه خدا، زائران اربعین در کربلا گردهم می‌آیند، گفت: می‌توان این نتیجه را گرفت که اگر دعوت به زیارت‌ها نبود با حمله‌هایی که به مکتب اهل‌بیت(ع) می‌شود، چیزی از این مکتب باقی نمی‌ماند.

این مفسر برجسته قرآن کریم از زیارت معصومین(ع) به‌عنوان رمز بقای تشیع نام برد و گفت: اگر زیارت معصومین(ع) نبود مشکلات زیادی برای پیروان مکتب اهل‌بیت(ع) ایجاد می‌شد.

وی ادامه داد: اثر دیگر زیارت شناخت یکدیگر است، همان‌طور که در مراسم حج مسلمانان کشورهای مختلف با یکدیگر آشنا می‌شوند در زیارت ائمه اطهار(ع) نیز این نکته مثبت مشاهده می‌شود و این نشان می‌دهد که پیروان مکتب اهل‌بیت(ع) فقط در ایران نیستند و ما در کشورهای مختلف برادران و خواهرانی داریم که با آشنایی آن‌ها روحیه پیدا می‌کنیم.

آیت‌الله مکارم شیرازی اضافه کرد: زیارت در احیا و بقای مذهب آثار بسیاری دارد و اگر زیارت قبور مقدس نبود نمی‌توانستیم به شیوه مطلوب به آشنایی مردم با آموزه‌های دینی برسیم.

وی با بیان اینکه وهابیت بر اثر مخالفت با مذهب شیعه درحال متلاشی شدن است، گفت: پایان عمر وهابیت نزدیک است چراکه این افراد به غیر از حج فرصت دیگری برای تشکیل کنگره و رسیدن به انسجام ندارند.

این استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: موضوعی که وهابیون به ما نسبت می‌دهند این است که گردهم آمدن دور ضریح ائمه اطهار(ع) بوی شرک می‌دهد، ما در پاسخ به آن‌ها می‌گوییم که آیا با این نگاه طواف دور سنگ‌های کعبه هم شرک محسوب نمی‌شود، همان‌طور که در اینجا نیت پرستش کعبه نیست، در زیارت نیز هدف پرستش ائمه اطهار نیست.

وی افزود: درحالی‌که اهل‌بیت(ع) دست ما را گرفته و از گمراهی نجات داده‌اند، عده دیگری مسیر دیگری را دنبال کرده و به گمراهی رسیده‌اند، ما باید شاکر این موضوع باشیم که در دنیای کنونی فرهنگ زیارت تبلیغات دشمن را خنثی می‌کند.

آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان اینکه زیارت معصومین(ع) دارای فلسفه حیاتی و سیاسی است، عنوان کرد: بر خلاف وسوسه‌های وهابیون که به دنبال از بین بردن فرهنگ زیارت هستند ما باید بیشتر به این فرهنگ اهمیت دهیم و دهه کرامت نیز فرصت خوبی برای آشنا شدن با مکتب، اخلاق و سیره اهل‌بیت(ع) است.

وی ادامه داد: سعد اشعری از بزرگان شیعیان قم بعد از اینکه حضرت فاطمه معصومه(س) در این سرزمین دفن شد، خدمت امام رضا(ع) رسید، امام فرمودند که «به برکت شفاعت بانوی کرامت ممکن است تمام شیعیان اهل‌بیت(ع) وارد بهشت شوند» اما باید به این موضوع توجه شود که شیعه بودن نیز ویژگی‌های مشخصی دارد.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: کشور و جهان اسلام گرفتار مشکلات بزرگی است که امیدواریم به برکت معصومین(ع) و دهه کرامت مشکلات فعلی نیز رفع شود و آینده درخشانی در انتظار جهان اسلام باشد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار