انتظار طولانی برای دریافت نوبت سونوگرافی از پزشک زن در حالی در قم مورد اعتراض است که رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم بسیاری از درخواست‌های سونوگرافی را غیرضروری می‌داند.
کد خبر: ۶۲۹۵۳۴
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۹ 12 July 2018

به گزارش تابناک قم، انتظارهای چندماهه برای دریافت یک نوبت انجام سونوگرافی توسط پزشک زن، مشکلی است که بسیاری از زنان قمی به آن اعتراض دارند، اعتقادات مذهبی و شرایط ویژه شهر قم سبب شده است که بسیاری از زنان قمی راضی نشوند برای انجام سونوگرافی به پزشکان مرد مراجعه کنند، همین موضوع بار مراجعه به رادیولوژیست‌های زن را افزایش داده و در نتیجه نارضایتی مراجعه کنندگان از انتظارهای طولانی مدت را هم به همراه دارد.

مردم در حالی از کمبود پزشک زن در این حوزه انتقاد دارد که رئیس دانشگاه علوم پزشکی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر می‌گوید: برای حل این مشکل ضرورتی ندارد که تعداد رادیولوژیست‌های زن را افزایش دهیم بلکه با تربیت تکنسین در این رشته می‌توانیم این مشکل را حل کنیم.

به اعتقاد ابوالفضل ایرانی خواه امروز در دنیا هم این رویکرد حاکم شده است و تکنسین‌ها در اجرای خدمات پاراکلینیکی ورود کرده‌اند چرا که با هزینه بسیار پایین‌تر دوره‌های کوتاه‌تر به انجام می‌رسد و بار کمتری برای دولت خواهد داشت.

به گفته وی در این روش، دستور متخصص توسط تکنسین انجام می‌شود و پزشک متخصص که در یک مرکز فرماندهی که حتی ممکن است در خود مرکز نباشد حضور دارد و با دریافت نتایج آزمایش‌های گزارش نهایی را صادر کند. همان‌طور که امروز این روش در ام آر آی و سی تی اسکن نیز به کار گرفته می‌شود و در سیستم سونوگرافی نیز این بازنگری‌ها در حال انجام است.

تربیت کارشناس برای انجام خدمات پاراکلینیکی

آن طور که ایرانی خواه گفته است، مسئله کمبود سونوگرافیست زن پیش از این نیز توسط نمایندگان قم در مجلس شورای اسلامی مطرح شده بود و درخواست کرده بودند که با رایزنی با وزارت بهداشت تا چند سال دانشجو در رشته رادیولوژی تنها از بین زنان جذب شود، در حالی که کمبود حاد و ویژه‌ای در استان در رابطه با رادیولوژیست‌های زن وجود ندارد، بلکه مشکل اصلی ضعف فرهنگ سلامت در جامعه و درخواست‌های غیرضروری انجام خدمات پاراکلینیکی است.

ایرانی خواه اعتقاد دارد که این حجم از درخواست بیمار برای انجام خدمات پاراکیلینیکی از جمله سونوگرافی پزشکان را هم به این سمت و سو سوق داده است و حتی گاهی برای ساده‌ترین بیماری‌ها نیز درخواست انجام سونوگرافی وجود دارد که همین موضوع هزینه‌های بسیار زیادی را به سیستم درمان کشور تحمیل می‌کند.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار