آیت‌الله سعیدی:
تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) گفت: امروزه شبهات زیادی کانون‌های خانواده‌ها را هدف گرفته‌اند و شایعات و دروغ‌ها به‌صورت گسترده ایجاد می‌شود که نیازمند بررسی و پاسخگویی در مساجد است.
کد خبر: ۶۲۹۰۹۲
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۳ 11 July 2018

به گزارش تابناک قم، آیت‌الله سید محمد سعیدی در نشست اعضای ستاد قرارگاه فرهنگی مسجد استان قم در سالن محراب حرم مطهر برگزار شد، با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری درباره مساجد، گفت: بر اساس نظر رهبر معظم انقلاب، شیوه‌های اجرایی در مساجد باید به‌صورت تخصصی و آموزش داده‌شده باشد و تأثیرگذاران و فعالان فرهنگی مساجد باید نسبت به آن‌ها آگاه باشند.

وی با بیان این‌که مقام معظم رهبری تأثیر تبلیغ در مساجد را بیش از دیگر عرصه‌های تبلیغی حتی رسانه‌ها می‌دانند، گفت: تبلیغ رودررو و نفس به نفس تأثیر بسیاری در هدایت انسان‌ها دارد، تبلیغی که تأثیر آن حتی از تبلیغات رسانه‌ای و فضای مجازی نیز بیشتر است.

امام‌جمعه قم پاسخگویی به شبهات در مساجد را دیگر دغدغه رهبری دانست و گفت: شبهات موانعی هستند که جلوی حرکت انسان در مسیر درست قرار می‌گیرند و نمی‌گذارند سخن حق در دل‌وجان انسان‌ها نفوذ یابد. امروزه شبهات معرفتی و اخلاقی زیادی که کانون‌های خانواده‌ها را هدف گرفته‌اند و شایعات و دروغ‌ها به‌صورت گسترده ایجاد می‌شود که نیازمند بررسی و پاسخگویی در مساجد است.

آیت‌الله سعیدی بابیان این‌که امام جماعت و مبلغان در مساجد باید مخاطب شناس باشند و مطابق با نیاز مردم و به‌روز سخن بگویند، گفت: برای این‌که کارهای فرهنگی و اجرایی در مساجد در مسیر درست باشد، باید الگوهایی در این عرصه داشته باشیم که بهترین الگوها پیامبر(ص) و اهل‌بیت ایشان است که باید شیوه‌های کاری آن‌ها در مساجد بررسی شود.

وی درباره اهمیت مدیریت در مساجد گفت: مسجد کمتر از یک واحد اداری یا تجاری نیست، بلکه پیچیده‌تر هم هست؛ در مسجد از یک‌سو تنوع مخاطب وجود دارد و از سوی دیگر ورود مخاطبان به این مکان مقدس باادبی خاص برای عبادت و پالایش روح انجام می‌شود. اکثر مردم برای پالایش روح به مسجد می‌آیند و در این مکان به استغفار و عبادت می‌پردازند؛ امام جماعت، قاری، مداح و افراد تأثیرگذار در مساجد باید نسبت به این مسئله اهتمام داشته باشند.

تولیت آستان مقدس کریمه اهل‌بیت(س) در ادامه با اشاره به روایتی از امام علی علیه‌السلام درباره آنچه انسان‌ها در مساجد به دست می‌آورند گفت: بر اساس سخن این امام همام، کسانی که به مسجد می‌روند، دوست الهی پیدا می‌کنند و علم و دانش نو و تازه به دست می‌آورند. مسجد باید طوری باشد که وقتی افراد وارد آن می‌شوند، دنبال رفیق باشند و اگر کسی در این مکان مقدس سخنی می‌گوید یا مدحی می‌خواند، باید دربردارنده مطالبی جدید برای مخاطبان باشد.

وی افزود: بر اساس سخن امام علی علیه‌السلام، کسی که در مسجد وارد می‌شود، برای تثبیت عقاید و ایمان خود دلایل محکم به دست می‌آورد؛ بر این اساس مطالبی که در مسجد گفته می‌شود، باید مستند و همراه با دلایل محکم و دور از هرگونه خرافه یا بر اساس خواب‌ها باشد.

آیت‌الله سعیدی ادامه داد: امام علی علیه‌السلام در ادامه می‌فرمایند که این افراد با آمدن به مسجد کلمه‌ای که موجب هدایتشان بشود، می‌شنوند، رحمت مورد انتظار شامل حالشان می‌شود، موعظه‌ای که می‌شنوند آن‌ها را از فساد و گناه بازمی‌دارد و انسان از روی ترس یا از روی حیا گناه را ترک می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: مسجد نیازمند برنامه‌ریزی واقع بینانه و بر اساس اقتضائات زمانی و مکانی است. ممکن است برنامه‌ای دریکی از مساجد نتیجه مثبتی داشته باشد ولی همان برنامه در مسجدی دیگر به نتیجه مطلوبی ختم نشود؛ ازاین‌رو برنامه‌ریزی‌ها باید دقیق و بر اساس واقعیت‌ها باشد تا در مرحله اجرا با مشکل مواجه نشود.

حرکت در مسیر درست با پویا بودن مساجد امکان‌پذیر است

معاون جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز در این جلسه گفت: دنیا می‌خواهد ما را از مسیر درست خارج کند؛ در این میان وظیفه ما این است که هر آنچه خداوند از ما می‌خواهد بر روی زمین انجام دهیم و این کار با آباد کردن و پویا بودن مساجد امکان‌پذیر است.

حجت‌الاسلام آشتیانی گفت: بر اساس آیه قرآن کریم، اگر جن و انس بر طریقه ایمان و دین استقامت ورزند، خداون آنها را از آبی فراوان سیراب می‌کند. خداوند می‌فرماید که اگر می‌خواهید دنیای شما هم آباد باشد، جز از طریق ایمان و تقوا راهی نیست.

وی بابیان این‌که اگر ایمان و تقوا نباشد، جز مشکلات چیزی وجود نخواهد داشت، گفت: دنیا می‌خواهد ما را از مسیر درست خارج کند؛ در این میان وظیفه ما این است که هر آنچه خداوند از ما می‌خواهد بر روی زمین انجام دهیم و این کار با آباد کردن و پویا بودن مساجد امکان‌پذیر است.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی افزود: مکان هان قداستی دارد که انسان‌های با فطرت سلیم را جذب می‌کند؛ خانه‌های خدا در محله‌های ما قرار دارد. مکان‌هایی که منسوب به خداوند و محل عبادت است، محلی تأثیرگذار در هدایت انسان‌هاست.

وی با اشاره به تلاش دشمنان در جدا نگه‌داشتن مردم از مساجد گفت: با توجه به تأثیرگذاری گسترده مساجد در هدایت انسان‌ها، این مکان‌ها موردتوجه دشمنان قرارگرفته و تلاش می‌کنند با تبلیغات سوء، مردم را از این مکان‌های مقدس دور نگه دارند.

حجت‌الاسلام آشتیانی بابیان این‌که مساجد فعال و پر رفت‌وآمد لرزه بر دل دشمنان می‌اندازد، افزود: در چنین شرایطی وظیفه ماست که راهی پیدا کنیم مساجد همچون گذشته پررونق و پویا باشد. مساجد باید فعال و با مدیریتی مطلوب در میان اقشار مختلف مردم نقش‌آفرین باشد تا گرفتار غربت و مظلومیت نشود.

وی با ابراز تأسف از تأکید برخی از مسجدی‌ها مبنی بر ممنوعیت طرح مباحث سیاسی در مساجد اظهار داشت: برخی از مسجدی‌ها انتظار دارند روحانی بیاید و نماز و روضه‌ای بخواند و برود و کاری هم به مسائل کشور و امور مسلمانان نداشته باشد؛ این تفکر اشتباهی است.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار