در جلسه کارگروه اشتغال استان نسبت به توسعه اشتغال در روستاها تأکید و از برخی مشکلات پیش روی تسهیلات اشتغال پایدار روستایی انتقاد شد.
کد خبر: ۶۲۸۸۵۶
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۹ 11 July 2018

به گزارش تابناک قم، جلسه کارگروه اشتغال استان عصر امروز با حضور سید مهدی صادقی استاندار، احمد امیرآبادی فراهانی نماینده قم در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مدیران استانی و بانکی در سالن جلسات استانداری برگزار شد.

در این جلسه، سرپرست اداره کل امور روستایی و شوراهای استانداری قم اظهار داشت: تاکنون بیش از 3 برابر مبلغ ابلاغی 202 میلیارد تومانی به بانک‌های استان طرح برای اشتغال روستایی ارسال‌شده است.

سجاد چهرگانی اعتبارات پرداخت‌شده در زمینهٔ اشتغال روستایی را مورد توجه قرار داد و افزود: تاکنون بالغ‌بر 15 درصد از طرح‌های معرفی‌شده به بانک‌های استان به مرحله پرداخت رسیده است.

وی ادامه داد: دستگاه‌های استانی باید بیش از یک ونیم برابر طرح‌های ابلاغی معرفی‌های دریافت تسهیلات به بانک‌ها معرفی می‌کردند که اداره کل روستایی قم سه برابر بیش از تر ابلاغیه‌های موردنیاز طرح به بانک‌های استان معرفی کرده است.

سرپرست اداره کل امور روستایی و شوراهای استانداری قم با تأکید بر مازاد بر معرفی تسهیلات روستایی تأکید کرد: در بخش کشاورزی سهم تکلیفی استان قم 63 میلیارد است، معادن و صنایع کوچک 14 میلیارد تومان، فعالیت‌های خدماتی 10 میلیارد، گردشگری 17 میلیارد، فرش و صنایع‌دستی 22 میلیارد و در بخش سرمایه گردش نیز بیش از 3 میلیارد تومان مازاد معرفی‌شده وجود دارد.

چهرگانی خاطرنشان کرد: تکالیف استانی در بخش تسهیلات روستایی 30 درصد بوده و تفویض اختیارات استانی نیز در این حد است و برای جابه‌جایی دیگر باید از کارگروه ملی مصوبات لازم را دریافت کرد.

وی عنوان کرد: در مسئله بانک‌ها مشکلاتی در زمینهٔ تسهیلات به‌ویژه در بخش کارآفرینان وجود دارد که سبب می‌شد تا هجمه‌های سنگینی برای این افراد ایجاد شود که این مشکل در بانک سینا برطرف شده و امید می‌رود مسئله حذف پیش فاکتور در مابقی بانک‌ها نیز تسری پیدا کند.

سرپرست اداره کل امور روستایی و شوراهای استانداری قم تأکید کرد: بازسازی و ناوگان حمل‌ونقل روستایی یکی از اهداف مهم این اداره کل بوده که برای این مورد نیز 130 تاکسی در نظر گرفته‌شده بود که متأسفانه مسئولان استانی درنهایت با این طرح مخالفت کرده‌اند درحالی‌که این طرح می‌توانست در ایجاد اشتغال در روستاهای قم مؤثر باشد.

چهرگانی با انتقاد از تعامل اندک برخی دستگاه‌های استانی ادامه داد: بسیاری از دستگاه‌های استانی در مسئله جذب تسهیلات اشتغال روستایی تعامل و همکاری لازم را نداشته و هدف‌گذاری‌های پیش‌بینی‌شده را نمی‌توانند عملیاتی کنند.

افزایش نرخ اشتغال سیاست نخست اقتصادی استان قم است

استاندار قم نیز در این جلسه، تأکید کرد: باید علت و تفاوت نرخ مشارکت اشتغال استان با نرخ متوسط کشوری بررسی‌شده و مدل استانی برای این منظور تدوین شود.

سید مهدی صادقی با اشاره به اهمیت مسئله اشتغال در استان قم بیان کرد: باید تمام جهت‌گیری‌ها و سیاست‌های اقتصادی استان در نهایت اثر خود را در افزایش اشتغال و بالا رفتن میزان تولید نشان دهد.

وی با تأکید بر ضرورت پایش و رصد دقیق آمار اشتغال در استان قم ابراز کرد: باید سامانه‌ای دقیق و جامع آمار بیکاری و اشتغال در استان را به‌صورت دقیق و قابل‌اعتماد پایش و رصد کرده و از آمار و اطلاعات متناقض در این زمینه جلوگیری به عمل آورد.

89 درصد از تسهیلات اشتغال خانگی قم پرداخت شد

مدیرکل تعاون،کار و رفاه اجتماعی استان قم با بیان وضعیت تسهیلات مشاغل خانگی در قم عنوان کرد: درمجموع 89 درصد از تسهیلات معرفی‌شده ذر بخش مشاغل خانگی استان در سه ماه نخست سال جاری پرداخت‌شده است.

مصطفیکاویانی با تأکید بر تسهیلات معرفی‌شده در بخش اشتغال روستایی ابراز کرد: درمجموع بیش از 12 میلیارد تومان با میزان تحقق 16 درصدی پیش‌بینی‌های صورت گرفته اتفاق افتاده است.

مدیرکل تعاون،کار و رفاه اجتماعی استان قم ادامه داد: از 202 میلیارد تومان اشتغال روستایی تاکنون بیش از 72 میلیارد تومان تخصیص داده‌شده که نزدیک به 16 درصد درنهایت پرداخت صورت گرفته است.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار