فرنگي‌كار ملي‌پوش و مطرح استان قم با كسب نتايج ضعيف در ميادين اخير، گام‌هاي لرزاني را در آستانه بزرگترين رويداد ورزشي سال جاري قاره آسيا بر مي‌دارد.
کد خبر: ۶۲۸۸۵۵
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۷ 11 July 2018

 

به گزارش تابناک قم، هیأت کشتی در سال‌های اخیر همواره یکی از هیأت‌های موفق ورزش قم بوده و در رشته‌های زیر مجموعه این هیأت ورزشی شامل فرنگی، آزاد، آلیش و پهلوانی، فرنگی‌کاران موفقیت‌های بیشتری در میادین داخلی و برون‌مرزی به دست آورده‌اند.

رئیس گروه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای اداره کل ورزش و جوانان استان قم به خبرنگار فارس گفت: در این‌ سال‌ها رشته کشتی فرنگی قم به واسطه برخورداری از مربیان بسیار خوب و با دانش، داشتن فضا و امکانات مطلوب و سرمایه‌گذاری در رده‌های سنی پایه، به خوبی مسیر رشد و ترقّی خود را ادامه داده، به همین دلیل کشتی فرنگی قم رشته‌ای پرمدال و افتخار آفرین محسوب می‌شود.

حمید نریمان خاطرنشان کرد: پیشرفت‌های کشتی فرنگی قم آنقدر خوب و مستمر بوده که قم تقریبا هر ساله در تمام رده‌های سنی تیم‌های ملی دارای نماینده است و علاوه بر میادین داخلی، در مسابقات مختلف برون‌مرزی نظیر رقابت‌های بین‌المللی، آسیایی، جهانی و جام جهانی این رشته افتخار می‌آفریند.

حیدری موفق‌ترین کشتی‌گیر قم در انتخابی بازی‌های آسیایی بود

رئیس هیأت کشتی استان قم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: کشتی فرنگی در سال 1397 که بزرگترین رویداد ورزشی قاره کهن یعنی بازی‌های آسیایی 2018 به میزبانی شهر جاکارتای اندونزی برگزار می‌شود، یکی از امیدهای اصلی ورزش قم برای رسیدن به سهمیه این رخداد بزرگ است، به همین دلیل نگاه ویژه‌ای از سوی متولی ورزش قم به این رشته وجود دارد.

محسن وزیری عنوان کرد: با این نگاه ویژه چند کشتی‌گیر مطرح قم فروردین ماه امسال در انتخابی تیم ملی کشتی فرنگی بزرگسالان ایران به میدان رفتند و یکی از آنها به نام علی‌اکبر حیدری که در سال‌های اخیر روند موفقیت‌آمیزی در کشتی داشته، توانست در وزن 97 کیلوگرم با ایستادن روی سکوی نخست، کشتی قم را به سهمیه بازی‌های آسیایی برساند.

نگرانی از عملکرد اخیر حیدری

حیدری که مدال‌های متنوعی از میادین داخلی و برون‌مرزی از جمله جام باشگاه‌های کشتی فرنگی دنیا در کارنامه دارد و یکی از چهره‌های پر افتخار کشتی فرنگی قم محسوب می‌شود، نفر نخست و امید اصلی کشتی ایران برای رسیدن به مدال بازی‌های آسیایی در وزن خود است.

اما این کشتی‌گیر به خوبی می‌داند که تا زمان اعزام تیم ملی به بازی‌های آسیایی، باید در اردوهای تدارکاتی تیم ملی آمادگی خود را به خوبی حفظ کند، در تورنمنت‌ها و رقابت‌های دوستانه نتایج خوبی به دست بیاورد و مراقب شرایط روحی و جسمی خود نیز باشد تا مبادا سهمیه بازی‌‌های آسیایی را به هر بهانه‌ای از دست بدهد.

ولی عملکرد حیدری در یکی دو رویداد برون‌مرزی اخیر آنچنان که باید و شاید چنگی به دل نزده و روند نتیجه‌گیری این کشتی‌گیر هم موجب نگرانی هیأت کشتی و مسوولان ورزش قم شده و هم سهمیه وی برای حضور در بزرگترین ریوداد ورزشی سال جاری قاره کهن را به خطر انداخته است.

قهرمانی فرنگی‌کار 97 کیلوی قم در کشتی عمومی ایران

نگاهی گذرا به عملکرد علی‌اکبر حیدری در میادین داخلی و برون‌مرزی 6 ماه اخیر را از پیکارهای کشتی فرنگی عمومی قهرمانی ایران در دی‌ماه سال 1396 آغاز می‌کنیم، جایی که رقابت‌ها در حضور برترین‌های ایران و در 10 وزن به میزبانی خانه کشتی به انجام رسید و برترین‌های خود را شناخت.

در وزن 97 کیلوگرم این پیکارها بهترین عملکرد از جمع اعضای تیم منتخب هیأت کشتی قم را علی‌اکبر حیدری داشت، کشتی‌گیر موفقی که یکی از بهترین‌های این رشته در مسابقات داخلی و برون‌مرزی سال‌های اخیر است و با عبور از سد تمامی رقبای خود به مقام قهرمانی رسید.

حیدری در دیدار نهایی مسابقات سال 96 کشتی فرنگی عمومی قهرمانی ایران نوید پارسایی عضو تیم هیأت کشتی البرز را مغلوب کرد و عنوان قهرمانی این رقابت‌ها را به دست آورد تا از همین مسابقات انگیزه بالای خود را برای همراهی تیم ملی در مسابقات برون‌مرزی سال 2018 به نمایش بگذارد.

رتبه نخست حیدری در مرحله مقدماتی انتخابی تیم ملی

در فروردین‌ماه سال 1397 علی‌اکبر حیدری به اتفاق چند کشتی‌گیر دیگر استان قم در ترکیب تیم منتخب هیأت کشتی به رقابت‌های مقدماتی انتخابی تیم ملی بزرگسالان ایران رفتند و حیدری به همراه مهدی ابراهیمی با شکست تمامی رقبای خود قهرمان این مسابقات شدند.

بدین‌ترتیب ابراهیمی و حیدری در اوزان 82 و 97 کیلوگرم به همراه علی قیطاسی نفر سوم وزن 87 کیلوگرم مرحله نخست انتخابی تیم ملی، نمایندگان قم در مرحله نهایی انتخابی شدند تا همچنان بخت کسب سهمیه بازی‌های آسیایی را داشته باشند اما این اتفاق برای قیطاسی و ابراهیمی رخ نداد.

تکرار قهرمانی در مرحله پایانی مسابقات گزینشی تیم ملی بزرگسالان

ابراهیمی به دلیل اینکه در وزن المپیکی نبود و قیطاسی به دلیل اینکه عملکرد خوبی نداشت بخت کسب سهمیه بازی‌های آسیایی 2018 جاکارتای اندونزی را از دست دادند و از جمع سه کشتی‌گیر قم در مرحله نهایی مسابقات انتخابی تیم ملی، تنها علی‌اکبر حیدری خوش درخشید.

در این رقابت‌ها به میزبانی سالن شهدای هفتم‌تیر تهران، علی‌اکبر حیدری نخستین مسابقه خود را با نتیجه سه بر یک از محمد بیرانوند عضو تیم هیأت خوزستان برد، سپس امیرحسین میری از کرمانشاه را ضربه فنی کرد و در برابر محمد یگانه از ایلام با نتیجه نزدیک 6 بر 5 صاحب برتری شد.

فرنگی‌کار موفق قم که دو دوره متوالی در سال‌های 2016 و 2017 از جام باشگاه‌های کشتی فرنگی جهان مدال گرفته، در دیدار نهایی وزن 97 کیلوگرم مرحله پایانی انتخابی تیم ملی کشتی فرنگی بزرگسالان ایران امیرحسین حسینی فرنگی‌کار مطرح مازندرانی را با نتیجه قاطع 6 بر صفر برد و قهرمان این انتخابی شد تا به سهمیه بازی‌های آسیایی برسد.

علیزاده‌پورنیا: حیدری باید از خاطرات تلخ سال 2014 کشتی قم درس بگیرد

اما اینکه چرا باید نگران از دست رفتن سهمیه بازی‌های آسیایی 2018 توسط علی‌اکبر حیدری باشیم، به تجربه چهار سال قبل هادی علیزاده‌پورنیا دیگر فرنگی‌کار پرافتخار قم باز می‌گردد که در انتخابی‌های تیم ملی بهترین عملکرد را داشت اما سهمیه حضور در بازی‌های آسیایی از وی گرفته شد.

مهدی علیزاده‌پورنیا مربی کشتی فرنگی قم و برادر بزرگتر هادی علیزاده‌پورنیا به خبرنگار فارس گفت: دقیقا چهار سال قبل در چنین ایامی بود که هادی در وزن 74 کیلوگرم انتخابی تیم ملی کشتی فرنگی بزرگسالان کشورمان تمامی حریفان خود را شکست داد و به شکل همزمان سهمیه حضور در مسابقات جهانی 2014 و بازی‌های آسیایی اینچئون کره‌جنوبی را نصیب ورزش قم کرد.

حذف علیزاده‌پورنیا و بر هم ریختن نقشه قمی‌ها

وی خاطرنشان کرد: قرار داشتن علیزاده‌پورنیا در اوج آمادگی، قمی‌ها را نسبت به درخشش وی در مسابقات جهانی و بازی‌های آسیایی امیدوار کرده بود تا اینکه یک ناکامی در مسابقات جهانی آن سال، نقشه‌‌ها قمی‌ها را به هم ریخت و تمام رشته‌ها را برای قمی‌ها و مسوولان ورزش قم پنبه کرد.

علیزاده‌پورنیا با تاکید بر اینکه حیدری باید از خاطرات تلخ سال 2014 کشتی قم درس بگیرد، عنوان کرد: بعد از بازگشت علیزاده‌پورنیا از مسابقات جهانی آن سال، سهمیه بازی‌های آسیایی 2014 اینچئون کره‌جنوبی در عین بی‌عدالتی و به بهانه‌های واهی از این کشتی‌گیر موفق و دارنده دو طلا و نقره قهرمانی آسیا و سه مدال جام جهانی کشتی فرنگی گرفته شد تا ورزش قم یک شانس بزرگ را از دست بدهد.

رتبه سوم کشتی‌گیر قم در مسابقات نظامیان جهان

اکنون نگاهی به عملکرد علی‌اکبر حیدری در مسابقاتی که پس از آخرین انتخابی تیم ملی برگزار شده، اتفاقاتی شبیه چهار سال قبل را در ذهن مسوولان کشتی قم، جامعه کشتی و مسوولان ورزش قم تداعی می‌کند که مبادا با این روند، حیدری در عین شایستگی از سفر به جاکارتا محروم شود.

حیدری پس از قهرمانی در مرحله نهایی انتخابی تیم ملی کشتی فرنگی، در ترکیب تیم نیروهای مسلح ایران به سی و سومین دوره رقابت‌های کشتی فرنگی 2018 قهرمانی نظامیان جهان در شهر مسکو اعزام شد اما در این رقابت‌ها با قبول یک باخت روی سکوی سوم ایستاد و صاحب نشان برنز شد.

شکست حیدری و باز شدن زبان منتقدان

با اینکه حیدری یکی از سه فرنگی‌کار برنزی ایران در این مسابقات بود اما همین باخت در در مسیر آماده‌سازی ملی‌پوش کشتی فرنگی قم برای حضور در بزرگترین رویداد ورزشی سال 2018 قاره کهن یعنی بازی‌های آسیایی جاکارتای اندونزی زبان برخی منتقدان را باز کرد و آنها بیش از هر زمان دیگری منتظر ناکامی حیدری در میادین آتی بودند تا اینکه حیدری بهانه را به دست آنها داد، حال حیدری باید مراقب باشد تا به بخت خود لگد نزند.

ناکامی در مسابقات جایزه بزرگ بین‌المللی گرجستان

حیدری بعد از حضور خود در مسابقات نظامیان جهان، به عنوان یکی از ملی‌پوشان کشورمان به رقابت‌های بین‌المللی جایزه بزرگ گرجستان با عنوان جام بالاوادزه و کارتوزیا یکی از مسابقات دارای رنکینگ در سیستم اتحادیه جهانی کشتی رفت، مسابقاتی که دوازدهم تا چهاردهم تیر ماه برگزار شد و در وزن 97 کیلوگرم علی‌اکبر حیدری با باخت عجیب و دور از انتظار هفت بر یک مقابل گئورگی ملیا از گرجستان شروع بسیار بدی داشت و در ادامه به واسطه شکست کشتی‌گیر گرجستانی در مرحله نیمه نهایی، حیدری از گردونه رقابت ها کنار رفت.

تلاش فدراسیون و مربیان تیم ملی برای رقیب‌‌تراشی

این‌روزها برخی اخبار و حواشی از فدراسیون کشتی و تیم ملی بزرگسالان ایران حاکی تلاش برای بازگرداندن چند کشتی‌گیر مد نظر برای جایگزینی احتمالی حیدری در وزن 97 کیلوگرم دارد و به نظر می‌رسد هیأت کشتی قم و علی‌اکبر حیدری باید بیش از هر زمان دیگری به گوش و به هوش باشند تا این فرصت بزرگ برای جامعه کشتی و ورزش قم از دست نرود.

این در حالی است که بازی‌های آسیایی با جایزه‌ نقدی چند صد میلیونی از سوی وزارت ورزش و جوانان، در صورت کسب مدال توسط هر ورزشکار، از نظر مالی و مادی نیز تاثیر بسیار بزرگی در زندگی شخصی ورزشکاران دارد و از جنبه معنوی آن، یک دستاورد بزرگ و افتخار برای ورزش هر استان از جمله استان قم است.

کاراته رقیب کشتی در کسب سهمیه بازی‌های آسیایی

نگاهی به سایر رشته‌های ورزشی قم که احتمال کسب سهمیه بازی‌های آسیایی را دارند نشان می‌دهد که قم بعد از دوره قبلی بازی‌های آسیایی در سال 2014 به میزبانی شهر اینچئون کره جنوبی که تنها با درخشش امیر مهدی‌زاده در رشته کاراته به مدال طلا رسید، اکنون نیز فقط مهدی‌زاده را در بازی‌های آسیایی 2018 اندونزی دارد و سایر رشته‌ها در کسب سهمیه این بازی‌ها ناکام بوده‌اند و مسوولان ورزش قم به ویژه هیأت کشتی باید مراقب سهمیه خود باشند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار