معاون آمار و اطلاعات سازمان برنامه‌وبودجه استان قم گفت: بر اساس رصدهای صورت گرفته بیش از ۷۰ درصد از شاغلین استان اطلاعات موردنیاز را ثبت کرده‌اند.
کد خبر: ۶۲۸۸۵۴
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۵ 11 July 2018

به گزارش تابناک قم، محمدجواد شاکر آرانی در جلسه کارگروه اشتغال که در سالن جلسات استانداری برگزار شد، اظهار داشت: باید سامانه‌ای مشترک و منسجم برای ثبت اطلاعات شاغلین قم راه‌اندازی شود.

وی اختلاف آمار در سامانه رصد با آمار اشتغال دستگاه‌های اجرایی را مورد توجه قرار داد و افزود: با توجه به اختلاف آماری که در سامانه رصد و دستگاه‌های دیگر در زمینهٔ اشتغال وجود دارد بررسی‌های دقیقی در ماه‌های اخیر برای رسیدن به آمار قابل‌اعتمادی درباره اشتغال صورت گرفته است.

معاون آمار و اطلاعات سازمان برنامه‌وبودجه استان قم گفت:: سامانه رصد در حال حاضر قدرت عمل یکپارچه را نداشته و اطلاعات مربوط به اشتغال در دستگاه‌های مختلف ممکن بوده ثبت‌شده اما در این سامانه لحاظ نشود.

شاکرآرانی ادامه داد: برای اینکه به آمار دقیق اشتغال دست پیدا کنیم باید نظام آماری ثبت مبنا در استان ایجاد شود که رسیدن به این مرحله امری بسیار دشوار و سخت است.

وی اطلاعات مرکز آمار ایران را مرجع تعیین‌کننده در درصد شاغلین دانست و تأکید کرد: مرکز آمار ایران مرجع رسمی اندازه‌گیری نرخ بیکاری و اشتغال بوده وضعیت شاغلین استان نیز بر مبنای این مرکز رصد و پایش می‌شود.

معاون آمار و اطلاعات سازمان برنامه‌وبودجه استان قم با اشاره به طرح نیروی کار مرکز آمار ایران ابراز کرد: این طرح به‌صورت نمونه‌گیری عمل کرده و نرخ بیکاری و نرخ مشارکت را از این طریق احصا و بررسی می‌کند، متوسط نرخ بیکاری استان قم در سال‌های گذشته همواره پایین‌تر از متوسط کشور بوده است.

وی خاطرنشان کرد: در سال 96، بیش از 36 درصد از جمعیت استان قم در فعالیت‌های اقتصادی مشارکت داشته‌اند که رقم قابل‌قبولی است.

شاکر آرانی با اشاره به آمار شاغلین استان قم بر مبنای اطلاعات ثبتی تأکید کرد: بیش از 10 درصد از شاغلین استان قم را اتباع خارجی تشکیل داده است،باید آمار برخی شاغلین در استان قم از حالت غیر ثبتی به وضعیت ثبتی تغییر پیدا کند.

وی با انتقاد از آمار بالای شاغلین غیر ثبتی در استان قم ابراز کرد: برای رصد دقیق آمار شاغلین باید میزان وردی و خروجی‌ها به‌درستی شناسایی شوند، بالغ‌بر 30 درصد از آمار شاغلین استان به‌صورت غیر ثبتی ثبت‌شده است.

معاون آمار و اطلاعات سازمان برنامه‌وبودجه استان قم عنوان کرد: مجموع فارغ‌التحصیلان نظام آموزش و پروش و نظام عالی آموزشی، بازنشستگان بدون حق بیمه، زنان سرپرست خانواده و مهاجرین مهم‌ترین ورودی‌های شاغلین در قم هستند.

شاکر آرانی با اشاره به آمار شاغلین ثبت‌شده در استان قم بیان کرد: بر اساس رصدهای صورت گرفته بیش از 70 درصد از شاغلین استان اطلاعات موردنیاز را ثبت کرده‌اند، امکان رصد ورود و خروج شاغلین ثبتی در همه صندوق‌ها فراهم‌شده است.

وی با اشاره به چالش‌ها و مشکلات اشتغال در استان قم تأکید کرد: عدم وجود شناسنامه منحصر فرد کسب‌وکار، تعدد انواع بیمه‌های ثبت‌شده، ثبت حق بیمه اطلاعات شاغلین برخی دستگاه‌های استان در تهران، وجود اتباع خارجی در برخی مشاغل بدون حق بیمه، حضور افراد بازنشسته در بیش از یک شغل و مأموریت شاغلین دستگاه‌های اجرایی در استان‌های دیگر از چالش‌های بزرگ اشتغال در استان قم است.

معاون آمار و اطلاعات سازمان برنامه‌وبودجه استان قم ابراز کرد: در استان قم 17 دستگاه سند و ثبت اشتغال را انجام می‌دهند که سامانه مشترکی بین آن‌ها وجود نداشته و مدل‌های مربوط به انحا نیز هرکدام با دستگاه دیگر متفاوت است.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار