نشست کمیته زائران غیرایرانی با حضور معاون امور زائرین استاندار قم برگزار شد که در این جلسه رفع مشکل اسکان زائران غیر ایرانی و راهکارهای مورد نظر مورد بحث و بررسی قررار گرفت.
کد خبر: ۶۲۷۶۹۳
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۱ 07 July 2018

به گزارش تابناک قم، یونس عالی پور اظهار داشت: شاه جمال مبدا ورود به شهر قم است و مکان خوبی برای استقرار زائران پاکستانی است و در این مکان اتوبوس های آنها متوقف شده و با ماشین داخل شهر تردد داشته باشند.

وی افزود: کار اصلی برای ساماندهی زائران پاکستانی بر عهده حمل و نقل و پلیس راه استان است، زائران عراقی و پاکستانی که به قم می آیند چند دسته هستند، برخی از آنها که وضع مالی خوبی دارند به هتل می روند و برخی دیگر به منازل اسکان می روند.

معاون امور زائرین استانداری قم تصریح کرد: با توجه به برنامه ریزی های صورت گرفته شاه جمال برای زائران عراقی و پارک سوار شمالی برای زائران پاکستانی به عنوان پایانه استقبال انتخاب شده است.

عالی پور ادامه داد: وظیفه داریم برای زائران غیر ایرانی اسکان مناسب تهیه کنیم که دستگاه های مختلف باید بسیج شوند و خدمت رسانی به این عزیزان به خوبی انجام شود.

وی با بیان اینکه سالانه بیش از 20 میلیون وارد قم می شوند که حدود دو میلیون آنان را زائران و گردشگران خارجی تشکیل می‌دهند، بیان کرد: در حال حاضر 287 واحد اقامتی از جمله هتل، هتل آپارتمان، مهمانپذیر، خانه مسافر و مجتمع بین راهی و پذیرایی با ظرفیت حدود 13 هزار تخت در استان پذیرای زائران و مسافران است.

معاون امور زائرین استانداری قم اظهار داشت: موضوع زائران غیر ایرانی ازجمله عراقی امسال به دلیل پایین آمدن محسوس و ملموس ارزش ریال در برابر ارزهای خارجی مانند دلار و یورو از اهمیت و حساسیت زیادی برخوردار است.

وحید گیلکانی مسئول بخش زائران غیر ایرانی استانداری قم نیز در این مراسم گفت: زائران پاکستانی در وسط و انتهای هر ماه وارد کشورمان می شوند و از شمالی ترین نقطه وارد ایران می شوند و با اتوبوس های فرسوده خود 7 روز در مسیر هستند.

وی افزود: زائری که وارد مقصدی می شود ابتدا نیازمند اسکان مناسب است و باید برای اسکان آنها تلاش کرده و ساماندهی کنیم و حمل نقل وی را مدیریت کنیم.

مسئول بخش زائران غیر ایرانی استانداری قم تصریح کرد: در حوزه زائرین عراقی نیز همین گونه است و باید مشکل اسکان آنها را حل کرد تا بدون هیچ‌گونه دغدغه‌ای به زیارت حرم کریمه اهل بیت(ع) بپردازند.

گلیکانی ادامه داد: شاه جمال بهترین اسکان موقت زائران غیر ایرانی است و باید پارک سوار شمالی تجهیز شود و زائران پاکستانی در این مکان توقف داشته باشند.

وی تصریح کرد: حجم زائران عراقی بسیار گسترده است و باید اهتمام جدی برای اسکان آن‌ها انجام شود و اگر قرار است آموزش و پرورش در این زمینه وارد شود بسیار مناسب است و مدارسی برای اسکان آنها تهیه شود.

مسئول بخش زائران غیر ایرانی استانداری قم عنوان کرد: در سال های اخیر بیش از 20میلیارد ریال برای تجهیز و تقویت زیرساخت های اسکان بقعه امام زاده جمال هزینه شده و شهرداری و شورای حمل و نقل ترافیک نیز به تجهیز پارکسوار شمالی مکلف شدند، ولی بلاتکلیف باقیمانده است.

گیلکانی خاطر نشان کرد: بقعه امام زاده جمال در ابتدای ورودی جاده اراک به قم واقع شده و این اثر در تاریخ 25 اسفند 1379 با شمارهٔ ثبت 3344 به ‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار