معاون مرکز بهداشت استان قم گفت: دیابت به‌عنوآن‌یکی از بیماری‌های شایع در استان بوده و در حال حاضر ۲۰ هزار نفر از جمعیت استان به‌عنوان مبتلا به دیابت شناسایی‌شده‌اند.
کد خبر: ۶۲۷۵۵۸
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۱ 07 July 2018

 

به گزارش تابناک قم،محمد نیک پور با اشاره به اقدامات مرکز بهداشت استان در زمینه بیماری‌های غیر واگیر اظهار داشت: بعد از تدوین سند طرح تحول نظام سلامت اقدامات و پیشرفت‌های زیادی در راستای جلوگیری و درمان بیماری‌های غیر واگیر انجام‌شده است که این اقدامات به دلیل عدم نمایان بودن در سطح جامعه محسوس نیستند.

وی با اشاره به اینکه بیماری‌های قلبی و عروقی به‌ویژه فشارخون، شاخص مهمی در زمینه بیماری‌های غیر واگیر هستند افزود: در سال‌های گذشته فقط 30 هزار نفر در سطح روستاها به‌عنوان مبتلا به این بیماری‌ها شناسایی‌شده بودند که امسال این آمار در سطح استان به 28 هزار نفر رسیده است.

معاون فنی مرکز بهداشت استان قم شناسایی افراد مبتلا به بیماری دیابت را نخستین گام برای کنترل این بیماری‌ها دانست و تصریح کرد: دیابت به‌عنوآن‌یکی از بیماری‌های شایع در استان بوده که قبلاً فقط افراد ساکن روستاها تحت پوشش خدمات مرکز بهداشت قم بودند، اما در حال حاضر 20 هزار نفر از جمعیت استان به‌عنوان مبتلا به دیابت شناسایی‌شده‌اند که برای درمان آن‌ها اقدام می‌شود.

وی درمان و رسیدگی بیشتر به بیماری کم‌کاری تیروئید در کودکان را یکی از دستاوردهای طرح تحول نظام سلامت دانست و ادامه داد: ما در سال‌های گذشته فقط 450 مورد کم‌کاری تیروئید در استان داشتیم که این آمار در سال جاری به حدود به دو برابر رسیده است، این افزایش تعداد به معنای جلوگیری از کاهش بهره هوشی کودکان بوده که این کار علاوه بر بالا بردن شاخص‌های سلامتی جامعه که هدف اصلی کادر بهداشت و درمان بوده، سبب افزایش بهره‌وری از این افراد نیز می‌شود.

نیک پور از افزایش مراقبت‌های بهداشتی قبل از ازدواج برای جلوگیری از افزایش بیماری‌های ژنتیکی نیز خبر داد و افزود: در زمینه تالاسمی، ما قبل از ازدواج به افرادی که در آزمایش‌های آن‌ها مشاهده شود که امکان انتقال بیماری تالاسمی را داشته خدمات مشاوره‌ای ارائه می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: بعد از ازدواج نیز اگر در جنین بیماری خاص مشاهده شود با ارائه مشاوره به والدین و مجوز سقط به آن‌ها، از تولد جنین جلوگیری می‌شود که اکثراً همکاری خوبی در این زمینه صورت می‌گیرد، اما این مسئله به دلیل عدم همکاری برخی از والدین همچنان نیازمند فرهنگ‌سازی است.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار