یک مسئول دراداره کل تبلیغات قم:
رئیس اداره امور قرآنی اداره کل تبلیغات اسلامی قم، با تاکید بر ضرورت بازنگری در کتاب های قرآنی مدارس گفت: کتاب های قرآنی مدارس به کتاب های کم علامت معروف شده که باید دراین مساله بازنگری شود.
کد خبر: ۶۲۷۲۷۹
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۴ 06 July 2018

به گزارش تابناک قم،حجت الاسلام و المسلمین سید جواد عظیمی با بیان اینکه کتاب قرآن مدارس توسط اساتید و پیشکسوتان قرآنی کشور تنظیم ولی به بازخوردهای آموزشی آن توجه زیادی نشده است افزود: در متن کتاب های قرآنی درسی علامت گذاری های اندکی به کار گرفته شده، به همین دلیل کمکی به آموزش قرآن به دانش آموزان نمی کند.

وی ادامه داد: دانش آموزی می تواند کتاب های قرآنی درسی را صحیح قرائت کند که پیش از این آن را حفظ کرده باشد در غیر این صورت به دلیل اینکه از علامت گذاری های اندکی در نگارش متن قرآن در این کتاب ها استفاده شده، امکان قرائت صحیح آن فراهم نیست.

وی با بیان اینکه استدلال تدوین کنندگان کتاب قرآنی مدارس برای استفاده کم از علامت گذاری در متون قرآن درسی، اجتناب از شلوغ شدن متن قرآنی اعلام کرده اند، افزود: این خلوتی به غیر قابل خواندن متن کتاب های درسی قرآنی برای دانش آموزان تبدیل شده است،

عظیمی، اظهار داشت: بیشتر علائم قرآنی که کمک به قرائت صحیح قرآن می کند در کتاب های درسی آورده نشده و این نه تنها موجب ناتوانی آنان با قرائت صحیح قرآن شده بلکه دانش آموزان با مراجعه به قرآن و مواجهه با علائم متعدد به کار رفته درمتن آن، دچار آشفتگی و از دست دادن اعتماد به نفس در قرائت قرآن می شوند.

وی با اشاره به استفاده از رسم الخط فارسی و جایگزین کردن آن با قرآن با خط عثمان طه گفت: نگارش در قرآن های عثمان طه به دلیل استفاده از علائم و اعراب گذاری ویژه ، نگارشی فنی و حرفه ای است که برای قاریان حرفه ای بسیار سودمند بوده ولی برای کسانی که سطح سواد کمتری دارند، فهم این قواعد فنی بسیار دشوار است.

وی با اشاره به چاپ نخستین قرآن با رسم الخط فارسی و توزیع آن در کشور گفت: قرآن های چاپ شده با رسم الخط فارسی بسیار با استقبال مردم مواجه شده چرا که نوع علامتگذاری در این قرآن علاوه بر ساده سازی، کمک بسیاری به قرائت صحیح می نماید.

عظیمی، با بیان اینکه باید همین نگاه نسبت به نگارش و علامت گذاری قرآن در کتاب مدارس باشد ادامه داد: باید متن قرآن به گونه ای علامت گذاری شده که افراد با هر سطح سوادی بتوانند به سادگی آن را قرائت کنند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار