در نشست تخصصی جشنواره ملی مهدویت مطرح شد
در نخستین نشست تخصصی جشنواره مهدویت رویکردهای این جشنواره در خصوص موضوعات مختلف از جمله مدعیان دروغین، لغزش اندیشمندان و افزایش اختلافات مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
کد خبر: ۶۲۶۳۹۹
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۰ 03 July 2018

به گزارش تابناک قم، نخستین نشست تخصصی جشنواره ملی مهدویت با عنوان مهدویت و چالش‌ها ظهر امروز در سالن جلسات موسسه آینده روشن برگزار شد.

حجت‌الاسلام و المسلمین صابر جعفری در ابتدای این نشست با اشاره به آرمان مهدویت اظهار کرد: این آرمان، آینده انسان و جهان را مدیریت می‌کند و حرکت مهدویت، حرکتی برای تحقق یک آرمان بزرگ است و موضوعی همچون موضوع مهدویت چالش‌هایی را به همراه خود دارد.

وی ادامه داد: طولانی شدن اتفاقاتی همچون غیبت، مردم را دچار چالش‌هایی همچون توقیت و تطبیق می‌کند و در نهایت فراموشی و ناامیدی جزو چالش‌های دیگر است.

مهدویت آرمان بزرگ بشریت است

معاون مرکز تخصصی موعود افزود: مهدویت، آرمان بزرگ و هدف نهایی بشر است، البته طولانی شدن زمان غیبت بستری برای تردیدها و تطبیق‌ها به وجود می‌آورد.

جعفری با اشاره به معنای چالش‌های مهدویت اظهار کرد: چالش ها، مسائل و درگیری‌های فکری است که انسان را از رسیدن به هدف بازمی‌دارد. گاهی عوامل خارجی چالش‌ها را به وجود می‌آورند، گاهی هم طولانی شدن زمان غیبت، موجب ایجاد شدن چالش‌ها خواهد شد.

وی ادامه داد: براساس روایات در زمان غیبت، گاهی فرد در صبح یک روز ایمان دارد، اما تا شب ایمان خود را از دست می‌دهد و چنین عواملی در طول دوران غیبت رخ خواهد داد.

معاون مرکز تخصصی موعود افزود: یک رویکرد در برابر چالش‌های مهدویت، پیشگیری است. همچنین درمان هم رویکرد دیگری در برابر چالش‌ها است تا چالش‌های مهدویت به وجود آمده را درمان کنیم.

پرداختن به مدعیان دروغین در جشنواره مهدویت

جعفری با اشاره به رویکرد همایش دکترین مهدویت اظهار کرد: باید در این همایش مباحث پژوهشی با بیان نرم و به صورت کاربردی بیان شود.

وی ادامه داد: چالش‌های اجتماعی و سیاسی در عرصه مهدیت، لغزش اندیشمندان، افزایش اختلافات، مدعیان دروغین، مخالفت با تشکیل حکومت و افزایش دشمنی‌ها است.

معاون مرکز تخصصی موعود خاطرنشان کرد: در جشنواره ملی مهدویت به مدعیان دروغین می‌پردازیم و 9 محور در چالش‌های اعتقادی و 9 سرفصل در چالش‌های اجتماعی و سیاسی داریم که هر کدام از آن‌ها یک نشست برگزار می‌کند.

علی حسینی دبیر اجرایی جشنواره ملی مهدویت در ادامه این نشست با اشاره به دلیل برگزاری این جشنواره اظهار کرد: جهاد دانشگاهی با توجه به غفلت رخ داده در این حوزه به برگزاری جشنواره ملی مهدویت پرداخت و این کار را با همکاری نهادهای دیگر در حوزه مهدویت انجام می‌دهد.

وی ادامه داد: از جمله بخش‌های جشنواره ملی مهدویت، بخش پژوهشی است و نحوه ارسال آن از طریق سایت جشنواره است. اختتامیه این بخش همراه با جشنواره دکترین مهدویت برگزار می‌شود.

تشریح بخش‌های مختلف جشنواره مهدویت

دبیر اجرایی جشنواره ملی مهدویت افزود: مستند، پوستر، عکس، شعر و داستان کوتاه، از جمله بخش‌های جشنواره مهدویت است. جشنواره، بخش رسانه و فضای مجازی دارد و کانال چند رسانه ای برای جشنواره مهدویت در نظر گرفتیم تا محتوای جذاب را ارائه بدهیم تا سهمی از محتوای موبایل‌ها به مهدویت اختصاص پیدا کند.

حسینی با اشاره به بخش جانبی جشنواره مهدویت اظهار کرد: در حاشیه این جشنواره، کارگاه و نشست در دانشگاه‌ها، مسجد مقدس جمکران، حرم حضرت معصومه، حوزه علمیه قم و موسسه آینده روشن برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: آثار هنری و برگزیده جشنواره ملی مهدویت به کتاب تبدیل می‌شود, جهاد دانشگاهی می‌خواهد که این جشنواره را در آینده بین المللی برگزار کند.

زمان ارسال آثار به جشنواره مهدویت

دبیر اجرایی جشنواره ملی مهدویت افزود: چندین نشست تخصصی جشنواره در 6 استان و تعدادی کارگاه تخصصی در 10 استان برگزار می‌شود. زمان دریافت آثار جشنواره در بخش‌های رسانه ای و ادبی تا 15 آبان است و مراسم اختتامیه این بخش‌ها در 26 آبان برگزار می‌شود. همچنین زمان ارسال آثار پژوهشی به جشنواره مهدوی تا 15 آبان است و از برگزیدگان این بخش در همایش دکترین مهدویت در فروردین سال آینده تقدیر می‌شود.

حسینی با اشاره به هدف از برگزاری جشنواره ملی مهدویت اظهار کرد: این جشنواره به دنبال جریان سازی است و برگزاری کارگاه و نشست و برنامه‌های جنبی در حاشیه جشنواره برای این است که از حالت غیرکاربردی خارج شود.

وی ادامه داد: در جشنواره ملی مهدویت فعالیت رسانه ای را مورد رصد قرار می‌دهیم تا ببینم اصحاب رسانه در حوزه مهدویت در یک سال اخیر چه کاری انجام دادند.

دبیر اجرایی جشنواره ملی مهدویت افزود: برای این جشنواره یک هیأت اندیشه ورز داریم و دانشگاه‌ها در برگزاری جشنواره همکاری می‌کنند و در قالب جشنواره ملی مهدویت به دنبال فعال کردن کانون‌های مهدویت در دانشگاه‌ها هستیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: جهاد دانشگاهی 44 واحد در سراسر کشور دارد و سازمان دانشجویان از جمله نهادهای مرتبط با جهاد دانشگاهی است که دانشجویان را درگیر اقدامات مختلف می‌کند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار